Skip to main content

Vandaag 3-7 2021is mijn NTU (glasvezelbox) vervangen door een nieuwe op advies van KPN. Daar waar ik altijd 50Up en 50 down snelheid gemeten had is er na vervanging nog 50/5 van over.  Ik kom van Telfort 50/50 af en dat is stilzwijgend gewijzigd door KPN 50/5

  • Waarom is mijn NTU vervangen? voor mij draaide het goed
  • Hebben meer mensen gelijke ervaring met de uploadsnelheid?
  • Is er nog een synchroon 50/50 of 100/100 te krijgen?

Dan staat er vast nog een verkeerd profiel op jouw aansluiting.

Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren om hier in te duiken.

Heb je jouw forum profiel al ingevuld, dan kan de moderator direct aan de slag.

 

De vervanging van de NTU had waarschijnlijk te maken met dat jouw NTU nog een max. 100Mbps NTU was en dus niet geschikt was voor de 200Mbps en 1Gbps abonnementen.

Wat voor een NTU heb je nu gekregen en welke had je voorheen?

 


Hoi @LucasR . Je abonnement is inderdaad 50/5 maar dit zou automatisch symmetrisch moeten worden voor glasvezel klanten.

Daar gaat iets niet lekker. Profiel lijkt goed. Heb je die experiabox nog een harde reset gegeven? Zo niet, wil je dat nog even proberen?

(je meet bekabeld, toch?)


Hi Erwin,

 

Ik heb geen harde reset (terug naar fabrieksinstellingen) gedaan, omdat ik dan de poort forwarding e.d. opnieuw moet instellen. De monteur had wel een poweroff/on cyclus gedaan vandaag en ik heb net een herstart vanuit de router doorgevoerd.

Mijn upload blijft om en nabij de 5Mbit/s als ik via de kabel direct aangesloten ben op de router.

De KPN helpdesk melde dat hij (de NTU) zich nog moest inleren en dat de snelheid naar verloop van tijd sneller zou worden. Leek mij een broodje aap verhaal.

 


De KPN helpdesk melde dat hij (de NTU) zich nog moest inleren en dat de snelheid naar verloop van tijd sneller zou worden. Leek mij een broodje aap verhaal.

Dat is dan echt weer zo'n helpdesk"medewerker" die er werkelijk helemaal niets van begrijpt.

Sorry hoor, maar van dergelijke uitspraken word ik zo moedeloos.


Beste Wjb,

 

Bedankt voor je antwoord,

 

Ik had een Genexis Core Advanced  en nu heb ik een kastje zonder naam met alleen NT er op vermeld met 3 ledjes Power, Glas en Internet


We zitten, vrees ik, toch vast aan een reset. Of dat het probleem gaat oplossen weet ik niet maar het is een vereiste om verder te komen. Zeker het proberen waard, in ieder geval. Ik weet niet hoeveel forwards je hebt ingesteld maar daar zou ik dan een screenshot van maken om ze daarna weer snel in te kunnen voeren.

 


Reset uitgevoerd maar de uploadsnelheid is blijft gelijk gebleven. Je zie ook dat hij bij de upload even moeilijk op gang komt wat bij de download niet het geval is. 

Volgens mij heb ik nog 2 mogelijkheden

  1. Upgraden naar een snellere KPN en meer betalen  €57,50 :-(
    en krijg ik dan wel 100Mbit up?
  2. Overstappen naar T-Mobile internet Fast met TV voor €50,-

    Verwachte maximumsnelheid op jouw adres: 100 Mbit/s down | 100 Mbit/s up. 

 

Getest met kabel natuurlijk


  1. Overstappen naar T-Mobile internet Fast met TV voor €50,-

    Verwachte maximumsnelheid op jouw adres: 100 Mbit/s down | 100 Mbit/s up.

Met nu een nieuw glasvezel NT-kastje en achterliggend aanpassing naar één Gigabit in de centrale,
lijken me dat nu verouderde gegevens. Je zou nu ook een 1 Gigabit via T-Mobile kunnen afnemen.


  1. Overstappen naar T-Mobile internet Fast met TV voor €50,-

    Verwachte maximumsnelheid op jouw adres: 100 Mbit/s down | 100 Mbit/s up.

Met nu een nieuw glasvezel NT-kastje en achterliggend aanpassing naar één Gigabit in de centrale,
lijken me dat nu verouderde gegevens. Je zou nu ook een 1 Gigabit via T-Mobile kunnen afnemen.


Dit is dus niet het geval. ODF gebied (T-Mobile) veranderd niet, als je bij KPN 1Gbit verbinding af kunt nemen.


Zou niet weten waarom T-Mobile daar niet in mee zou kunnen gaan?  Heb hier ook 1 Gigabit “KPN” glas netwerk, maar kan over dezelfde glasvezel ook 1 Gigabit van T-Mobile afnemen.


Zou niet weten waarom T-Mobile daar niet in mee zou kunnen gaan?  Heb hier ook 1 Gigabit “KPN” glas netwerk, maar kan over dezelfde glasvezel ook 1 Gigabit van T-Mobile afnemen.


Omdat je in ODF gebied woont. Als je in WBA gebied woont dan kan je max 100Mbit via T-Mobile omdat de inkoop voor hogere abonnementen T-Mobile te duur vind.


Zou niet weten waarom T-Mobile daar niet in mee zou kunnen gaan?  Heb hier ook 1 Gigabit “KPN” glas netwerk, maar kan over dezelfde glasvezel ook 1 Gigabit van T-Mobile afnemen.


Omdat je in ODF gebied woont. Als je in WBA gebied woont dan kan je max 100Mbit via T-Mobile omdat de inkoop voor hogere abonnementen T-Mobile te duur vind.

Klopt.


Zou niet weten waarom T-Mobile daar niet in mee zou kunnen gaan?  Heb hier ook 1 Gigabit “KPN” glas netwerk, maar kan over dezelfde glasvezel ook 1 Gigabit van T-Mobile afnemen.


Omdat je in ODF gebied woont. Als je in WBA gebied woont dan kan je max 100Mbit via T-Mobile omdat de inkoop voor hogere abonnementen T-Mobile te duur vind.


dat is kennelijk veranderd ik kon ook max 100mbit bij t-mobile krijgen

en zit hier in het WBA gebied

ik kan nu 1000mbit bij t-mobile bestellen

en zal het omgepatst of wat dan ook omdat ook t-mobile apparatuur in het pop station zit (wijkkast)

of wat dan ook ik kan sinds kort ook bij t-mobile hogere snelheden bestellen

hoe het precies zit weet ik niet

maar ik kan de 1000mbit nu wel bij t-mobile bestellen wat eerder hier niet kon

 


T-Mobile is weer redelijk voortvarend ODF aan het uitrollen geweest, ze hebben nu Gpon odf voor zover ik heb begrepen en krijg je een Nokia Ont ipv een Media converter, wel een stapje terug in techniek en aardig wat performance problemen.


Het is juist KPN die die Nokia ONT's gebruikt.

Of het een stapje terug is in techniek daar kan je over discussiëren, feit is wel dat een GPON netwerk een shared medium is waarbij meerdere abonnees gezamenlijk 2,5Gbps aan bandbreedte tot hun beschikking hebben. Als daar dus grootverbruikers tussen zitten dan zal dat impact hebben op jouw maximaal haalbare snelheid.


Het is juist KPN die die Nokia ONT's gebruikt.

Of het een stapje terug is in techniek daar kan je over discussiëren, feit is wel dat een GPON netwerk een shared medium is waarbij meerdere abonnees gezamenlijk 2,5Gbps aan bandbreedte tot hun beschikking hebben. Als daar dus grootverbruikers tussen zitten dan zal dat impact hebben op jouw maximaal haalbare snelheid.


wil dat zeggen als ik bijvoorbeeld naar t-mobile zal gaan mijn ftu en nt vervangen wordt door een ont en gpon netwerk ?


Die mogelijkheid is inderdaad aanwezig, als je bij  T-Mobile op ODF word aansgeloten heb je twee kansen, een Media converter en gewoon AON of een ONT en GPON, de FTU blijft hetzelfde.

En idd @wjb T-Mobile gebruikt een Huawei ONT en Gpon is gewoon een stapje terug, sterker nog ik zie het als een grote stap terug, jaren 90, 2.5 Gb als je pech hebt delen met 32 aansluitingen, je zal net in het groot verbruikers straatje zitten, en TV gaat er ook nog eens vanaf, bij AON heb je een gegarandeerde snelheid lekker voor jezelf.


Die mogelijkheid is inderdaad aanwezig, als je bij  T-Mobile op ODF word aansgeloten heb je twee kansen, een Media converter en gewoon AON of een ONT en GPON.

En idd @wjb T-Mobile gebruikt een Huawei ONT en Gpon is gewoon een stapje terug, sterker nog ik zie het als een grote stap terug, jaren 90, 2.5 Gb als je pech hebt delen met 32 aansluitingen, je zal net in het groot verbruikers straatje zitten, en TV gaat er ook nog eens vanaf, bij AON heb je een gegarandeerde snelheid lekker voor jezelf.

Ik zit niet op gpon te wachten

Een verbinding delen met anderen

Inderdaad terug in de tijd

Maar de vraag is als ik over ga stappen naar t-mobile wat krijg je? 


Of het een stapje terug is in techniek daar kan je over discussiëren, feit is wel dat een GPON netwerk een shared medium is waarbij meerdere abonnees gezamenlijk 2,5Gbps aan bandbreedte tot hun beschikking hebben. Als daar dus grootverbruikers tussen zitten dan zal dat impact hebben op jouw maximaal haalbare snelheid.

Gelukkig wordt dit goed gemonitord en als het nodig is worden klanten omgezet naar een andere poort op de OLT om ervoor te zorgen dat iedereen de bandbreedte haalt die ze zouden moeten krijgen. Bij P2P-GPON heb ik dit tot nu toe niet fout zien gaan. Momenteel worden er ook niet de volle 64 aansluitingen op één uplink gezet, ik weet dat het lange tijd maximaal 16 klanten waren maar volgens mij is dit ondertussen al omhoog gezet naar 32.

 

Nu worden er in steeds meer gebieden ook P2MP-GPON uitgerold waarmee er niet meer gepatcht hoeft te worden en de Area PoP vervangen wordt door een passieve splitterkasten. Ik heb geen idee hoe die load-balancing daar uitgevoerd wordt aangezien de monteur niet meer de infra in mag bij dergelijke verbindingen.


@peter-keetfm Dat weet je pas als je de doos in huis krijgt, een MC is AON, een ONT word Gpon, grootste kans op AON, Gpon hebben ze nog niet veel in de KPN POPs.

TM laat niks los, zelfs de gebieden waar ODF of WBA beschikbaar is mag je zelf uitzoeken.


@NHendriks

Dus als ik ftth aon heb en ga van een andere provider naar kpn 

Kan het zijn dat de ftu vervangen wordt door een ont en de glasdraad opnieuw gelast moet worden en dat ik op het gpon kom

 

 


Er word geen glasdraad gelast, gewoon een kabeltje tussen FTU en ONT en klaar, dat glasvezel lassen is veel te duur.

In de POP word je bij TM Gpon gewoon bijgeprikt, waar gewoon Gpon in de wijkkast zit zit het bij de KPN AON gewoon er naast in de PoP, goedkoper voor TM om aan te leggen, 1 Kabel of 32 en straks misschien wel 64 of 128 per verbinding.


@NHendriks

Dus als ik ftth aon heb en ga van een andere provider naar kpn 

Kan het zijn dat de ftu vervangen wordt door een ont en de glasdraad opnieuw gelast moet worden en dat ik op het gpon kom

Nee dat zal niet gebeuren. De bestaande AON-gebieden kunnen wel ooit omgezet worden naar G.PON of XGS.PON maar voor zover ik weet staat dat nog niet in de planning. Zoiets is ook een flinke onderneming, naast het vervangen van apparatuur in de PoP zouden klanten ook massaal nieuwe apparatuur moeten krijgen. Het gaat ook echt per gebied, hier in Nijmegen hebben we bijvoorbeeld wijken met AON uit verschillende tijdperken, wijken met P2P-G.PON en wijken met P2MP-G.PON.

 

Dus als je nu AON hebt kun je er vanuit gaan dat je, ook bij overstap nog steeds AON blijft houden. Bij KPN Wholesale zonder eigen apparatuur tenminste. Zodra een provider eigen apparatuur in de PoP gaat plaatsen weet je het maar nooit. Bij T-Mobile ODF zou je bijvoorbeeld ook AON kunnen krijgen ondanks dat het voor KPN een PON-gebied is.

 

Er wordt trouwens ook nog wel gewoon AON uitgerold, denk aan nieuwbouwwijken die op een bestaande PoP worden aangesloten of een nieuwbouw in een bestaande wijk. PON en AON worden vooralsnog niet door elkaar gebruikt in PoPs, het is het een of het ander. 


Die mogelijkheid is inderdaad aanwezig, als je bij  T-Mobile op ODF word aansgeloten heb je twee kansen, een Media converter en gewoon AON of een ONT en GPON, de FTU blijft hetzelfde.

En idd @wjb T-Mobile gebruikt een Huawei ONT en Gpon is gewoon een stapje terug, sterker nog ik zie het als een grote stap terug, jaren 90, 2.5 Gb als je pech hebt delen met 32 aansluitingen, je zal net in het groot verbruikers straatje zitten, en TV gaat er ook nog eens vanaf, bij AON heb je een gegarandeerde snelheid lekker voor jezelf.

Bij AON heb je alleen het laatste stukje gegarandeerd voor jezelf. Ik weet niet wat de overboekingsfactor op de POP is maar weet wel vrij zeker dat die niet één is.


Bij AON heb je alleen het laatste stukje gegarandeerd voor jezelf. Ik weet niet wat de overboekingsfactor op de POP is maar weet wel vrij zeker dat die niet één is.

De precieze factor weet ik niet en hoe het precies in elkaar zit ook niet aangezien dit ver buiten mijn werk valt. Er is echter een bepaalde redundancy ingebouwd in de totale backbone verbinding tussen City PoP en Area PoP. Omdat de termen misschien niet bekend zijn, een City PoP is vergelijkbaar met een hoofdverdeler en een Area PoP met een kabelverdeler qua plek in het netwerk.

 

Wat de precieze redundancy is kan ik zoals ik al aangaf niet zeggen. Het lijkt me echter wel aannemelijk dat als deze vol begint te raken omdat er meer klanten gebruik gaan maken van bijvoorbeeld gigabit internet er gezorgd wordt dat er uitbreiding plaats vindt om te zorgen dat er nog steeds een bepaalde ‘reserve’ aanwezig is. @DennisK86, jij loopt al wat langer rond bij KPN. Weet jij misschien hoe dit precies in elkaar steekt?