Skip to main content

Kan iemand mij aangeven welk type UTP kabel ik nodig heb om de huidige coaxkabel te vervangen voor glasvezel. Ik wil vanuit de experiabox op de begane grond naar de eerste verdieping en slaapkamers de oude coaxkabels vervangen. Er zullen 2 kabels (2 upt aansluitpunten p/contactdoors) per slaapkamer benodigd zijn. CAT5E of 6? Vaste of flexibele kem en welke diameter is het beste?

 

alvast bedankt.

Patrick

Hallo @Patrick F , Cat5E is voldoende, CAT6 is beter.

Voor een vaste permanente aansluiting op contactdozen is een kabel met een vaste KOPER kern aan te bevelen.

Voor kabels die (regelmatig) uit/in devices aangesloten worden is een kabel met een flexibele KOPER kern aan te bevelen.

 


In je vraag heb je het over 3 verschillende ‘draadtypes’, te weten Coax, wat gebruikt wordt voor aansluiten van TV’s en glasvezel, wat wordt gebruikt om huizen aan te sluiten op het net van KPN, en UTP wordt gebruikt om computers te verbinden met routers, switches, etc.

Als ik het goed lees wil je vanaf de Experia een draad leggen naar een andere locatie?

Indien de draad vast gaat zitten, dus niet elke keer wordt opgerold of verwijderd, kan je het beste deze kiezen:  https://www.allekabels.nl/netwerk-kabel-per-meter/4507/1062399/netwerkkabel-per-meter-sftp-cat6.html

 


Met de kabel van @driemaster zal je dus ook in de meterkast een wandcontactdoos moeten maken. En 2 kabels door een pijpje gaat waarschijnlijk niet lukken. Want die kabel is dikker en stugger door dat extra laagje zilverfolie wat erin zit. Er staat ook bij een diameter van 8 mm. 2 kabels is dus 1,6 cm. Als je dat succesvol door een pijpje wilt trekken met een paar bochten, dan moet dat pijpje 2 cm zijn minimaal.


Heren bedankt!


Reageer