Skip to main content

Goede dag, 

Is er een bezwaar om de utpkabel voor de mediabox samen met de telefoonkabel door 1 leiding te trekken? Of krijg je dan signaal verstoring? En dan op 1 wandcontactdoos aanstelling sluiten?

met vriendelijke groet,

Daniël 

Geen enkel probleem.


Hi Daniel, welkom op het forum. 

Nee, dit maakt inderdaad niet uit. Hoort gewoon prima naast elkaar te werken. 🙂 Heb je verder nog vragen? 


Hallo Kees en Alex, 

dank jullie wel voor jullie antwoord. Nee verder heb ik voor dit moment geen vragen.

 

mvg Danie 


Graag gedaan uiteraard. 


Goedendag, 

Wat is momenteel de beste telefoonkabel. Een DSL kabel van hoge kwaliteit. Welke merk?

Een telefoonkabel van 10 meter lang.  Van de wantcontactdoos naar de modem.

Wel of geen platte kabel ?

 

Mvg Hans


Moet je modem per se 10 meter verder staan? Je kunt ook het modem met de bijgeleverde ronde DSL kabel (van 1,5 meter) aansluiten en dan met een langere UTP kabel verder. UTP heeft als voordeel dat je tot 100 meter geen verlies hebt.

Laatst voor ander topic gezocht, maar ronde kabels (met RJ12 stekkers) langer dan 1,5 meter heb ik (nog) niet gevonden. Ze bestaan i.i.g. kant en klaar tot 10 meter, dat zijn wel platte (wat meer verlies dan rond en kort). Dat is dan de lengte v.d. kabel; niet de afstand van aansluiting tot modem.


Hier hebben we het al heel vaak over gehad hier, DSL is een gevoelige techniek.

Rond zou beter zijn omdat de aders in elkaar gedraaid zijn ? En bij plat niet.

Een ronde kabel kan ook niet gedraaid zijn.

En ik vraag me af of het in praktijk (voor een kort stuk) veel verschil maakt.

Kort gezegd, met een stukje extra kabel binnenshuis maak je de lijn naar de centrale cq straatkast een paar promille langer, dat zal vaak geen probleem zijn. 

Het is wel zo dat elke kabelovergang naar een andere soort kabel het gevoelige signaal niet ten goede komt.


Beste Peter en Kees, dank voor jullie reacties.  Ja , mijn modem moet per se 10 meter verder staan.

Het is dus mogelijk om de bijgeleverde ronde DSL kabel te gebruiken en dan met een langere UTP kabel tot de modem?   Een UTP kabel van cat6a of cat7.

Moet ik een splitter gebruiken ? 

Zo ja, kan één van jullie de link van een splitter sturen?

Alvast dank,

 

 


Wat bedoel je met een splitter ?

Maar, laat maar, zo kan je het doen :

Een lange UTP kabel met 8polige normale ethernet plugjes er aan, zoals die ook in de computer passen.

Dan aan weerskanten een koppelblokje, daar past ook een smal “telefoon” cq DSL stekkertje in nl.

Dan moet je dus aan weerskanten een (kort) tussen kabeltje hebben, of, het brede stekkertje

past direct in het modem, bij een fritzbox wel, bij een experiabox weet ik dat niet.

Je gebruikt alleen de middelste 2 pennen, = 1 aderpaar ( van de 4).

Een andere soort lange kabel kan ook, maar aan een UTP kabel heb je na het overgaan op niet-DSL ook nog wat en het is goede kabel voor dit doel.


Hallo @hus002 , een DSL-kabel (is telefoonkabel met RJ11-stekkers) is geen UTP-kabel met RJ45-stekkers.

Alleen een UTP kabel kent kwaliteitsnormen zoals jij die noemt en voor huisinstallaties is minimaal CAT5e of CAT6 nodig, CAT7 is overkill.

Wat wil je met een splitter bij een DSL-kabel?


Goedenavond, 

Ik ben een leek op dat gebied.

Met een splitter bedoel ik eigenlijk een koppelblokje!

Kan je de link van een koppelblokje sturen ?

De modem is van Experia Box V10 Merk ZTE.

 


Hallo @hus002 , je moet geen lan kabel met een dsl kabel willen koppelen, dat gaat niet werken.

Een RJ11 koppelstuk koop je bij ieder onderdelenhuis of de bekende zaken als BCC, Expert, Mediamarkt etc.

 


Een UTP kabel werkt uitstekend voor DSL signalen.

Een andere kabel ws ook, maar UTP is goed en eenvoudig aan te komen.

Je kan ook aan weerskanten een smal “telefoon” plugje zetten, maar als je daar de spullen niet voor hebt dan kan een koppelblokje ook. Ook met pairbonding.


Goedendag allen,

Iedereen bedankt voor de reactie.

Ik vraag me af…   waarom is er geen UTP kabel (van 10 meter lang) met 2  RJ11-connectors te koop ?

Ik voeg een foto van mijn ISRA punt bij.

Wat is volgens u de beste oplossing ?

  • Vanaf de ISRA-punt: de bijgeleverde DSL snoertje.
  • Vervolgens een koppelstukje.
  • daarna een UTP kabel van 5 tot 7,5 meter lang (CAT6 of CAT6a)
  • Vervolgens weer een koppelstukje
  • Tenslotte een DSL snoertje  tot de router (modem: Experia Box V10).

Een UTP kabel is toch beter dan een DSL kabel ? Wat internetsnelheden betreft.


De exacte soort kabel maakt niet zo veel uit, of er is op voorhand niet zo veel over te zeggen.

Ik suggereer UTP omdat het voorhanden is.

Wat je aangeeft is zoals ik het bedoel idd, 10m kabel niet te vinden ? Geen idee, ik maak ze zelf. Dan maar 2 x 5meter aan elkaar, met een koppelblokje.

Er is niet zoiets als DSL kabel, zie ook dit ter info :
https://forum.kpn.com/internet-9/signaal-hoe-werkt-dat-tv-internet-via-1-draadje-436837?postid=523623#post523623

Ik ben nog wel benieuwd waarom je het modem wil verplaatsen.


Je kan beter het modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA plaatsen. Vandaar dat er geen langere (ronde) kabeltjes zijn bij KPN dan 1,5 meter.

Vervolgens v.a. LAN met bv één UTP-kabel het huis in. Naar een plek die handig is. Daar evt. een switch eraan voor meerdere LAN's en evt een wifi-accesspoint aan die switch….


Je kan beter het modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA plaatsen. Vandaar dat er geen langere (ronde) kabeltjes zijn bij KPN dan 1,5 meter.

Vervolgens v.a. LAN met bv één UTP-kabel het huis in. Naar een plek die handig is. Daar evt. een switch eraan voor meerdere LAN's en evt een wifi-accesspoint aan die switch….

Zo zou ik het ook aanpakken!