Skip to main content

Hallo,

Om DynDNS te gebruiken heb ik een DynDNS account.

Ik wil het KPN modem een eventuele wijziging van mijn WAN IP laten “regelen”.

Wat moet er bij het veld “Hostname” onder DynDNS client worden ingevuld, dit is mandatory 

Ik kan hier alleen maar een IP adres inzetten maar welk IP adres, het interne IP adres van mijn modem?

Kan iemand hier iets over zeggen?


Je zult eerst een duur account moeten vastleggen by https://dyndns.org om gebruik te kunnen maken van de DDNS functionaliteit.

Persoonlijk denk ik dat je dan beter gewoon een gratis account bij https://freedns.afraid.org kunt vastleggen en die naar jouw IP adres kunt laten wijzen.

Overigens wijzigt je publieke IP adres toch nooit dus kan je jouw thuisnetwerk ook gewoon op dat publieke IP adres benaderen.


Nutteloos. Ik heb volgens mij al 15 jaar hetzelfde ip. Als het niet langer is. Waarom zou je het dan doen?


Nutteloos. Ik heb volgens mij al 15 jaar hetzelfde ip. Als het niet langer is. Waarom zou je het dan doen?

Voor als je een https verbinding met slotje (SSL certificaat) wilt kunnen opnouwen met een server in jouw thuisnetwerk.


@cjjdool  Wat is je doel m.b.t. DDNS?

Wil je alleen zelf (en e.v.t. familie) makkelijk vanaf afstand toegang tot thuisnetwerk?

Of iedereen op internet?


Nutteloos. Ik heb volgens mij al 15 jaar hetzelfde ip. Als het niet langer is. Waarom zou je het dan doen?

Voor als je een https verbinding met slotje (SSL certificaat) wilt kunnen opnouwen met een server in jouw thuisnetwerk.

Klopt, dan heb je een domeinnaam nodig. Maar DDNS is een service die er voor zorgt dat als het ip wijzigt, dat dan automatisch je DNS aangepast word naar het nieuwe ip adres. Die service heb je bij KPN normaliter eigenlijk niet nodig.


@tmoesel : Dit is alleen voor mijzelf

 

@All: Ik begrijp dat het KPN WAN IP adres (bijna) nooit wijzigt dat is natuurlijk mooi. Ik ben al in het bezit van een DynDNS account en ja het kan goedkoper via anderen maar dat is niet het punt hier.

Mijn vraag gaat over het nieuwe KPN V12 modem, hier kan je zover ik zie alleen DDNS inzetten als je DynDNS gebruikt. Wat mij echter niet duidelijk is, is wat er bij het veld “Hostname” onder DynDNS client moet worden ingevuld. Hier kan ik alleen maar een IP adres (geen FQDN) inzetten… Weet iemand welk IP adres dat dan zou moeten zijn?


Als jij een account bij https:/DynDNS.org hebt dan zou je daar ook een hostname bij geregistreerd hebben. Die hostname zou je dan in de V12 moeten invullen.

 

 


@wjb 

Dat is ook wat ik wilde doen, echter ik kan in het V12 modem geen host namen invullen, alleen een IP adres wordt geaccepteerd….

Iemand een idee/oplossing?


Hoi @cjjdool, welkom! Wil je eens een screenshot plaatsen van de DynDNS instellingenpagina? Dan kunnen we meekijken, en kan ik als het nodig is dit navragen :) 


Voorbeeld van het V12 KPN modem screen met DYNDNS wat goed gaat (Als ik een IP adres invoer):

Voorbeeld van het V12 KPN modem screen met DYNDNS wat niet goed gaat (Als ik een host naam invoer):

Voor alle duidelijkheid, ik kan dus alleen maar een IP adres bij Hostname invoeren, zodra er een naam wordt ingevoerd krijg je een fout melding.


@Erik_  Ik neem aan dat bovenstaande voldoende informatie is? Onder “Hostname” kan je dus geen naam invullen maar alleen maar een IP adres wat niet logisch lijkt en ik dus ook niet weet welk IP adres hier dan zou moeten staan omdat mogelijk mijn WAN IP adres ooit zou kunnen wijzigen...


Dank je, cjjdool. Ik ga dit even navragen!


@Erik_ 

Is hier nu een antwoord voor?


Ik heb helaas nog geen uitsluitsel op mijn navraag. Ik vermoed dat het er vanwege vakantietijddrukte bij in geschoten is. Ik heb er een herinnering achteraan gestuurd!


Inmiddels heb ik een terugkoppeling, alleen nog geen antwoord. Het is intern doorgezet voor verder onderzoek om te kijken wat hier precies misgaat. Hopelijk kan het dan ook snel gefixt worden. Ik kom er bij je op terug zodra ik meer weet.


@Erik_ 

Is er wellicht een update?


Net vanmorgen een update binnengekregen. Onder water zit het mechanisme er goed in. Alleen in de interface zit het met de weergave niet helemaal goed waardoor je het dus niet daadwerkelijk kunt instellen. Dit is doorgezet naar de leverancier om te laten aanpassen. Ik heb gevraagd om een prognose hoe lang dat gaat duren. Daar heb ik nog geen antwoord op.


Het is nu 21 dagen geleden, graag een update!


Ik kan me zo voorstellen dat je geen FQDN mag invullen maar alleen een hostname. Je bent dan bereikbaar met <hostname>.dyndns.com.

Wil je dan ook bereikbaar zijn via een eigen domein dan moet je nog een CNAME in de DNS zetten verwijzende naar <hostname>.dyndns.com.

bv.
hostname.jouwdomein.toplvl  1800 IN CNAME hostname.dyndns.com.

Tenminste, zo heb ik het geregeld via dynv6.net.


Het is nu 21 dagen geleden, graag een update!

Ik heb een bericht erachteraan gestuurd. Wordt vervolgd!


Ik hoop oprecht dat KPN ooit nog eens haar eigen DDNS service gaat introduceren voor abonnees.

Twee en een half jaar terug vond KPN het in ieder geval een goed idee.

Zie dit topic.


Net vanmorgen een update binnengekregen. Onder water zit het mechanisme er goed in. Alleen in de interface zit het met de weergave niet helemaal goed waardoor je het dus niet daadwerkelijk kunt instellen. Dit is doorgezet naar de leverancier om te laten aanpassen. Ik heb gevraagd om een prognose hoe lang dat gaat duren. Daar heb ik nog geen antwoord op.

 

@cjjdool ik heb inmiddels begrepen dat het sowieso dit jaar niet meer gaat worden. We verwachten het het eerste kwartaal van 2021. Maar pin me hier niet op vast! Het gebeurt wel dat dit dan toch later wordt, om welke reden dan ook. 


@tmoesel : Dit is alleen voor mijzelf

 

@All: Ik begrijp dat het KPN WAN IP adres (bijna) nooit wijzigt dat is natuurlijk mooi. Ik ben al in het bezit van een DynDNS account en ja het kan goedkoper via anderen maar dat is niet het punt hier.

Mijn vraag gaat over het nieuwe KPN V12 modem, hier kan je zover ik zie alleen DDNS inzetten als je DynDNS gebruikt. Wat mij echter niet duidelijk is, is wat er bij het veld “Hostname” onder DynDNS client moet worden ingevuld. Hier kan ik alleen maar een IP adres (geen FQDN) inzetten… Weet iemand welk IP adres dat dan zou moeten zijn?

Zoals je kan zien gaat het nog lang duren voordat dat DDNS in de V12 bruikbaar is, misschien wel nooit, zie ook andere link m.b.t. KPN eigen DDNS. Dat was nog voor de bezem van Ibarra dacht ik. Kan ook best zo zijn dat het nadelig is voor andere (eigen) business. Als het een goudmijn was op de consumenten abo’s had men wel anders besloten.

Verder zegt iedereen met KPN als ISP dat het WAN IP adres nooit verandert, dus eenmalig als static met 4 uur tijd invullen in je account dan heb je een oplossing. Ik heb al lang geen Dyn meer, veels te duur wat mij beftreft voor wat ik er uiteindelijk aan had. Ik heb het als laaste nog 2 jaar gebruikt met een handmatig toegewezen vast WAN IP adres (was test/pilot van mijn mobile ISP). Ik had destijds inadyn-mt vanaf source gecompileerd. Deze client werkt ook als ie niet de WAN interface namespace ziet, wat soms onontkomelijk is.

Misschien heb je een use-case die voor anderen nog steeds niet duidelijk is, misschien wil je letsencrypt gebruiken (werkt niet zonder extra’s bij KPN, dus eigen domein nodig). Is die V12 voor jouw echt onontbeerlijk?


Verder zegt iedereen met KPN als ISP dat het WAN IP adres nooit verandert, dus eenmalig als static met 4 uur tijd invullen in je account dan heb je een oplossing.

Klopt, het WAN IP adres zal in principe nooit veranderen al behoudt KPN zich wel het recht om jouw WAN IP adres te veranderen.

Het is uiteraard geen enkel probleem om jouw omgeving op IP adres te benaderen maar dan is het wel onmogelijk om een SSL certificaat te hebben t.b.v. secure communicatie zoals https of ssh. SSL certificaten kunnen immers niet voor een IP adres aangevraagd worden, alleen voor een (sub)domein.