Skip to main content
Sticky

Van testen in de KPN Community naar beschikbaar voor iedereen: wifiscan in de MijnKPN App

• August 19, 2026
  • 8 reacties
  • 152 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Een tijdje geleden testten communityleden de nieuwe wifiscan in de MijnKPN app. Met deze functie kun je op verschillende plekken in huis je wifi meten en krijg je advies als er ruimte is voor verbetering. De test is afgerond en de reacties waren positief! Dankzij de feedback van de testers zijn er verschillende verbeteringen doorgevoerd. Inmiddels is de wifiscan beschikbaar voor iedereen met een geschikt KPN modem. Benieuwd hoe de wifiscan in de praktijk werkt? Ik heb hem zelf ook geprobeerd.

Wil je eerst weten wat de wifiscan precies doet en hoe je hem gebruikt? Bekijk de video!

Ik neem je mee door een test

Voor deze test heb ik de wifiscan bij mijn moeder thuis geprobeerd. Een mooie praktijktest, want haar huis heeft drie etages én een tuin. Het modem en het glasvezelaansluitpunt staan op de tweede verdieping. Ik was vooral benieuwd hoe groot het verschil tussen de verdiepingen zou zijn.

Ik begon op de tweede verdieping, waar het modem staat. De uitslag was eigenlijk precies zoals verwacht: ‘super goed’.

Bij het bekijken van de meetresultaten, verder naar beneden op de pagina, kwam de scan uit op een signaalsterkte van -59 dBm en een latency van 12 ms.

Daarna ging ik naar de derde verdieping. Ondanks dat ik daar een verdieping hoger zat, was de wifi nog steeds ‘goed’. De signaalsterkte was -67 dBm. Dat viel me eigenlijk mee.

Op de eerste verdieping was het verhaal anders.

De signaalsterkte was inmiddels gedaald naar -72 dBm. Dat kwam ook wel overeen met de ervaring van mijn moeder: juist op deze verdieping is de wifi soms wat minder betrouwbaar.

Bij een minder goede wifi geeft de wifiscan aanbevelingen om de wifi te verbeteren. In dit geval het advies om een SuperWifi te plaatsen.

Wat ik interessant vond, is dat je met de wifiscan snel ziet waar het verschil in huis zit. Op de verdieping van het modem was de wifi heel goed, een verdieping hoger nog steeds goed, maar beneden werd duidelijk dat daar ruimte voor verbetering is. En dat is precies wat ik handig vind aan de wifiscan: je hoeft niet alleen op je gevoel af te gaan. Je kunt op verschillende plekken in huis meten en vervolgens kijken wat je met het advies kunt doen.

Wat vonden onze testers?

Voordat de wifiscan beschikbaar kwam, hebben community leden de functie uitgebreid getest. Zij keken onder andere naar het uitvoeren van een scan, de duidelijkheid van de resultaten en de adviezen die de app geeft.

De wifiscan is mede dankzij de feedback van onze testers verder verbeterd. Een aantal punten konden we al meenemen in de versie die nu beschikbaar is. Zo is het makkelijker geworden om een ruimte opnieuw te scannen, wordt de dBm-signaalsterkte nu duidelijker weergegeven en zijn verschillende onderdelen van de bediening verbeterd.

Niet alle wensen konden direct worden meegenomen. Zo kijken we bijvoorbeeld nog naar meer uitleg bij de technische resultaten en het tonen van het gebruikte wifipunt. Ook de aanbevelingen willen we verder verbeteren, maar daarvoor hebben we eerst meer gebruikersdata en feedback nodig. Zo blijft de wifiscan zich ook na de introductie verder ontwikkelen.

Zelf aan de slag met de wifiscan

Lees alles over hoe de Wifiscan werkt in onze product Update

Nu zijn we benieuwd naar jouw ervaring! 

De wifiscan is inmiddels beschikbaar. Heb jij hem al geprobeerd?

• Op welke plek in huis heb je gemeten?
  • Herken je de uitkomst?
  • Heb je iets aan het advies gehad?

Deel je ervaring hieronder!
We zijn vooral benieuwd of de resultaten overeenkomen met hoe jij je wifi op die plek ervaart!

8 reacties

• Topper
  • August 21, 2026

Misschien in de tekst vermelden dat dit alleen werkt met een KPN modem/router en niet met Fritz of eigen aangeschafte modems/routers.

JanD
Wijsgeer
  • August 21, 2026

Misschien in de tekst vermelden dat dit alleen werkt met een KPN modem/router en niet met Fritz of eigen aangeschafte modems/routers.

Mijnd inziens onnodig,  je bent klant van KPN, het merendeel van de klanten gebruikt standaard KPN spullen en die paar klanten die eigen apparatuur gebruiken weten zelf ook heel goed dat specifieke KPN toepasingen niet op eigen apparatuur kunnen werken.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 21, 2026

Dat klopt inderdaad. Het artikel wat je nu leest neemt je mee in hoe we tot de uitrol zijn gekomen, en doet een doorloopje van een testsituatie. Alle overige informatie, inclusief dat je een KPN modem moet hebben, staat in de Product Update.

• Topper
  • August 21, 2026

Ah, okay. Dank voor je reactie.

@JanD Er zijn best nog wat klanten van voormalig XS4all die een Fritzmodem of iets anders hebben staan. En ik vermoed ook KPN klanten.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 21, 2026

Er is inderdaad een app van Fritz ‘wifi’ die ook een meting kan doen van je wifi thuis van je Fritz box, maar daar gaat het artikel niet over.

• August 22, 2026

Leuk artikel maar ik gebruik hier andere apps voor. Mijn persoonlijke mening is dat de MijnKPN app alleen voor administratieve zaken met betrekking tot het abonnement is.

Ik kan op zich wel begrijpen dat er voor is gekozen om geen aparte app hiervoor te ontwikkelen.

Niet uitzonderlijk maar wel apart dat het aansluitpunt niet beneden in de meterkast zat in de situatie van het start bericht.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ook leuk om te weten dat jij de app juist liever voor de administratieve zaken gebruikt ​@Rowi.! Kan ik me ook wat bij voorstellen. 😄

• August 22, 2026

Ook leuk om te weten dat jij de app juist liever voor de administratieve zaken gebruikt ​@Rowi.! Kan ik me ook wat bij voorstellen. 😄

Ik gebruik bij voorkeur de app helemaal niet  maar deels noodgedwongen toch geïnstalleerd.