Skip to main content

Hallo

ik heb een experia 10 en door Kpn zijn er 2 versterkers geïnstalleerd maar nog steeds heb ik bij vlagen heel erg traag internet.  Ik ben gaan zoeken in de software van Experia (dus H369A) maar daar kom ik niet helemaal uit.  Het vinden van een duidelijke handleiding is me nog niet gelukt.  Kan iemand me helpen aan een beschrijving van de optimale instellingen in deze software?
 

Hallo @Maalst1965 , welk type WiFi-uitbreidingen heb je ontvangen, de zwarte?

Het zijn geen versterkers, het signaal wordt niet versterkt en mag niet versterkt worden.

Het WiFi-signaal wordt verdeeld door de extra apparaten.

Als het inderdaad de zwarte zijn valt er binnen het modem niets meer in te stellen, daar de WiFi in het modem uitgeschakeld wordt bij gebruik van de WiFi extenders.

Internetsnelheid test je uitsluitend bekabeld met 1 computer aan het modem en alle andere (draadloze) apparatuur uit. De de test met korte tussenpozen 3x achter elkaar en neem dan het gemiddelde.

 

 


Hoi Jan

inderdaad de zwarte kastjes.  De snelheid heb ik speedtest gedaan via wifi.  Het gaat mij niet eens om t getal maar ik ervaar op bepaalde plekken in de woning dat de snelheid nogal variabel is.  
als ik inlog op de software dis als Admin kan ik zeker allerlei zaken aanpassen dus ik begrijp je opmerking niet helemaal.  
Bijvoorbeeld bij WiFi/basic staat wifi configuratie aan/uit op uit. Dat lijkt me een vreemde setting

dus vandaar dat ik zoek naar een hamdleidi


Hallo @Maalst1965 , de zwarte EW's schakelen de wifi van de modem standaard uit, dat is een standaard, daar heb je geen handleiding voor nodig, het staat wel beschreven in de handleiding van de EW's


De Experia Wifi schakelen inderdaad de wifi van je Experia Box uit. Dat is ook de bedoeling. Als je dan, met de beide Experia Wifi actief, variabele snelheid ervaart, kijk of je een of beide nog wat kunt verplaatsen. Doorloop eventueel de Wifi Manager om de instellingen te optimaliseren.


Heeft u de Experia WiFi's verspreid door uw huis staan? 1 in de woonkamer en 1 op de eerste verdieping? 


Inderdaad staan de experia wifi’s verspreid

1 in de meterkast bij de Experia modem

1 in de kamer en op 3 meter afstand heb ik problemen met variabele snelheid ( van enorm traag tot normaal)

1 boven deze is aangesloten via een tplink kastje waarmee je dan zonder kabels te trekken het electriciteitsnet   Gebruikt als netwerkkabel.  
ontvangst boven is wel ok maar voor al in de kamer is t slecht

 


Heb je een Android telefoon of tablet?

Zo ja, installeer dan eens de app WiFi Analyzer.

Meet vanuit de woonkamer eens de veldsterkte van de verschillende Experia WiFi's.

Doe dat zowel voor 5GHz als voor 2.4GHz. (Switchen doe je met de 2.4G / 5G knop links bovenaan.)

Hoeveel dBm meet je?

Plaats hier eens een screenshot van de 5GHz meting.

Voorbeeld:

 


Inderdaad staan de experia wifi’s verspreid

1 in de meterkast bij de Experia modem

1 in de kamer en op 3 meter afstand heb ik problemen met variabele snelheid ( van enorm traag tot normaal)

1 boven deze is aangesloten via een tplink kastje waarmee je dan zonder kabels te trekken het electriciteitsnet   Gebruikt als netwerkkabel.  
ontvangst boven is wel ok maar voor al in de kamer is t slecht

Uit de meterkast halen helpt een heleboel!

Slechtste plek van het hele huis!

En via t stroomnet de 2e ??..mmmmm weer niet of dat wel zo geschikt is.....en ook die powerlines goed aansluiten helpt wel eens...geen andere stekkers in t zelfde stopcontact alleen de stekker van adapter gebruiken om al je andere spullen aan te hangen!