Skip to main content
Vraag

Uploadsnelheid blijft laag, download gaat wél goed

• January 8, 2026
  • 4 reacties
  • 40 keer bekeken

Milad Budak
Deelnemer

Goedenmiddag!

Sindskort ik een Speedtest heb gedaan op mijn Xbox series x word de uploadsnelheid aangegeven als 90 mb , terwijl de downloadsnelheid wel de verwachte snelheid haalt van mijn 1 gig abonnement… 

Ik heb van alles geprobeerd van verschillende kabels rechtstreeks op de modem, maar de upload blijft laag. Heb vaak de modem herstart incl een harde reset geprobeerd maar niets werkt. Wel is het zo dat de wifi zelf, wel een hoog upload snelheid aangeeft van rond de 400 mb met een downloadsnelheid van 500mb. De andere optie om dingen uit te sluiten (dat het misschien aan de Xbox zelf ligt, of de poorten van de modem) is met een kabel een Speedtest doen op een ander device, bijv rechtstreeks op mijn eigen laptop aan te sluiten, maar nu is het zo dat ik nooit mijn laptop gebruik en het een oud/traag ding is, dus de Speedtest ook niet objectief zal zijn…

Hebben mensen enig idee wat ik verder kan doen? En wat evt het probleem zou kunnnen zijn?Heb trouwens de kabel ook aangesloten op de andere poorten van de modem, en heb kpn zelf via een sms (link) mijn connectie laten testen en het bleek ook allemaal goed te zijn….

4 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Milad Budak, heb je de lage upload ook op andere apparaten? Het lijkt er namelijk op dat er iets is in de Xbox dat dit hoge verschil qua upload veroorzaakt. Een test via de snelheidscheck op de KPN website kun je hiervoor gebruiken: Speedtest voor (glasvezel) internetsnelheid | KPN

Milad Budak
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Hallo ​@Milad Budak, heb je de lage upload ook op andere apparaten? Het lijkt er namelijk op dat er iets is in de Xbox dat dit hoge verschil qua upload veroorzaakt. Een test via de snelheidscheck op de KPN website kun je hiervoor gebruiken: Speedtest voor (glasvezel) internetsnelheid | KPN

@Jeroen van KPN 

Precies het kan ook niet anders gezien ik al een nieuwe modem heb gekregen in de tussentijd en de resultaten hetzelfde blijven op de Xbox serie x.

Maar zoals ik eerder in de comment heb aangegeven, ik heb een laptop maar die is ontiegelijk traag, dus de uitslag van die test gaat ook niet de ware afspiegeling weergeven.

Heb je eventueel tips waar ik nog meer een Speedtest op kan gaan doen met kabel? Ik zat te denken op mijn telefoon zelf, tegenwoordig heb je ethernet naar lightning kabel, zou dit kunnen?

Ik heb trouwens zitten googlen, of het indd ook aan de Xbox kan liggen ( wat op het moment het meest wss lijkt), maar kan daar niets over vinden, men zegt dat het aan de kabel/modempoort/IPS(Provider) moet liggen. Offff de ethernet poort van mijn Xbox series x moet beschadigd zijn, maar de pinnen in de poort zien er niet beschadigd uit… 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 12, 2026

Mmm. Als je alleen een oude laptop en een Xbox hebt, begrijp ik de keuze van een 1Gbps abonnement niet helemaal 😉

Je hebt ook geen moderne telefoon waarmee je met wifi 6 misschien dichtbij de router boven de 400 uit zou kunnen komen?

Of iemand die je kent met een modernere laptop (maar ook dan is de keuze voor 1Gbps natuurlijk overkill als je zelf de apparatuur niet hebt om daarvan gebruik te maken, maar dan kun je wel kijken of de lijn goed is).

Milad Budak
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Mmm. Als je alleen een oude laptop en een Xbox hebt, begrijp ik de keuze van een 1Gbps abonnement niet helemaal 😉

Je hebt ook geen moderne telefoon waarmee je met wifi 6 misschien dichtbij de router boven de 400 uit zou kunnen komen?

Of iemand die je kent met een modernere laptop (maar ook dan is de keuze voor 1Gbps natuurlijk overkill als je zelf de apparatuur niet hebt om daarvan gebruik te maken, maar dan kun je wel kijken of de lijn goed is).

Met wifi haal ik met de Speedtest een upload van 600, dus dat is het em niet… Het moet gewoon aan de Xbox liggen, maar ik snap niet wat het zou kunnen zijn.