Skip to main content
Vraag

Uploaden zorgt ervoor dat al het andere internetverkeer stopt

• May 4, 2025
  • 6 reacties
  • 88 keer bekeken

Sinds ze hier in het buitengebied van Glasdraad glasvezel aan het aanleggen zijn (misschien is het toeval) hebben we problemen met het internet.

Zodra we iets gaan uploaden stropt het internet en vraagt die ene upload alles wat we hebben aan internet. Vaak zien we daarna ook wisselende snelheden gedurende de dagen.

Er zijn inmiddels al 2 monteurs langsgeweest, de eerste kon niks vinden want het internet was prima (er werd niks geüpload toen). De tweede zocht wat verder en heeft dingen vervangen in onze meterkast en in de verzamelkast.

Hij gaf aan dat het ook aan de 4g router kon liggen maar zelfs als die eruit is blijft het probleem bestaan.

Vervolgens wordt dan gezegd glasvezel komt eraan wacht daar maar op. KPN gaat het niet leggen in het buitengebied en glasdraad duurt nog minimaal tot het einde van de zomer. Tot die tijd heb ik het echt wel nodig.

Zijn er hier wellicht nog knappe koppen met goede ideeën?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 4, 2025

Zijn er hier wellicht nog knappe koppen met goede ideeën?

Ha, misschien kan je hier wat mee? 🤓
Er was daar een tijdje geleden eenzelfde soort topic op het  Tweakers forum

Tweakers: Voorrang download bij upload instellen?

Doman schreef:

Netlimiter of soortgelijk programma gebruikten wij vroeger ook zelfs nog met onze Multikabel modems.
Er is geen gratis goed alternatief tooltje meer zo te zien.

Maar je kan de upload snelheid beperken met behulp van de group policy instellingen.

Windows OS Hub: Throttling Network File Transfer Speed on Windows
The Windows Club: QoS not working in Windows Server

Als je niet in een domein zit moet je ook nog een extra register aanpassing doen:
VoiceElements: Setup QoS Settings in Windows
Superuser: QoS policy not limiting bandwidth

Even geprobeerd en het werkt inderdaad.

QoS policy to limit bandwidth

• Auteur
  • Topper
  • May 4, 2025

We hebben nooit problemen gehad hiervoor en werken vanaf Apple dus dit wordt lastig 😅

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Kathl1, wat balen dat dit niet tegelijk kan, ik zie al een goede tip staan van ​@Doman misschien heeft apple een vergelijkbaar programma?

Wat voor snelheden haar je ongeveer? Download en upload? Je kunt dit testen via onze online speedtest

• Auteur
  • Topper
  • May 7, 2025

@Thomas van KPN ik ben al 7 jaar klant en nooit een programma nodig gehad dus ben ook niet van plan om daar mijn tijd in te steken. Er is duidelijk iets veranderd wat dit veroorzaakt.

Zoals aangegeven is de snelheid niet het probleem. Dat is gewoon ok voor een buitengebied.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Sorry voor mijn late reactie ​@Kathl1, ervaar je dit issue nog steeds?
Mijn tip zou zijn toch nog even te bellen hierover, als er een monteur moet komen zou je misschien iets kunnen uploaden om dit te reproduceren.

• Auteur
  • Topper
  • May 29, 2025

@Thomas van KPN er zijn al 3 monteurs geweest en telkens ligt het probleem niet bij ons. De laatste zei letterlijk dat we het maar moesten accepteren en anders overstappen naar Starlink. Niet echt hulp dus helaas.