Skip to main content

Ik heb sinds kort glasvezel en mijn abonnement is automatisch overgezet.

Ik zou nu 1 Gpbs download snelheid en 1 Gbps upload snelheid moeten hebben, maar ik had maar 500 Mbps upload snelheid.

Contact opgenomen met KPN en via de pagina; Servicetool traag internet is mijn Experia box V10 teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Nu is de upload snelheid 780 Mbps.

Op zich prima en nog altijd heel veel beter als de 50 Mbps die ik had, en op zich heb ik het ook niet helemaal nodig, maar ik vindt het wel raar.

Ik weet ook niet goed of ik hier nu een punt van moet maken of niet.

Wat kunnen jullie mij hierin adviseren?

 

Hallo @AlbertvO , hoe test je het uploaden? Ik neem aan met een bedrade verbinding. Wifi is geen betrouwbaar medium als het op snelheid en snelheidstesten aankomt.

Mocht je echt eens goed willen testen, zet je wifi uit en sluit alleen één pc of laptop aan en doe daar de snelheidstest op. Je moet dan sowieso boven de 800 uitkomen en idealiter ook boven de 900. Bij een goede verbinding zal je tussen de 900 en 940 uitkomen. 1000 haal je sowieso niet vanwege overhead.

Als je er verder geen hinder van ondervindt en er ook geen last van hebt, dan kan je het ook gewoon zo laten. 780Mbps is netjes en als je het niet nodig hebt zou ik er ook geen al te groot probleem van maken.


Klopt, 780 is ook prima, ik vroeg mij alleen af of ik er wat mee moet of niet.


Klopt, 780 is ook prima, ik vroeg mij alleen af of ik er wat mee moet of niet.

Hangt er een beetje van af hoe je het gemeten hebt (bedraad of via wifi) en of er meer apparaten thuis op dat moment gebruik maakten van internetdiensten. 780 vind ik wat aan de lage kant voor een 1Gbps verbinding, maar nogmaals: het ligt er maar net aan hoe je gemeten hebt.


Tip: als je test, doe het dan via speedtest.net


Gemeten met speedtest.net


Hallo @AlbertvO, wellicht heb je nog iets aan het volgende kennisartikel: 

 


Reageer