Skip to main content

Sinds lange tijd een Fritzbox powerline 1220 aan de V10 hangen en 2x Fritzbox 1260 powerline in andere gedeeltes van het huis.

Sinds een paar weken valt de powerline verbinding tussen de 1220 en 1260’s ineens weg en komt daarna moeizaam weer terug. In de log van de 1260’s zie ik dat er een flappende verbinding ontstaat zonder duidelijk aanwijsbare reden, het werkt gewoon weken goed en dan ineens 2x in de week niet meer. 

Nu vermoed ik dat de 1220E (die aan de V10 hangt bedraad) af en toe storing veroorzaakt, maar daar zit geen logging op dus ik kan het niet bewijzen.

Nou wil ik dan maar een nieuwe MESH gaan aanleggen via mijn stroom netwerk, want ik heb de stroomkabels allemaal vervangen die hier gebruikt worden, met nieuwe stoppenkast en alles, dus daar ligt het niet aan.

Mijn vraag aan het forum is nu:

Zal ik een 7590 nemen van KPN ipv mijn huidige V10 of zal ik de KPN Wifi extenders nemen op de huidige V10? Wat zou een betere aanschaf zijn, niet qua geld maar compatibiliteit?

Alvast bedankt,

Hans

 

Tikkie kort door de bocht om te zeggen dat het niet aan de elektra ligt. De powerline adapters zijn behoorlijk storingsgevoelig. Hoe nieuw de elektra ook, apparaten die op het stroomnet aangesloten worden veroorzaken ruis. 
 

Persoonlijk zou ik proberen zo ver mogelijk van de powerline adapters vandaan te blijven en te investeren in een goed mesh wifi systeem.

KPN superwifi is daar een mooi voorbeeld van.


Volgens mij haalt u een aantal dingen door elkaar heen.

Mesh werkt via WiFi. Niet via het stroomnetwerk. Dat is geen mesh. De KPN WiFi versterkers/extenders werken ook niet via het stroomnetwerk. De SuperWiFi's ondersteunen mesh.

KPN verkoopt ook een draadloze verbindingset van Devolo. Deze werken via het stroomnetwerk en doen niets met WiFi en het is geen mesh.

En zoals @BJB12 al zegt: aangesloten apparaten zoals zonnepanelen of dimmers voor verlichting, voedingadapters en dergelijke, ook die van de buren, deze kunnen allemaal voor verstoring zorgen bij een draadloze verbindingset. 


Het beste advies is: kabels leggen. Draadloze verbindingset en mesh zijn kostbare storingsgevoelige lapmiddelen.


Volgens mij haalt u een aantal dingen door elkaar heen.

Mesh werkt via WiFi. Niet via het stroomnetwerk. Dat is geen mesh.

Mesh is dan wel het meest bekend vanuit de WiFi technologie, maar zou evengoed bij connectie via stroomnetwerken kunnen worden toegepast. Of een combinatie ervan.

In hoeverre bijv. “Devolo Meh WiFi” die mesh techniek ook doortrekt binnen de onderlinge connecties van die powerlines over het stroomnet is me evenwel niet bekend. Maar zou eigenlijk wel voor de hand liggen als je dan toch die mesh gebruikt, dat daarin ook verder door te trekken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking


Ik heb hiervoor op xs4all jaren met deze Fritz-mesh gedraaid en dat werkte uitstekend.

Nu met de V10 van KPN heb ik dus de problemen.

Ik vroeg alleen wat ik zou moeten doen aan alle kenners hier: 

  • of bij KPN de FritzBox 7590 nemen en weer terug naar mijn oude xs4all configuratie
  • of de KPN SuperWifi nemen (ik heb 3 wifi punten nodig)

Ik hoef geen uitleg hoe Powerline werkt of hoe mesh werkt, ik wil alleen advies uit ervaringvan anderen wat nou de beste oplossing is.


Die SuperWiFi's zou u moeten kopen. 3 punten is ongeveer 200 euro uit mn hoofd. Voor die prijs heeft u ook de fritzbox. Als u weet dat die setup voor u goed werkt, dan lijkt me dat de beste keus. Gewoon een fritzbox kopen bij coolblue ofzo.


Dank je Nick, maar heb jij ervaring met 3 SuperWifi’s ?

 


Dank je Nick, maar heb jij ervaring met 3 SuperWifi’s ?

 

Ja. Met de fritzbox heb je zeker meer mogelijkheden. Zoals aparte namen voor 2,4 en 5 GHz WiFi instellen. Dat kan niet op de SuperWiFi's. 


Dank je voor je input.


Ik heb hiervoor op xs4all jaren met deze Fritz-mesh gedraaid en dat werkte uitstekend.
Nu met de V10 van KPN heb ik dus de problemen.

Vraag me wel af of dat de problemen die je er nu mee ervaart zijn gerelateerd aan die V10 ??
Die Fritz Powerlines is een eigen onderling netwerk verbindingssysteem, niet gerelateerd aan een V10.

Het enige wat een V10 daarin doet is als DHCP server en gateway fungeren.

Problemen kunnen overal in ontstaan.

Heb je thuis toevallig niet een oud eigen routertje liggen, waarbij je de connectie van die Fritz Powerlines erachter kunt controleren?  Dat eigen routertje als test in een NAT achter NAT opstelling met de V10. Heb je de relatie van die Fritz powerlines met een V10 daarmee in ieder geval uitgesloten.

Of wissel eens het netwerk verbindingskabeltje uit naar de eerste Fritz Powerline “basis”.

Problemen met powerlines kunnen ook ontstaan doordat je thuis bijvoorbeeld een ander merk (dimbare) ledlampen bent gaan gebruiken, die een extra stoorsignaal op het stroomnetwerk geven.

 

Gebruik van SuperWiFi's, afgezien van beperkte instellingen die Nick al noemde m.b.t. WiFi SSID's, werkt IMO alleen goed als je ze juist “NIET” achter KPN gerelateerde apparatuur hangt.
Dus niet achter een V10.

Omdat achterliggend KPN zich met allerlei instellingen bemoeit in samenwerking met hun eigen uitgeleverde apparatuur, wat vaak averechts zal werken op datgene wat jezelf mogelijk voorstaat.
Daar zijn hier op het forum genoeg onderwerpen op te vinden.

Zou juist willen opteren om zo min mogelijk "KPN” gerelateerde producten af te nemen.

Of alleen in te zetten als je ze “buiten” die bemoeienis van KPN kunt houden.
(Zo heb ikzelf 2 SuperWiFi's in gebruik achter een eigen router, voor een verbinding met de overkant van de straat. Dat werkt stabiel en probleemloos voor internetbehoeften van de buur aan de overkant).


Hoi Babylonia,

Ik heb geen problemen met de V10 → Fritzbox powerline connectivity, die werkt goed, het gaat eromdat de 1220 en 1260 te veel storing heeft en ik vroeg me af of dit kwam door dat de V10 in combinatie met de Fritzbox powerline setup stabieler te krijgen is door alle apparatuur van 1 supplier te nemen. Dus of SuperWifi met V10 (mesh) of Fritzbox 7590 met FritzBox powerline (Mesh). De 7590 is toch een (extra) optie die ik kan nemen bij KPN zodat ik de oude XS4ALL situatie weer kan terug krijgen.

Het vervangen van kabels en andere infrastructuur in mijn huis is reeds helemaal gedaan, dus het lijkt erop dat de twee verschillende modellen (V10 en Frizbox powerline) gewoon niet lekker werken.

Als ik jouw verhaal zo lees is het misschien beter om de 7590 van Fritzbox erbij te nemen en dan weer alles in eigen hand nemen, zoals ik ook bij XS4ALL had. Dank voor de inzichten en ervaringen.


De 7590 is toch een (extra) optie die ik kan nemen bij KPN zodat ik de oude XS4ALL situatie weer kan terug krijgen.

Als ik jouw verhaal zo lees is het misschien beter om de 7590 van Fritzbox erbij te nemen en dan weer alles in eigen hand nemen, zoals ik ook bij XS4ALL had. Dank voor de inzichten en ervaringen.

Je betaalt bij KPN voor gebruik van een Fritzbox wel € 7,50 p/mnd extra. Het is dan wel eenvoudig te testen of het in die combinatie beter zal functioneren met alle apparaten van één merk.

De minimum huur voor afname van een Fritzbox is echter een half jaar.

Mocht het echter geen verbetering opleveren zit je eigenlijk te lang vast aan die extra huur.
Het biedt daarnaast echter ook andere opties waar je gebruik van zou kunnen maken.
(Telefoon DECT basis station, VPN server).

https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm


De 7590 is toch een (extra) optie die ik kan nemen bij KPN zodat ik de oude XS4ALL situatie weer kan terug krijgen.

Als ik jouw verhaal zo lees is het misschien beter om de 7590 van Fritzbox erbij te nemen en dan weer alles in eigen hand nemen, zoals ik ook bij XS4ALL had. Dank voor de inzichten en ervaringen.

Je betaalt bij KPN voor gebruik van een Fritzbox wel € 7,50 p/mnd extra. Het is dan wel eenvoudig te testen of het in die combinatie beter zal functioneren met alle apparaten van één merk.

De minimum huur voor afname van een Fritzbox is echter een half jaar.

Mocht het echter geen verbetering opleveren zit je eigenlijk te lang vast aan die extra huur.
Het biedt daarnaast echter ook andere opties waar je gebruik van zou kunnen maken.
(Telefoon DECT basis station, VPN server).

https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm

Ja, klopt had ik al gezien, ik ben wel bereid om daar 6 maanden mee te testen, dus dat is niet het probleem en ik heb het weer zelf in de hand, dat is ook wel prettig. Tevens heb je dan “gratis” toegang tot de “tech desk” wie weet is dat een goed idee erbij… :grin:

ik ga het proberen, niet geschoten is altijd mis, dank je.