Skip to main content

Gisteren is glasvezel hardware (V10 met glasvezelinterface) door een KPN monteur aangelegd. Ik ging akkoord met het voorstel van KPN om over te stappen van adsl koperverbinding naar glasvezelverbinding met behoud van mijn oude Telfort adsl internet abbo. Ik neem geen telefoondiensten of TV af, alleen internetdienst. Ik zei de monteur dat ik mijn V8 wil behouden omdat daarin 2 telefoon SIP accounts staan gedefinieerd door mij zodat ik met Budgetphone abbo een VOIP vast telefoonnummer heb om ingebeld te kunnen worden op mijn Dect huistelefoons (een op elk van de 3 verdiepingen), en een Frynga/Voipbuster sip-account om voor minder dan 1 cent per minuut naar buiten Europa te kunnen bellen met familie. De monteur kwam echter met een V10 aanzetten en zei dat de V8 niet zou werken en dat ik het door mij ge-savede V8 configuratie backup bestand gewoon kon inlezen/uploaden in de V10 zodat de V10 precies zo zou werken als mijn V8. Na een uurtje of wat gepuzzeld te hebben is mijn conclusie dus dat de monteur een sprookje vertelde. Nu zit ik, welliswaar met een goed werkende, V10 in mijn maag waarmee ik alleen maar kan internetten en geen eigen SIP accounts voor in- en uitbellen kan aanmaken omdat deze KPN modem dit niet toestaat of mogelijk maakt. Ik heb voorlopig maar mijn budgetphone inbelnummer online ingesteld zodat alle inkomende gesprekken naar mijn mobiel worden doorgestuurd en ik heb Mobilevoip app op mijn mobiel geinstalleerd en op die van mijn vrouw zodat ik met die Frynga/Voipbuster goedkoop kan blijven bellen met familie. Ja ik weet dat dat natuurlijk ook met Skype, Whatsapp, Facetime etc. kan. Maar dan geef je dus wel het comfort van je Dect thuistelefoons op. Ik wil thuis niet constant hoeven denken of ik mijn mobieltje wel bij me heb om inkomende gesprekken niet mis te lopen, dus dan zijn die drie vast telefoons op elke etage heerlijk. Lang verhaal, maar misschien wel nuttig voor anderen, deze ervaring. Ik voel me dus een beetje op het verkeerde been gezet door deze verandering en ik moet ook nog alles zelf opnieuw ophangen in mijn meterkast. Vindt dit slordige service. Klagen vraagt om oplossingen die ik zelf kan uitvoeren, zonder monteur dit keer. 

  1. Kan ik de V10 loskoppelen en de V8 ervoor in de plaats zetten. Ik hoef dan maar alleen dikke oranje UDP kabel van de V10 WAN poort de V8 WAN poort te steken en mijn Dect telefoon kabel te verhuizen van de V10 phone poort naar die van de V8. Indien dat gewoon kan, wat moet ik in de V8 aan configuratiesettings veranderen om hem op de glasvezellijn te kunnen laten werken? Overigens, mijn V8 werkt prima (soms valt WIFI wel eens weg, maar dat is zelden) en geen reden om door een V10 te vervangen voor het soort gebruik dat ik maak (geen TV via glasvezel, maar via Ziggokabel).
  2. Werkt mijn ADSL koperlijn verbinding nog, zodat ik eenvoudig terug kan naar de oude toestand door mijn V8 weer daarop aan te sluiten, of heeft KPN dat kanaal nu afgesloten voor mij? Ik vind dat ik terug moet kunnen naar de koperlijn.
  3. Ik kan natuurlijk een eigen modem (Fritzbox bijv.) aanschaffen met toegang tot eigen SIP accounts definitie mogelijkheden, maar werkt dat dan wel over de KPN glasvezel lijn. Het zou kunnen dat KPN dat op hun servers blokkeert, of gebeurd dat niet. Ik zit natuurlijk niet op deze oplossing te wachten, mocht dat kunnen. Kost me onnodig geld en veel moeite om de boel weer aan de praat te krijgen met die DECT huistelefoons. Glasvezel is leuk als je de snelheid nodig hebt, maar dat heb ik dus niet nodig. Netflix, internetten met google, inloggen en werken op PC op mijn werk, etc., dat werkte vlekkeloos met ads koper. 

Ben het meest geinteresseerd in tips die me helpen om mijn V8 te laten werken op de glasvezellijn (‘meetbaar’ sneller met speedtest, maar echt niet ‘merkbaar’ sneller met het soort gebruik dat ik er van maak). Alvast dank voor wat tips.

 

Die truuk met de v8 gebruiken zou als volgt kunnen: Maak in een managed switch een VLAN met ID 34 aan. Op 1 switchpoort zet je dan alleen tagged VLAN34 (en e.v.t. PVID ook 34), rest erafhalen en op die poort sluit je dan de V8 met z’n WAN poort aan……..

VLAN 34 gold voor de “Telfort” structuur, echter NIET voor KPN waar @GGreen op is overgegaan.
Dus VLAN 34 is helemaal niet meer actief. (Anders had hij die V8 gewoon kunnen blijven gebruiken).

Ofwel het is geen werkbare optie.

Dan snap je het principe niet en zal je nog eens moeten lezen. Het is ‘ge-emuleerd Telfort’, daar heb je geen Telfort of KPN vast internet voor nodig. Het is gewoon 2 routers achter elkaar, alleen dan met VLAN ID translatie.  Kan zelfs via b.v. een 4G router met een prepaid SIMkaartje.


Mogelijk dat ik in de V10 bekend moet maken dat er een ATA aan de LAN poort langt die met de buitenwereld wil communiceren via glasvezelinternet.

Nee, dat is allemaal niet nodig. In principe werkt VOIP overal.
Via een softphone app op mijn laptop, kan ik daarmee overal uitbellen (met alleen “uitbel” VOIP accounts). En met het CheapConnect account zowel uitbellen als telefoontjes ontvangen.


Welkom bij ons op het forum @GGreen :slight_smile:  Je vraag is zo te zien al beantwoord, bij de KPN modems is het inderdaad niet mogelijk om zelf SIP-gegevens aan te passen. Met een ander modem of een ATA kan je dat alsnog oplossen. Bij Telfort kon dit alleen met de V8, bij de Telfort V10 en V10a kon dat ook al niet meer. Verder kan ik daar weinig aan toevoegen, alles is al wel gezegd. Wel wil ik nog even inhalen op onderstaande: 

Volgend voorjaar worden alle Telfort verbindingen omgezet naar KPN verbindingen. Iedereen die dan nog een Experiabox van Telfort in gebruik heeft, die gaat dan dus een andere krijgen. Precies wat nu bij u gebeurt is dus.

Is er ergens een bericht dat dat zo gaat?

Volgens mij kun je prima op afstand een firmware/configuratie swap/upgrade doen. Iets dergelijks hadden ze ook wel bij TS kunnen doen, maar kan me voorstellen dat dat proces nog niet op orde is om dat b.v. in nachten in batches door te voeren. Maar momenteel er moet natuurlijk weer een monteur op pad gestuurd worden om ‘kastjes aan te sluiten’. De klant kijkt toe en, zoals in dit geval, ziet met lede ogen aan dat z’n bestaande functionaliteit om zeep wordt geholpen. Maar ja, het zijn leenspullen natuurlijk, KPN kan ermee doen wat ze willen, inclusief resetten enz.

Toen de migratie van Telfort naar KPN net begonnen was werd het modem inderdaad vervangen als de verbinding technisch werd overgezet. Inmiddels hoeft dat niet meer en bij alle abonnementen die nu technisch worden omgezet komt er nieuwe firmware op het aanwezige modem. Bij abonnementen die al technisch gemigreerd zijn, zoals in dit geval, wordt dat niet alsnog gedaan. Op de V8 met de KPN firmware kunnen de SIP-gegevens ook niet aangepast worden, dat zou hierbij ook niet geholpen hebben.


Dank, nogmaals, m.n. m.b.t. V10 vervanging van V8 bij Telfort waarbij ook de SIP account functionaliteit is afgeschermd. Zoals ik schreeft ga ik voor de ATA oplossing. Toch vind ik het niet goed dat KPN overstappers niet attent maakt op het feit dat ze mogelijk routers opnieuw moeten gaan instellen of additionele apparatuur erbij moeten afnemen om de huidige (voor de overstap) functionaliteiten te behouden. Het had goed geweest als de KPN monteur op hoogte zou zijn geweest en zou hebben geweten wat jullie hierboven adviseren. Hij zou dan kunnen voorstellen om een ATA mee te installeren (kosten van de ATA voor mij) om mijn functionaliteit te behouden na de overstap. Zand erover. Volgende week koop ik een ATA en sluit die aan en dan loop ik vast weer tegen overkomelijke problemen aan….


Ik kan me zo voorstellen dat het nou niet erg bekend was bij de Telfort V8. Aangezien Telfort wel een budgetprovider is (was) en nou niet bedoeld voor de meer eisende gebruiker. Bij KPN zelf is het nooit mogelijk geweest met de KPN V8. (die heb ik zelf gehad. Maar na 5 maanden was ie stuk.)


IMO een “drogreden”.
Als bij “Telfort” V8 installaties / set-ups bekend is dat dergelijke “andere” VOIP accounts ingesteld kunnen worden, reden temeer om er juist bij voorbaat “WEL” rekening mee te houden en gebruikers ervan in kennis te stellen.  JUIST omdat simpelweg is uit te lezen in achterliggende systemen dat géén “KPN/ Telfort”  VOIP account is geactiveerd / geregistreerd.

Men kan van tevoren precies zien wie wel of niet gebruik maakt van een KPN / Telfort VOIP account, of van een ander VOIP account. Kun je dus ook bij voorbaat op de hoogte brengen van veranderende hardware die geleverd gaat worden en welke consequenties het heeft.


Aangezien je in de v8 wel meer instelmogelijkheden had tov. kpn modems, zou je ‘m achter de V10 kunnen hangen (via ethernet aansluiten ipv DSL). Ik heb geen idee, ik roep maar wat op afstand.

Anders, een fritzbox op de kop tikken, bij voorkeur met ingebouwde dect, bv een 7360.


En jij denk @Babylonia dat men bij KPN zo ver doordenkt om daaraan te denken, je schat ze wel hoog in hoor.:stuck_out_tongue_winking_eye::grin:


Nee, zo hoog schat ik ze bij KPN juist NIET in, dat ze zover doordenken en er naar handelen. 
Maar niettemin mogen ze er wel opmerkzaam op worden gemaakt, hoe een normaal goed georganiseerd werkende service hoort te werken. (Tegen beter weten in, want ze leren het nooit). :nerd::stuck_out_tongue:


Overigens, in verdere verleden (zie Telfort forum discussies erover) was er zelfs al een levendige discussie over hoe de voorganger van de Telfort V8, de bekende Zyxel router, kon worden ingezet voor Voip telefonie via twee verschillende SIP accounts voor inbellen (met garantie van een vast en erkend huistelefoonnnummer, bijv. Budgetphone) en uitbellen (bijv. Voipbuster, Frynga, etc.), om belkosten te minimaliseren. Vooral populair onder mensen die regelmatig buiten Europa moeten bellen, wat erg duur is (althans voor mij als je 1.25 euro per minuut betaald als je via KPN, T-Mobile en andere abbo’s met familie belt terwijl dat ook voor 0.05 eurocent per minuut kan). Ik vind die Sip afscherming bij nieuwe routers van providers dus een wat trieste ontwikkeling, vooral omdat de V8 (en V10) daar technisch gezien prima geschikt voor zijn. Andere router of ATA is de technische oplossing, maar ik snap de logica niet. Vraag desnoods een eenmalige bijdrage van de gebruiker die met SIP accounts wil werken en hef dan die afscherming op, desnoods voor het bedrag voor een standaard ATA of nieuwe router. Zeker als je hiervan vooraf wordt geinformeerd trekt dat waarschijnlijk een flink aantal klanten al over de streep en je haalt een flink aantal tevreden overstappers binnen. Telfort kan wel een budgetbedrijf zijn van KPN, maar als gebruiker selecteer je nu eenmaal de provider die voor de laagste kosten het meest voldoet aan de eisen die jij stelt. Ik was wel tevreden over Telfort (behalve dan die idiote email addressen die te bij afsluiten (toen nog Tiscali) kreeg toebedeeld en met aliassen moest werken). Nou ja, da’s gelukkeig allemaal veel beter geworden. Alles werkt overigens prima met de V10. Ik laat nog wel weten of het gelukt is met een ATA. 


Ik snap die logica wel. Als KPN de mogelijkheid bied om sip accounts van externe partijen in te stellen, dan moeten ze dat ook ondersteunen. Heel veel mensen bellen daar dan over, KPN medewerkers moeten daar dan kennis over hebben. En het kost veel extra tijd en personeel. Dat wil KPN helemaal niet. Om deze zelfde reden zijn ook heel veel andere functies niet mogelijk op de router van KPN. Bijvoorbeeld het aankoppelen van een externe harde schijf. Is bewust onmogelijk gemaakt. Er zitten 2 USB poorten op de KPN Box, de standaard firmware ondersteund het "out of the box". KPN heeft het bewust disabled. Ook bijvoorbeeld het instellen van een andere DNS server ok subnet. Kan niet. Op de v10 die u nu heeft nu net wel, maar op alle andere routers van KPN niet. Ook het onmogelijk maken van verschillende namen voor 2,4 en 5 GHz WiFi vloeit hier volgens mij uit voort. Hoe minder mogelijkheden, hoe makkelijker de ondersteuning. KPN medewerkers kunnen dan heel eenvoudig zeggen: dat word niet ondersteund. Fijne dag nog, hoorn erop en volgende klant. 


Oeps, dat is de KPN methode dus, kort door de bocht afschermen. Echter, ze kunnen ook gewoon aangeven welke functies ze wel ondersteunen en adhv een paar voorbeelden wat ze niet ondersteunen. Je kunt de klant die belt dat dan voorhouden. Dat doen zorgverzekeringen ook, wat is wel en wat is niet gedekt in je polis. Maar goed, ik snap het wel hoor, het kost allemaal extra tijd en moeite en dus geld. Maar een stukje service naar de klant toe is wel op zijn plaats. Als je in de shop een ATA aanbiedt, geef dan gelijk even aan hoe je die op de V10 en V10a op glasvezel aansluit als je van eigen inbel en uitbel SIPs gebruik maakt. Als het bij KPN zo’n heikel punt is dat mensen niet via KPN willen bellen vanwege de hoge kosten, verkoop die spullen dan ook niet je shop. Straks blijkt dat je die ATA’s slechts met heel veel moeite (=ingewikkeld) kunt inzetten voor het doel wat ik eerder beschreef. 


Er zal bij die ata die KPN via hun shop levert gewoon een handleiding bij zitten. En je mag er vanuit gaan dat daar alles in staat.

Als je een ata van een ander merk, bij een andere webshop koopt, hoeveel ondersteuning krijg je dan? In de praktijk? Waarom zou KPN meer ondersteuning moeten bieden dan een ander?

En die goedkope VoIP aanbieder, cheapconnect ofzo, die mag ook wel eens wat doen hé. Heb je er al eens aan gedacht om daar naartoe te bellen?


GGreen schreef: Als je in de shop een ATA aanbiedt, geef dan gelijk even aan hoe je die op de V10 en V10a op glasvezel aansluit als je van eigen inbel en uitbel SIPs gebruik maakt.

Je kan wel een ATA in de zakelijke KPN webshop kopen…. er is van uit de helpdesk van KPN Consument (Privé) geen ondersteuning op. En helpdesk zakelijk zal je waarschijnlijn niet helpen want daar ben je geen klant.

Nick83 schreef: Er zal bij die ata die KPN via hun shop levert gewoon een handleiding bij zitten. En je mag er vanuit gaan dat daar alles in staat.

En daar gaan we dan idd maar van uit.

N.B. in die zakelijke webshop zijn de prijzen zonder BTW (21 😵 vermeld :wink: .


KPN is een commercieel bedrijf dat geld wil verdienen, dat willen o.a. de aandeelhouders nu eenmaal. De truuk is, net als Ziggo dat doet, zoveel mogelijk controle en alleenheerser zijn. Je schuift een ‘gratis’ modemrouter (en daaraan verbonden TV-kastje) bij de mensen naar binnen, wat je dan, binnen de regels welliswaar, inzet als melkgereedschap. Met controle over modem, router en TV-kastje kan KPN je vanalles laten zien, o.a. iTV cloud reclames niet kan doorspoelen.

Hoewel geen sprake van TV, is dit topic is in mijn ogen een typisch geval van een verandering (van DSL naar glasvezel, wie wil dat nou niet), waarbij KPN handig wat vrijheden/voordelen afpakt en je bijkans ook meer laat betalen. Aan de andere kant, je kan al die KPN spullen uitzetten/afkoppelen en eigen spullen gebruiken. Voor nieuwe GPON glasvezelaansluitingen echter niet het glasvezelmodem.


ATA-adapter zou ik overigens niet bij de KPN-shop aanschaffen maar elders.
KPN rekent een heel fixe prijs voor die Grandstream die ze in de webshop hebben staan.
(Afgelopen mei voor iemand nog via amazon.nl gekocht voor € 33,- inclusief verzending.
Dat redt je nu echter voor die prijs niet meer, maar nog wel  voor € 46,50 via amazon.de 
Met nog een extra 100Mbps netwerkpoortje  voor ruim € 2,- meer).


Ik zocht al wat uit, maar er is iets wat niet zo duidelijk beschreven wordt in de ATA aanbiedingen. Bij sommigen heb je 1 phone en 1 sip account (heb ik niks aan, want dan moet je 1 VIOP provider voor zowel in als uitbellen gebruiken), bij anderen  2 phones en 2 accounts. Onduidelijk bij die laatste is of 1 phone aansluiting op de ATA dan kan communiceren met 2 aparte SIP accounts, 1 voor inbellen (Budgetphone) en 1 voor uitbellen (bijv Voipbuster). Of zie ik nu beren op de weg. 


@GGreen  : fritzbox

Had je dit gezien :

https://forum.kpn.com/internet-9/v8-met-smoes-vervangen-door-v10-opgelicht-522939?postid=1186467#post1186467


En die goedkope VoIP aanbieder, cheapconnect ofzo, die mag ook wel eens wat doen hé.

Wat zou die moeten doen dan ? Ze hebben het eea aan handleidingen op de site staan, maar veel moet je nog steeds zelf uitzoeken, dan wel kun je lezen op het forum. Maar, ik vind het niet moeilijk meer, maar dat is met alles wat de een al weet en de ander niet, in den beginne is het even wennen allemaal.

Heb je er al eens aan gedacht om daar naartoe te bellen?

Heb je dat wel eens geprobeerd ? Dat kan namelijk niet . . . .

 


Ik zocht al wat uit, maar er is iets wat niet zo duidelijk beschreven wordt in de ATA aanbiedingen. Bij sommigen heb je 1 phone en 1 sip account (heb ik niks aan, want dan moet je 1 VIOP provider voor zowel in als uitbellen gebruiken), bij anderen  2 phones en 2 accounts. Onduidelijk bij die laatste is of 1 phone aansluiting op de ATA dan kan communiceren met 2 aparte SIP accounts, 1 voor inbellen (Budgetphone) en 1 voor uitbellen (bijv Voipbuster). Of zie ik nu beren op de weg. 

Goed dat je dat aankaart. Daar heb ik even geen rekening mee gehouden.

Het gaat bij de 2-poorts Grandstream ATA-adapter om 2 SIP-accounts welke onderling gescheiden zijn. Dus je kunt met één telefoon, niet inkomende gesprekken met het ene SIP-account hebben, en uitbellen met het andere SIP-account. Daar heb je een telefoon op het andere poortje voor nodig.

Mogelijk dat de volgende ATA-adapter met verschillende SIP-accounts te combineren is?
Je hebt namelijk maar 2 analoge telefoonpoortjes, maar kunt tot 4 SIP-accounts inregelen.
Voor meer info zou je dat beter in de specificaties en manuals kunnen terugzoeken.
https://www.poly.com/gb/en/products/phones/obi/obi302

Zelf maak ik gebruik van een VOIP bureautelefoon, en een DECT VOIP basisstation met enkele handsets van Yealink. Op deze toestellen kan men tot  8  VOIP / SIP-accounts instellen, welke onderling wel zijn uit te wisselen welk VOIP / SIP-account je gebruikt.

Bij de VOIP bureautelefoon zelfs het adresboek zodanig in te regelen dat die automatisch het juiste SIP-account kiest om ermee uit te bellen. (Je ziet ook op welk account er wordt ingebeld).

Daarnaast gebruik ik een softphone programmaatje van 3CX op een laptop. Heeft vergelijkbare functionaliteiten als die VOIP-bureau telefoon. Ofwel kan zelf kiezen waarmee ik uitbel, waarbij inkomende gesprekken gewoon binnen komen op de “officiële” telefoonnummer VOIP-accounts.


@Babylonia , de Poly OBi300 had ik ook ondekt en heb de voipshop precies deze vraag voorgelegd. Ik laat het weten wat het antwoord is. @KeesYagi Heb wat koudwatervrees (te weinig kennis op dit moment) om de Experiabox V8 achter de V10 te hangen puur voor SIP telefonie. Zou mooi zijn, maar ik las ergens dat die V10 SIP telefonie via routers die erachter worden gehangen, blokkeerd (gelezen op Telfort forum onderwerp Fritz!Box 7490 in combinatie met Experia Box V10). In ieder geval is het niet een makkelijke weg om te bewandelen in mijn geval. De ATA oplossing in combinatie met de V10 lijkt vooralsnog de eenvoudigste, maar er zitten vast haken en ogen aan, zoals ik al merkte tijdens de verkenning. De Gigaset N300E IP met 2 nieuwe toestellen is (later) ook een mogelijkheid die ik wil onderzoeken. Er is een aanbieding lopende voor <100 euro. Die configuratie lijkt ook goed aan mijn wensen te voldoen. Een andere router kiezen (Fritzbox) i.p.v. de Experiabox is misschien ook nog een optie, maar dan moet ik aardig puzzelen (alhoewel ik geen KPN TV zal afnemen, o.i.d). Even de ATA optie bestuderen. Als die Poly OBi300 doet wat ik wil en via de KPN V10 glasvezel SIP/VOIP bellen mogelijk maakt dan doe ik dat het liefst, alhoewel ik vermoedelijk ook de andere opties (gigaset, ander modem) zal moeten verkennen, helaas.


…….en haast heb ik niet want ik bel goedkoop uit via de Mobile Voip app op mijn mobiele telefoon waarbij ik gebruik maak van hetzelfde Frynga abbo die ik voor het uitbellen gebruik op mijn vaste telefoon (die nu dus niet meer werkt). Door op de Budgetphone website in te stellen dat alle inkomende gesprekken automatisch moeten worden doorgestuurd naar mijn mobiele telefoon, kan ik in ieder geval de oude en gewenste situatie enigszins ‘emuleren’. Maar goed, ik wil liefst mijn huistelefoon (oude Panasonic KX-TG6423NL) met 2 handsets op elke verdieping blijven gebruiken. Die Gigaset aanbieding heeft jammergenoeg maar 1 handset icm 1 op het basis station.


Ik bespeur idd wat koudwatervrees :-)

Als je een fritzbox kan vinden (ze zijn er in overvloed) dan zet je die achter je huidige modem via ethernet en dan kun je alles zonder risico op wat dan ook testen en experimenteren.


(oude Panasonic KX-TG6423NL) met 2 handsets op elke verdieping blijven gebruiken. Die Gigaset aanbieding heeft jammergenoeg maar 1 handset icm 1 op het basis station.

Euhhhh, die Panasonic set is toch precies hetzelfde? Eén basis met handset + extra handset…..

De Panasonicset. De Gigaset.


Nee, dat is niet hetzelfde.
Er wordt eerder een Gigaset N300E IP aangehaald.
Dat is een VOIP basis station met DECT handsets (PDF handleiding).

Wat jij laat zien is een simpele analoge DECT set.