Ooit een abbonnement via XS4all genomen omwille van het vaste IP adres. We kennen de situatie nog: XS4all werd overgenomen, zonder wijzigingen voor de klant. Nu bepaalt KPN plots dat mijn vaste IP adres waarop ik een mailserver en een 6 websites heb draaien, dat het VASTE IP adres toch moet wijzigen. Dit slaat helemaal en totaal nergens op, in de mail een suffe reden erbij “door tecnische omstandigheden”. Dit gaat nergens over en kost me straks zo onnoemelijk veel tijd om alles weer betrouwbaar in werking te krijgen. Wat is de waarde van een VAST IP ADRES als jullie dit zomaar wijzigen?
Pislink ben ik.
Wees blij dat je er van tevoren bericht over krijgt...
Wees blij dat je er van tevoren bericht over krijgt...
Ben jij blij met je eigen reactie?
Het is inderdaad onwenselijk en vervelend als je met een vast IP werkt. Mijn IP is niet vast, maar verandert vrijwel nooit, wat ik fijn vind in verband met mijn VPN-server. Echter, technische redenen kunnen een probleem zijn, misschien gaat het IP-bereik voor de vaste IP-adressen veranderen, enzovoort. Het is moeilijk te zeggen zonder gedetailleerde technische redenen. Maar dat dit frustrerend is begrijp ik, helaas kan je hier niet meer bereiken dat je onvrede kenbaar te maken.
Je zou wel dit formalier kunnen invullen om een klacht in te dienen:
https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier
[….]
Dank voor je reactie, ik ga me verder niet frustreren met een klacht, KPN stelt me ook wat die afhandelingen betreft al tientallen jaren teleur. Ga me maar eens beraden op een andere provider, zeker nu toch alles moet wijzigen. Als ze wat eerder waren geweest met het melden (want ik krijg vandaag een mail dat het op zeer korte termijn zal plaatsvinden) dan had ik ook wat langer de tijd gehad om actie te ondernemen en het fatsoenlijk voor te bereiden. Deze hele handelswijze slaat nergens op, inhoudelijk niet en qua timing niet, onbegrijpelijk is het om dit zo te doen. Dat er een reden voor zal zijn die voor KPN kloppend is zal best.
Hallo
Toen jij bij xs4all zat en je een ‘vast’ IP-adres kreeg, heb je dat toentetijd ook ‘zwart-op-wit’ gekregen dat het een vast IP-adres is??? Ik ben bang dat KPN/xs4all vast wel ergens een ontsnappingsclausule in hun voorwaarden hebben staan, dat ze dit aan kunnen passen, jammer voour jou.
In MijnKPN kun je een melding activeren dat je gewaarschuwd wordt bij wijzigen IP-adres.
KPN kan een IP-adres altijd wijzigen om reden van technische noofzakelijkheid, bijvoorbeeld bij overgang van koper naar glas etc.
Succes met alle ‘herstel’-werk.
Je lijkt me eerder een zakelijke klant of heb ik het mis???
Wat is het probleem van het wijzigen van jouw IP adres?
Als het goed is gebruik je nergens jouw IP adres maar enkel domeinen waarbij een DNS server jouw domein(en) resolved naar het bijbehorende IP adres. Het enige wat je dan even moet doen is het A record van jouw domein(en) in de DNS aanpassen dn dan ben je (voor de komende jaren) weer klaar.
Het probleem zit hem daarnaast ook in de betrouwbaarheid van je mails die beoordeeld worden door spamfilters, die filteren wel degelijk op IP en niet op domein. Om je IP betrouwbaar te maken moet je daarom meer moeite doen dan dan je A record wijzigen, op DNS niveau alleen al is dat ook via SPF en op spamfilterniveau dien je bij sommige spamfilters jezelf aan te melden en kenbaar te maken om een groene vlag te krijgen van ze. Verder heb ik tussen vestigingen fritzboxen die via VPN met elkaar in verbinding staan, moet ook opnieuw worden ingericht. Dan nog users die van buitenaf via WireGuard VPN inloggen zodat ze bij hun werkplek kunnen komen, loopt ook allemaal via IP. Denk dat ik nog wel meer dingen ga tegen komen.
Wat jammer dat je die VPN verbindingen op IP adres geconfigureerd hebt en niet op domein (FQDN).
Als ik je een advies mag geven, grijp deze IP adres wijziging dan aan om het gebruik van IP adressen te minimaliseren en alleen nog maar domeinen te gebruiken.
Onderstaand een voorbeeld van één van mijn privé WireGuard VPN verbindingen waarbij ik uiteraard domein gebruik en geen IP adressen.
Waarom host jij zelf een mailserver en
[….]
Dank voor je reactie, ik ga me verder niet frustreren met een klacht, KPN stelt me ook wat die afhandelingen betreft al tientallen jaren teleur.
Ook bij andere providers heb je kans dat je IP-adres op een dag zal veranderen. Geen enkele internetprovider belooft dat het ip-adres altijd hetzelfde zal zijn. Maar vaak gebeurt het zelden dat hij aangepast wordt, en dan enkel bij het aanpassen van je abonnement als je gebruikt maakt van een ander netwerk. Denk aan koper naar glasvezel.
In 20 jaar tijd is ons ip-adres maar een paar keer veranderd. Datzelfde geldt ook vaak voor een website.
Op dit moment is freedom de enige die een vast IP garandeert. Maar uit interesse voor XS4ALL / Freedom vraag ik bij de freedom klanten altijd wat meer door en ook daar heb ik wel eens gehoord dat het IP wijzigt. Verder heb je bij KPN EEN MKB ook een vast IP wat eventueel mee kan verhuizen van koper naar glas. Als monteur kunnen we hier namelijk een ip swap voor uitvoeren. Andere providers zullen dit vast ook aanbieden voor hun zakelijke klanten maar daar hoor ik dan minder over.
Uiteraard wel vervelend dat je door KPN aan het werk moet
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.