Skip to main content
Antwoord

Upload snelheid verhogen van SIB (Snel Internet Buitengebied)

• November 23, 2025
  • 16 reacties
  • 103 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

De download snelheid van mijn SIB is afdoende - normaal gesproken tussen de ruim 20 Mbps tot soms wel 50 Mbps. Echter, mijn upload snelheid is zelden meer dan 2 Mbps en dan maximaal zo’n 2,7 Mbps.
Dit beperkt het gebruik van het internet ernstig, bijvoorbeeld als er een groot bestand wordt ge-upload of tijdens een Teams meeting.

Het advies van 0800-0402 om 4G antenne en ExperiaBox (V10) te resetten leken eerder iets te helpen, maar ook dat is niet langer het geval (komt dat wellicht door een recente upgrade van de EB_V10 firmware?).

VRAAG: Hoe kan ik de upload snelheid van mijn SIB verhogen die ik vroeger had (8 a 10 Mbps)?

Beste antwoord door JKL24

Dank je ​@Vikash van KPN .

Contact opnemen met de klantenservice is een typisch voorbeeld van kastje en muur 😏. Het was hun idee om eens bij deze community aan te kloppen omdat zij verder niets meer voor mij konden doen. Iemand zoals jij zou wellicht meer invloed kunnen uitoefenen op het systeem - de KPN organisatie.

Mijn verzoek is dan ook om mijn casus als klacht te beschouwen en in te dienen, met de hoop dat KPN leert van deze incidenten/klachten.

Inmiddels is er een KPN monteur langs geweest. Die heeft een meting gedaan en kwam op een  heel andere (hoge) waarde voor de upload snelheid, maar had geen antwoord op de vraag waarom ik diezelfde snelhied dan niet zie op mijn PCs, tablets en telefoon.

Na wat aandringen heeft hij een vervanging van het oude 4G-modem aangevraagd (de nieuwe, dus met de sprieten en de mogelijkheid er een buitenantenne op aan te sluiten). Dat ga ik een dezer dagen aansluiten. Ik heb hoop dat het daarmee iets beter wordt.

@Joep1965 , zou jij wat meer details van jou buitenantenne installatie kunnen doorgeven? Welk merk en type antenne heb je, hoe heb je deze aangesloten op de modem en hoe is deze externe antenne fysiek (buiten) geinstalleerd?

16 reacties

• November 23, 2025

Ik denk dat da niet kan. De upload hoort 10 procent van de download te zijn bij een verbinding over koper. Je schrijft over een download snelheid van 20 tot soms 50. Dan mankeert er technisch niet veel aan de uploadsnelheid.

Waar staat het 4G modem? Kan je dat misschien op een betere locatie neerzetten? 

Is Ziggo beschikbaar? Dan zou ik dat eens proberen...

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 23, 2025

Dank je Marlon.

De antenne staat op zolder aan de kant van de zendmast, dus daar kan niet veel aan mis zijn. Dat blijkt ook wel uit de voldoende downloadsnelheid. Echter, vanmorgen nog, bij Speedtest.net, had ik een downloadsnelheid van 50 Mbps (dat is hoog voor hier), terwijl de uploadsnelheid niet meer dan 2.2 Mbps was. Dat is zeker geen 10%.

Mijn vraag is dus misschien wel hoe deze beperking/keuze van 10% verhoogd kan worden. Met (A)DSL is dat wellicht lastig, maar met 4G zou dat moeten kunnen …. hoop ik ….

• November 23, 2025

Bij een mobiele verbinding is de upload ook 10 % van de download. Daarom is 4G/5G geen echt alternatief voor de telefoonlijn zoals door sommige mensen wel eens word geroepen. Want je blijft het probleem van de lage upload houden. Daarom worden er ook vele miljoenen gestoken in de aanleg van glasvezel. Want dat is de enige echte oplossing. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@JKL24. Welkom op de community! Goed om te lezen dat de downloadsnelheid via je SIB meestal prima is, Wel jammer dat de uploadsnelheid zo laag ligt wanneer je grote bestande wil uploaden. Het resetten was een goede eerste stap. Dat het niet blijvend helpt, kan verschillende oorzaken hebben. Een firmware-update zou invloed kunnen hebben, maar meestal heeft het een andere oorzaak:

• Drukte op de 4G-mast in jouw buurt, waardoor vooral de upload beperkt raakt.

• Signaal dat net niet sterk of stabiel genoeg is, ondanks goede downloadsnelheid. Upload is hier gevoeliger voor.

• Plaatsing van de SIB, soms maakt zelfs 1 meter verplaatsen al verschil.

Je kunt het 4G-modem het beste op een andere plek in huis neerzetten. Probeer daarbij verschillende locaties. Kijk naar de lampjes bij ‘4G’: die laten zien hoe sterk het signaal is. Zo kun je de beste plek vinden voor een betere verbinding.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 25, 2025

Vikash, dank voor de repons - toch nog even verduidelijken. Ik hoop dat mij toch verder kunt helpen.

Ik heb de 4G module al verhuisd naar de andere kant van het huis (1e etage) waardoor het dichter bij en directer ‘kijkt’ naar de dichtsbijzijnde zendmast van KPN. Ik heb nu meestal 2 uit 3 streepjes signaalsterkte (tegen 1 a 2 eerder).

De KPN zendmast staat volgens https://antennekaart.nl/ zo’n 1,5 km van mijn huis, met daartussen alleen weiland en park/bos. Hij is op 32,5m hoogte en staat ruim buiten de bebouwde kom; ik zou dus verwachten dat deze mast niet in eerste instantie veel gebruikt wordt door mensen in de stad.

Nu staat er ook iets van straalrichting 160gr en 260gr - mij is niet helemaal duidelijk wat dat inhoudt. Als 260gr gelijk staat aan ~9 uur, dan zou dat goed uitkomen, want dat is min of meer in onze richting.

Volgens Dekkingskaart 2G, 4G & 5G voor mobiel bellen en internetten | KPN zou op mijn adres voor het mobiel netwerk de Maximale snelheid: 1000 Mbps en de Gemiddelde snelheid194 Mbps moeten zijn.

Verderop staat dat voor het 4G/5G-netwerk de gemiddelde downloadsnelheid 200 Mbit/s is en de gemiddelde uploadsnelheid: 50 Mbit/s.

Mijn vraag is dus eigenlijk waarom mijn 4G modem niet beter in de buurt komt van deze getallen. Met 20% van deze snelheden (dus 40 download en 10 upload) zou ik al veel tevredener zijn).

Dank je voor het meedenken.

• November 25, 2025

Volgens Dekkingskaart 2G, 4G & 5G voor mobiel bellen en internetten | KPN zou op mijn adres voor het mobiel netwerk de Maximale snelheid: 1000 Mbps en de Gemiddelde snelheid194 Mbps moeten zijn.

Deze snelheden gelden voor mobieltjes. Voor Sneller Internet Buitengebied zijn ze niet van toepassing. Je krijgt via het 4G modem maar een heel klein extra snelheid. KPN heeft dit systeem niet ontworpen om klanten bijvoorbeeld een comfortabele 100 of 150 mbit te geven ofzo. 

Op de zendmast krijgen mobiele abonnementen voorrang. Als er dan nog capaciteit over is krijgen de Sneller Internet Buitengebied nog een beetje snelheid. Ergens in een ander topic heb ik wel eens gelezen dat da in het meest gunstige scenario hooguit 60 mbit is.

De snelheid word enorm geknepen. Dat is een doelbewust keuze van KPN. Ik denk dat KPN wil voorkomen dat Sneller Internet Buitengebied aansluitingen de snelheid bij mobiele gebruikers nadelig zullen beïnvloeden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

Marlon,

Als dit inderdaad het geval is dan is het precies wat is wil aankaarten bij KPN (via Vikash).

Er zijn enkele miljoenen mobieltjes in NL. Ik dat er (zeker bij mij in de buurt) niet meer dan enkele tientallen SIB aansluitingen zijn. Als deze als een gewone mobiel zouden worden behandeld zal dat m.i. geen significante invloed hebben op KPN’s systeem.

Overigens ben ik nu genoodzaakt om mijn mobiel (met KPN abonnement) als hotspot te gebruiken voor als mijn vaste verbinding te traag is door overbelasting door een upload. Daarmee gebruik ik dus al extra bandbreedte.

Nogmaals dank voor het meedenken en je bijdrage.

• November 26, 2025

Overigens ben ik nu genoodzaakt om mijn mobiel (met KPN abonnement) als hotspot te gebruiken voor als mijn vaste verbinding te traag is door overbelasting door een upload. Daarmee gebruik ik dus al extra bandbreedte.

Maar niet veel data natuurlijk. Want dat is bij je mobiele abonnement beperkt. Misschien heb je een Unlimited abonnement, maar dan is het nog maar 20 GB per dag. Daarna moet je steeds extra GB aanvragen. Wat de meeste mensen toch wel zat worden waardoor ze het niet veel zullen doen. Wat ook precies de bedoeling is.

Bij SIB is dat niet het geval. Dat is echt onbeperkt. Sommige klanten downloaden/uploaden 100en GBs per per dag. Vooral als je kinderen hebt ofzo zit je daar zo aan op een vaste thuisaansluiting. Dat verbruik wil KPN niet op het mobiele netwerk. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 26, 2025

@JKL24 ik raad je echt een buitenantenne aan. Bij mij was dat echt de oplossing. Waar ik ook het 4gmodem binnen neerzette het lukt niet om het naar m'n zin te krijgen. Het was een hele klus om die buitenantenne op de juiste plek te krijgen maar uiteindelijk heb die gevonden. Ik heb nu een upload van 20. Je hebt daar wel een 4gmodem met afneembare antennes voor nodig. Heb je die al?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

@Joep1965 , dank voor het meedenken.

Ik heb een Sagemcom Fast 4360 doosje, dus met geintegreerde antenne en ook geen aansluiting voor een externe antenne. Ik weet niet of en hoe ik een ander 4G-modem kan aanvragen dat geschikt is voor een externe antenne. In mijn interacties met KPN heeft men daar tot dusvere niet aan gerefereerd.

Overigens gaat een buitenantenne bij mij niet zo eenvoudig zijn. Ik houd het in gedachte voor als het allemaal echt ondragelijk wordt. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@JKL24 Wat Marlon92 hierboven aangeeft klopt. Mobiele abonnementen krijgen voorrang op het netwerk. Ik begrijp goed wat je probeert aan te kaarten, zeker omdat het in jouw omgeving maar om een klein aantal SIB-aansluitingen gaat. Helaas kan ik via deze weg zelf daar weinig aan veranderen. Daarom is het misschien toch de moeite waard om contact op te nemen met de klantenservice. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • November 28, 2025

Dank je ​@Vikash van KPN .

Contact opnemen met de klantenservice is een typisch voorbeeld van kastje en muur 😏. Het was hun idee om eens bij deze community aan te kloppen omdat zij verder niets meer voor mij konden doen. Iemand zoals jij zou wellicht meer invloed kunnen uitoefenen op het systeem - de KPN organisatie.

Mijn verzoek is dan ook om mijn casus als klacht te beschouwen en in te dienen, met de hoop dat KPN leert van deze incidenten/klachten.

Inmiddels is er een KPN monteur langs geweest. Die heeft een meting gedaan en kwam op een  heel andere (hoge) waarde voor de upload snelheid, maar had geen antwoord op de vraag waarom ik diezelfde snelhied dan niet zie op mijn PCs, tablets en telefoon.

Na wat aandringen heeft hij een vervanging van het oude 4G-modem aangevraagd (de nieuwe, dus met de sprieten en de mogelijkheid er een buitenantenne op aan te sluiten). Dat ga ik een dezer dagen aansluiten. Ik heb hoop dat het daarmee iets beter wordt.

@Joep1965 , zou jij wat meer details van jou buitenantenne installatie kunnen doorgeven? Welk merk en type antenne heb je, hoe heb je deze aangesloten op de modem en hoe is deze externe antenne fysiek (buiten) geinstalleerd?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik snap goed dat het vervelend is als je het gevoel hebt dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Zo hoort het niet te gaan, en daarom vind ik het fijn dat je dit hier laat weten.

Op het forum kunnen we meedenken, ervaringen verzamelen en problemen doorgeven. Wat ik wel kan doen, is jouw situatie intern melden zodat er naar gekeken kan worden. Dit is niet hetzelfde als een officiële klacht, maar het helpt wel om jouw ervaring onder de aandacht te brengen. Voor een echte klacht blijft de officiële klachtenprocedure van KPN de juiste route. Daar wordt elke melding geregistreerd en door de juiste afdeling bekeken.

Fijn dat er inmiddels een monteur is geweest en dat er een nieuw 4G-modem komt. Hopelijk werkt dit beter zodra je het hebt aangesloten. 

@Joep1965 als je de tijd hebt om jouw buitenantenne setup te delen, welk merk/type je gebruikt, hoe je ’m hebt aangesloten en hoe je ’m buiten hebt geplaatst dan kan dat  ​@JKL24 en misschien ook andere gebruikers zeker helpen.

Hou ons vooral op de hoogte hoe het verder gaat!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 28, 2025

Ik heb de buitenantenne die kpn verkoopt. Er is een bijpassende muurbeugel te koop. Op marktplaats staan overigens twee buitenantenne's te koop momenteel. Ik heb een plat dak en had een satellietschotel en heb die buis gebruikt. Ik heb met m'n mobiel eerst bepaald waar de snelheid het best was en op die plek de buitenantenne geplaatst. Hier informatie over het plaatsen van de buitenantenne. Ondanks dat mijn positie tov de zendmasten behoorlijk ongunstig is heb ik het maximale wat er qua snelheid is. Antenne uitgericht richting de oranje pijl.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 8, 2025

Inmiddels heb ik een andere 4G module ontvangen - zo’n een met 2 sprieten. Deze eerst maar eens geinstalleerd. Het lijkt iets betere ontvangst en iets hogere snelheid te geven. Ik kan hier een buitenantenne op aansluiten, maar dat wordt een hele onderneming, dus ga ik voor nu even de kat uit de boom kijken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 8, 2025

@Vikash van KPN - nog even naar aanleiding van je antwoord op de 28ste. 

Ik denk dat het inderdaad goed is als je mijn geval intern meldt opdat er naar gekeken kan worden. Op basis van berichten van anderen in andere community chats geloof ik niet dat ik de enige ben met dit probleem.

Technologie is de afgelopen jaren sterk verbeterd, dus kan ik mij voorstellen dat een verruiming van de bandbreedte van 4G ondersteuning voor SIB zonder wezenlijke kosten (en moeite) mogelijk is. KPN zou daar dan een groot aantal klanten blij mee maken, vooral ook omdat zij de facto geen reeel alternatief hebben voor hun huidige SIB....

Wellicht later meer, maar voor nu sluit ik af met dank en groet aan eenieder die heeft bijgedragen. J