Skip to main content

Sinds deze week een 4GB verbinding.   Downloadsnelheid is prima..   Upload blijft ver achter 

 

Alles in mijn netwerk was al 10 Gbit.  dus vanaf het glasvezel punt naar nieuwe V14 box van KPN naar 10 GB switch naar de rest van het netwerk..  overal werkt het prima echter de upload snelheid komt niet boven de 2 Gbit.  

 

Via Wifi haal ik 240 MB per seconde download vanaf m,n telefoon.  

Bekabeling is overal Cat 7 

 

Hoe bestel of verkrijg ik de NOkia ONT?   

Ik heb wel de 4GB download snelheid maar de upload snelheid is 1.2 GBit 

 

Medewerking van de helpdesk informeerde mij dat ik dan maar m,n abonnement moest downgraden.  

Graag advies want ik wil mijn volledige upload snelheid kunnen benutten.  

 

Ed


 

 

Monteur geweest..  Upload is nu beter dan de download  :)))))))))))))


@Eddy75  En nu helpdesk bellen dat download achter blijft bij de upload 😉😂


@Hansie-NL 

Upload..  the choice of a new generation  :) 

 


@Eddy75 ik heb sinds afgelopen maandag hier ook 4 Gbs en heb ook een prima download maar een achterblijvende upload. Ik heb een eigen router met een 10 Gbps WAN poort aan de glas hangen. Mijn router kan zelf een speed test doen, dus direct vanaf de router op de WAN poort. Daarbij blijft mijn upload hangen op rond de 1 Gbps. Ik krijg vandaag een 10Gbps adapter voor mijn laptop binnen en ga dan ook even de Speedtest client vanaf mijn laptop testen. En eventueel ga ik het dan ook testen met de KPN V14 die nu nog in de doos zit zodat ik daarna weet of ik KPN moet gaan bellen.

Weet je wat die monteur bij jou gedaan heeft waardoor het bij jou opgelost is?

Alvast dank en groeten
Rob


 

@RobMmmm 

Hey Rob,  

De monteur heeft de ONT vervangen voor een Nokia.   Dat heeft bij mij het probleem opgelost.  

Ik neem aan dat je een thunderbolt adapter besteld hebt want als er anderen zijn die via USB 

beschikbaar zijn gekomen hoor ik dat ook graag van je.  

(monteur is trouwens gratis als blijkt dat het aan de ONT ligt) 

 

Groeten terug

Eddy  


@Eddy75 Ja ik heb een QNAP QNA-T310G1T Thunderbolt 3 besteld want ik heb helaas nog geen  USB-C 10 Gbps adapter kunnen vinden.


@RobMmmm   Ohh dat is een mooi ding.   Voor zover ik het weet is er gewoon nog geen 10 Gbit adapter op USB.   Ik heb een paar van die 5Gbit adapters van qnap hier in gebruik.  

Laat het weten of alles goed gegaan is als de monteur geweest is..   

 

GrtZ 

 

Eddy 


@Eddy75 Ja ik heb een QNAP QNA-T310G1T Thunderbolt 3 besteld want ik heb helaas nog geen  USB-C 10 Gbps adapter kunnen vinden.

Zie hieronder @Eddy75 

https://www.caldigit.com/nl/connect-10-g-nl/


@Nomen Nominandum

Over Thunderbolt 3 wel jah..  die heb ik zelf ook een aantal van.  

Ik zei 10 Gbit over usb.   Die zijn er nog niet voor zover ik weet.  

(usb en thunderbolt aansluiting lijkt 100 procent op elkaar van buiten maar thunderbolt werkt niet op een normale usb aansluiting maar andersom wel)  

 

Ik heb het over netwerk he..   niet over datatransfer van externe ssd,s etc.  

Die zijn er zat en dat werkt allemaal prima ook over m,n thunderbolt 3 dock.

Usb Docks 10 Gbit zijn er ook alleen nog geen ethernet adapter daarvoor   


Vanavond getest vanaf een MacMini M1 met de QNAP en met of zonder Jumbo Frames direct gekoppeld via een 10 Gbps aansluiting op de router en helaas nog steeds maar 4/1,3 Gbps.

Morgen toch maar eens testen met de KPN V14 router om uit te sluiten of het mijn router is of niet. De KPN helpdesk was telefonische vandaag niet erg stabiel bereikbaar en na twee halverwege afgebroken pogingen moest ik weg en dus …


@Nomen Nominandum ik had van mijn distributeur van CalDigit al even vernomen dat de Connect 10G niet meer leverbaar zou zijn. En op een reactie vanuit de Sonnet distributeur zit ik nog steeds te wachten dus heb ik voor de QNap gekozen.


Vanavond getest vanaf een MacMini M1 met de QNAP en met of zonder Jumbo Frames direct gekoppeld via een 10 Gbps aansluiting op de router en helaas nog steeds maar 4/1,3 Gbps.

Morgen toch maar eens testen met de KPN V14 router om uit te sluiten of het mijn router is of niet. De KPN helpdesk was telefonische vandaag niet erg stabiel bereikbaar en na twee halverwege afgebroken pogingen moest ik weg en dus …

Controleer inderdaad even met de box14, werkt het dan nog ruk bel dan vooral met KPN en laat een monteur komen. We hebben genoeg nokia's op de bus en dat is eigenlijk altijd de oplossing.


 

@RobMmmm 

 

Het komt allemaal goed..   En dan is het genieten. :)  

 


Ik moest gisteravond een zip van meer dan 38GB uploaden voor een klant en dat is precies waarom de upgrade van 1 naar 4 Gbps voor mij belangrijk is!


 

Goedemorgen @RobMmmm 

 

Klanten moeten snel geholpen worden en daarom is er 4 Gbit  :)   

Hoe laat komt je monteur ?    of is je upload al in orde nu ?  

 

 


@Eddy75  ha ha u is van de vroege vogels. Ik heb nog wat andere zaken te doen voor ik de V14 kan gaan testen. En daarna weet ik of ik KPN weer moet bellen ;-)


@RobMmmm 

 

Hier benaderd de Box 14 voor mij de perfectie..    Qua snelheid en functionaliteit dan.  

Qua betrouwbaarheid gaan we het nu  monitoren zodat ik weet hoe lang hij nu online blijft. 

Voorlopig al een hele dag  :) 

Hou ons op de hoogte 


@Eddy75  Ik wordt gek van de wisselende speedtest resultaten. Tot op heden heb ik alleen tegen de KPN Server in Barendrecht de 4 Gbps gekregen. En voor de download is het bijna altijd goed maar de Upload is heeeeeel soms rond de 4 Gbps maar meestal dus tussen 1 en 2. De grafiek is voor de download ook netjes vlak maar voor de upload niet. En toen ik de KPN ging bellen kwam ik weer in zo’n domme robot uit en uiteindelijk ging die mij V14 herstarten. Leuk hoor maar dat had ik zelf ook al een paar keer gedaan en loste niets op.  

Ik vind KPN voor mij als zakelijke klant  dus waardeloos te bereiken en ik begin nu voor de support toch wel een beetje Ziggo zakelijk, met een apart nummer én personeel met kennis van de materie, te missen.

Na weer twee uur verspilt te hebben heb ik de boel meer weer als voorheen aangesloten want er moet hier ook nog gewerkt worden. Wellicht dat ik morgen nog een poging doe om iemand bij KPN aan de lijn te krijgen of kijk ik of ik niet gewoon online een monteur kan inboeken.

ps-1. Krijg nu weer een sms dat er apparatuur naar mij is verzonden. Ik ben benieuwd wat ze nu weer gaan  toe sturen want daar is mij niets over verteld ;-)


ps-2. De Qnap 10 Gbps adapter doet wat het moet doen alleen jammer dat er een ventilator in zit. Maakt geluid en ventilatoren willen nog wel eens als eerste kapot gaan.
 


@RobMmmm 

 

Wisselende speedtests zijn normaal..  als je maar 5 uit de 10 keer je volledige snelheid haalt is het goed.  

Normaal overdag is het overal drukker en dat merk je vooral als eerste op je upload snelheid.   

De download blijft altijd wel stabiel rond de 4Gbit schommelen..  

Mijn upload doet soms 6 Gbit..   en andere keren weer 2 a 3 Gbit.  

Ik test regelmatig op https://testmy.net/  (sta redelijk vaak in de top 3)  

verder gewoon testen op je lokale netwerk en verschillende externe iperf3 servers in en rond europa. 

in de avond tot 23:00 is het eigenlijk altijd een stuk minder met de upload..  

 

Oh ik wist trouwens niet dat er in die qnap een ventilator zat.  Dat scheelt dus enorm en achteraf gezien heb ik dus een prima keus gemaakt. :)  

 

Ik was altijd uitermate tevreden over Ziggo..   ook over de service.   

Echter vind ik KPN ook erg prettig..  maar ik ben dan ook geen zakelijke gebruiker en ik doe het liefst alles zelf. :) 


@Eddy75 en @Ik_Combineer  Het is  hier nu helemaal raak want de hele lijn ligt er nu uit. Het connection lampje op de ONT knippert groen. Deze keer kreeg ik wel een medewerker aan de lijn en die kwam al snel tot de conclusie dat er een monteur moet komen. Die komt als het goed is morgenmiddag. Tot die tijd dus geen upgrade van 1 naar 4 maar een downgrade van 1 naar 0 :-(

En omdat ik een super stabiele glasvezel had had ik er geen failover 5G mobiel modem aan gehangen en dat wordt nu dus hotspotten.


 

@RobMmmm 

Poeeee wat een ellende maar het kan gebeuren zo af en toe.   We gaan het morgenmiddag dan wel zien. 

Zo heb je even tijd om alle andere hobbies wat tijd te geven  :)  

Ik ben erg blij dat ik geen connectie problemen heb want hier ligt de straat helemaal open en ben ik voor hulpdiensten etc totaal onbereikbaar. 


En ook ik heb nu tijd voor m,n andere hobbies.  

 

Hier ligt vanaf vanmorgen/middag 12 uur de complete glasvezel eruit.. 

Zou in  eerste instantie tot 16:15 duren maar om 14:30 nog een storing gemeld op dezelfde postcode en die schijnt tot dinsdag 18:00 te gaan duren.. 

dus alleen zo af en toe internet checken op mobiele data.. :(   

 

We wachten het af..   fijn weekend (zonder internet)  

 


De monteur is geweest en die heeft bij mij ook de Genexis ONT vervangen door een Nokia en daarmee deed  de lijn het weer en op de Box14 haalde we keurig 4/4 Gbps getest naar de KPN server in Barendrecht.

Ook de speedtest op mijn eigen router geeft nu nette waarden op maar daar bij kan zelf geen server opgeven dus dat is altijd wat vager.

Kortom ga je naar 4 Gbps sta er dan op dat je ook een nieuwe Nokia ONT krijgt want de Genexis is gewoon niet goed genoeg.

ps. Ik heb ondertussen ook een 4/5G modem/router die ik op mijn failover WAN poort ga zetten zodat ik als er een issue met de glas is automatisch over schakel naar mobiel.

@Eddy75 Balen joh en hopelijk lossen ze het een beetje vlot op voor je.


Bij mij was indd een Nokia ONT ook de oplossing!


Reageer