Skip to main content
Antwoord

Uploadsnelheid laag bij 4 Gbit/s abonnement

• January 15, 2025
  • 24 reacties
  • 325 keer bekeken

Heb een 4 gb abbo, de upload is maar 750 mbit terwijl de download bijna 4000 is.Kpn zegt je moet een cat 8 kabel hebben, maar dan zou mijn download met een cat 6 kabel toch ook niet 4000 mbit kunnen zijn?

Beste antwoord door PIWIWIM

Update…. De KPN monteur kwam langs (prima kerel) We hadden alles geprobeerd nw glasvezelkastje, alles gereset etc. En waar lag het aan?! Er was een update van het glasvezelkastje nodig (Beta versie). Nu werkte alles naar behoren. En ben ik blij. Ps het gaat gewoon via mijn cat 6 kabel met een 10gb switch ertussen. De monteur vertelde dat het echt onzin is om een cat 8 kabel te gebruiken , kan prima met een cat 6.En het werkt dus inderdaad!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

24 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@PIWIWIM 

Welkom op de community van KPN.

Met een Cat 6 internet kabel kun je een maximale snelheid halen van 1000 Mbit/s, waardoor je dus niet het maximale uit je huidige internet abonnement kunt halen.

Een Cat 8 internet kabel kan een maximale snelheid tot 40 Gbps aan, dus een flink stuk hoger.

Zelf heb alle internet kabels vervangen voor een goede Cat 8 internet kabel, zodat ik voorbereid ben op de toekomst, en dus de aankomende 10 a 15 jaar geen kabels meer hoef te vervangen.

Dus mijn advies zou dus zijn (in de lijn wat KPN al tegen je heeft gezegd), om je internet kabel te vervangen voor een Cat 8 internet kabel, dan zit je de komende jaren goed.
Goede Cat 8 kabels zijn o.a. te bestellen via Bol.com.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2025

Thx Michel ik ga een cat 8 kabel bestellen, vond het alleen raar dat de download 4000 is en de upload beneden de 1000 (750) is

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@PIWIWIM 

Je zou nog het modem van KPN een keer kunnen resetten, en daarnaast ook het glasvezelmodem (FTU) in de meterkast.

Handmatig je modem resetten

1. Druk voorzichtig een paperclip of ander puntig voorwerp in het gaatje ‘reset’. Je vindt het reset gaatje naast de stroomkabel, aan de zij- of achterkant van het modem.

2. Druk deze in tot het 'Power' lampje rood gaat branden.

3. Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan. Onderbreek hem niet.

Na de reset moeten de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer branden.

Glasvezelmodem (FTU) resetten

1. Haal de steker (adapter) uit het stopcontact
  2. Wacht 2 tot 3 minuten
  3. Steek de steker (adapter) weer in het stopcontact
  4. Laat het glasvezelmodem rustig opstarten 
  5. Als alle ledjes groen branden, is hij weer klaar voor gebruik.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2025

Ben je dan de gemaakte  instellingen …wifi netwerk etc niet kwijt?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Als het modem van KPN volledig reset, dan worden handmatige instellingen terug gezet naar fabrieksinstellingen, het WiFi netwerk blijft in principe onveranderd.
Dus als je zelf enkele instellingen in het KPN modem hebt aangepast, dan zou je dat na het resetten van het modem opnieuw moet aanpassen in het menu van het modem.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 15, 2025

​@Michel.uit.Arnhem cat6 kan prima over de 1Gbit aan hoor 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@MR_CHIP 

Het gaat bij TS ​@PIWIWIM om een glasvezelabonnement met een down- en upload- snelheid van 4 gigabit per seconde, en dus niet om een 1 gigabit abonnement zoals in jouw situatie.

Dan is een Cat 6 internet kabel inderdaad voldoende.

Zelf heb ik alle internet kabels standaard vernieuwd naar een Cat 8 internet kabel, omdat alle kabels via kabelgoten lopen en ik gelijk klaar ben voor de nabije toekomst.
Het zijn zeer goede kabels met een CE keurmerk, en beveiligd tegen inferentie van buiten af.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 15, 2025

Hoi ​@MR_CHIP 

Het gaat bij TS ​@PIWIWIM om een glasvezelabonnement met een down- en upload- snelheid van 4 gigabit per seconde, en dus niet om een 1 gigabit abonnement zoals in jouw situatie.

Dan is een Cat 6 internet kabel inderdaad voldoende.

Zelf heb ik alle internet kabels standaard vernieuwd naar een Cat 8 internet kabel, omdat alle kabels via kabelgoten lopen en ik gelijk klaar ben voor de nabije toekomst.
Het zijn zeer goede kabels met een CE keurmerk, en beveiligd tegen inferentie van buiten af.

dat snap ik uiteraard maar de uitspraak van jou

Met een Cat 6 internet kabel kun je een maximale snelheid halen van 1000 Mbit/s

is onwaar

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@MR_CHIP 

Hierbij de verschillen tussen cat 6, 7 en 8.
Cat 6 heeft een speed tot 1 Gbit/s en een Cat6A heeft een speed tot 10 GBit/s.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 15, 2025

Hoi ​@MR_CHIP 

Hierbij de verschillen tussen cat 6, 7 en 8.
Cat 6 heeft een speed tot 1 Gbit/s en een Cat6A heeft een speed tot 10 GBit/s.

wat een raar lijstje

maar goed ik haal dus meer dan jij zegt dat kan dat was mijn punt

je hoeft niet alles gelijk te upgraden tot cat 8.1

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@MR_CHIP 

Of ik wel of niet al mijn internet kabels vernieuw naar Cat 8, is helemaal aan mezelf en heeft voor de rest weinig toegevoegde waarden aan deze topic.
In mijn woning heb ik alles gelijk getrokken naar Cat 8 internet kabels, van hetzelfde merk en van hoge kwaliteit met CE keurmerk.

En het is het aan TS ​@PIWIWIM om zelf te bepalen voor welke kabel hij wenst te gaan kopen, en ook hij of zij heeft gekozen voor een Cat 8 internet kabel, en volgt hiermee dus mijn advies op.
En dat is helemaal prima.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 15, 2025

Ik bedoel het natuurlijk richting TS

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@MR_CHIP 

Oké, duidelijk ging er in eerste instantie uit dat je het tegen mij had.
Maar het was uiteindelijk voor de TS bedoeld.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 16, 2025

Hoi ​@MR_CHIP 

Oké, duidelijk ging er in eerste instantie uit dat je het tegen mij had.
Maar het was uiteindelijk voor de TS bedoeld.

het er in eerste instantie om dat als je boven de 1Gbit wil komen je gewoon cat6 kan gebruiken

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 16, 2025

Vandaag komt de 8.1 kabel en zal ik hem testen , ik laat even weten wat de uitslag is.Thx voor de input!

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Vandaag komt de 8.1 kabel en zal ik hem testen , ik laat even weten wat de uitslag is.Thx voor de input!

Laat inderdaad even weten, hoe het testen met de nieuwe internet kabel is verlopen.
Daarnaast heb ik je met veel plezier mogen helpen!

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 16, 2025

Een uur aan de telefoon met kpn geweest we kwamen er niet uit… heb wel al de nw kabel getest. Maandag komt er een gratis monteur van kpn, was net nog binnen de garantie, later meer

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Een uur aan de telefoon met kpn geweest we kwamen er niet uit… heb wel al de nw kabel getest. Maandag komt er een gratis monteur van kpn, was net nog binnen de garantie, later meer

Zo een uur aan de telefoon gezeten met een medewerker van KPN, dan was het wel een medewerker die zich dan verdiept heeft in het probleem, en daar een oplossing voor zocht.

Maar gelukkig dat je nog binnen de garantie valt, en er aankomende maandag een monteur bij je thuis langskomt.

Hou mij op de hoogte.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • January 16, 2025

Wat zegt de interne modem speedtest van de V14 ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 16, 2025

Ik wou net zeggen, waarom wordt er direct een cat8 kabel (zeer overbodig) geadviseerd en niet eerst gevraagd hoe deze snelheidstest is gedaan?

Als je inlogt in je modem en hij is up-to-date zal je direct een snelheidstest op het modem kunnen doen. Wat is hier de snelheid van?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik wou net zeggen, waarom wordt er direct een cat8 kabel (zeer overbodig) geadviseerd en niet eerst gevraagd hoe deze snelheidstest is gedaan?

Als je inlogt in je modem en hij is up-to-date zal je direct een snelheidstest op het modem kunnen doen. Wat is hier de snelheid van?

Hoi ​@Ik_Combineer 

Sorry, maar hierin hebben we toch echt een meningsverschil wat uiteraard ook mag.
Zelf ben ik van mening dat een Cat 8 internet kabel helemaal niet overbodig is, en dat je die gewoon kunt gebruiken, plus dat je gelijk klaar bent voor de toekomst.

Dat jij het als monteur overbodig vindt is uiteraard prima, maar een ander kan daar heel anders over denken, want anders zouden de Cat 8 internet kabels niet verkocht worden.

Daarnaast merk ik persoonlijk echt verschil tussen mijn vorige Cat 5E internet kabels, en de Cat 8 internet kabels die ik momenteel gebruik.
Ik heb alles van Apple, en stel ook hoge eisen aan de bekabeling.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • January 20, 2025

Update…. De KPN monteur kwam langs (prima kerel) We hadden alles geprobeerd nw glasvezelkastje, alles gereset etc. En waar lag het aan?! Er was een update van het glasvezelkastje nodig (Beta versie). Nu werkte alles naar behoren. En ben ik blij. Ps het gaat gewoon via mijn cat 6 kabel met een 10gb switch ertussen. De monteur vertelde dat het echt onzin is om een cat 8 kabel te gebruiken , kan prima met een cat 6.En het werkt dus inderdaad!

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 20, 2025

Idd cat 8 is onzin voor thuis , goed dat het werkt met cat6

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • January 22, 2025

Erg fijn om te horen dat alles nu goed werkt. Dankjewel voor de terugkoppeling hier.Â