Skip to main content

Dag allemaal,

 

Ik heb pas geleden een abonnement afgesloten bij kpn, kpn is de enige aanbieder. We zitten in het buitengebied. Nu heb ik een 4g modem ontvangen een aangesloten, en behaal ik de volgende resultaten:

 

Voorheen:

3mbit download, 1mbit upload

 

Met 4g modem (heb een buitentenne):

60mbit download, 1mbit upload

 

Klopt het dat ik geen extra upload snelheid krijg via het 4g signaal of zou het kunnen dat er iets mis is? Kan ik dat testen of is er iets anders waarmee ik de uploadsnelheid kan verbeteren?

 

Op mijn telefoon haal ik waar de antenne staat op 4g+ soms wel 30mbit upload, ook via kpn. De 4g sagemcom ontvanger heeft 3/3 blauwe streepjes bereik. Ik heb hem al teruggesteld naar fabrieksinstellingen en meerdere malen het modem en de 4g ontvanger opnieuw opgestart.  Helaas geen verbetering.

Je zou inderdaad wel wat meer moeten hebben. Bij mij is het meestal zo tussen de 20-30. Heb je het 4g moden al eens op een andere plek gezet?


Je zou inderdaad wel wat meer moeten hebben. Bij mij is het meestal zo tussen de 20-30. Heb je het 4g moden al eens op een andere plek gezet?

Ik heb een buitenantenne, deze heb ik op de zendmast met een groene pijl gericht op de kaart van kpn. Geen hoge gebouwen of bomen. Er is ook maar 1 mast die groen is, de rest is donker rood.


Heb je de bijbehorende buitenantenne of een ander type?


Heb je de bijbehorende buitenantenne of een ander type?

De bijbehorende, die van de kpn webshop


Ik vraag @Ernst-Jan of hij een idee heeft wat er aan de hand kan zijn. Hij weet veel van het 4g modem.


Heb je de bijbehorende buitenantenne of een ander type?

Wel leuk trouwens, in heb de buitenantenne gekocht dankzij een reactie van jou op een andere post zie ik net!


Merkwaardig. Er komt bij upload bij mij een stuk minder bij dan download, VDSL is 17/2 met 4G erbij wordt dat gemiddeld iets van 55/18.

Dus dat upload niets doet bij zo’n sterk 4G signaal is niet goed. Misschien het Sagemcom 4G modem omruilen? 
 


Merkwaardig. Er komt bij upload bij mij een stuk minder bij dan download, VDSL is 17/2 met 4G erbij wordt dat gemiddeld iets van 55/18.

Dus dat upload niets doet bij zo’n sterk 4G signaal is niet goed. Misschien het Sagemcom 4G modem omruilen? 
 

Ik zal kpn even bellen en verzoeken of ze een andere willen opsturen. Dat upload helemaal niks doet kan niet kloppen inderdaad. Bedankt alvast voor jullie reacties, als ik wat hoor of een nieuwe ontvang zal ik hier een update plaatsen over het resultaat!


Blijkbaar geeft de speedtest van KPN niet de correcte snelheid. Ik heb ook geprobeerd andere websites te gebruiken maar allemaal geven ze 1 mbit aan. De huidige snelheid is echter 10mbit, zoals verwacht.

Bedankt @Joep1965  en @Ernst-Jan voor het meedenken!