Skip to main content
Vraag

Veel water in kruipruimte, kan de glasvezelkabel anders naar de straat?

  • June 27, 2026
  • 7 reacties
  • 63 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Bij problemen met kruipruimte(veel water) zijn er andere oplossingen te bedenken om die glasvezel kabel naar de straat te krijgen? Onder mijn woning zittenen  nog twee woningen. De glasvezelkabel hangt al in mijn meterkast is verder doorgetrokken door de andere twee woningen via de meterkast. Alleen moet de glasvezelkabel  vanuit de meterkast van de woning op de begane grond, door de kruipruimte naar de straat toe. Kruipruimte stond water in , dus monteurs stopte met installatie. Zo dichtbij, meter of vijf van de straat vermoed ik, maar ook zo ver weg.

Moet nog zien of het kruipruimte probleem kan worden opgelost. Zo niet, wat dan? Zijn er andere mogelijkheden, buiten de kruipruimte om dus. Iemand hier ervaring mee of ideeën over?  Het probleem heeft al zoveel tijd gekost, dus als er een andere mogelijkheid zou zijn om de glasvezel aansluiting toch voor elkaar te krijgen. Zou heel mooi zijn.

7 reacties

  • June 27, 2026

Met creativiteit en wat hulpmaterialen is het vaak mogelijk om een kabel (of slang) door een kruipruimte krijgen zonder er zelf in te gaan.
Hengelen met lange stok en zo.

Je zou er een mantel buis (PE slang) in kunnen leggen waar dan later de glasvezel in wordt geduwd.


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 27, 2026

Met creativiteit en wat hulpmaterialen is het vaak mogelijk om een kabel (of slang) door een kruipruimte krijgen zonder er zelf in te gaan.
Hengelen met lange stok en zo.

Je zou er een mantel buis (PE slang) in kunnen leggen waar dan later de glasvezel in wordt geduwd.

Hoe creatief mogen monteurs van de aannemer daar in zijn. Of is het heel zwart wit, kruipruimte is nat dus we doen niks, zoals het de laatste keer ging. Of is dat ook nog monteur afhankelijk.  Via de woningcoöperatie gaat men nog een onderzoek doen in de ruimte, omdat het niet alleen grondwater is, maar ook heel smerig water, waarbij ook wel eens rioolstoring aan de orde zou kunnen zijn. Ik zag er al mensen afgelopen vrijdag, maar die waren snel weer weg. Hoorde wel iets van we hebben eerste een vracht?auto nodig om de ruimte leeg te krijgen, om een oordeel te vellen over de ruimte.  Kan zijn dat het even duurt eer je zo’n zijn auto hebt, of dat het te warm was. Bij beiden kan ik me iets voorstellen. Verwacht wel dat ze er volgende week op terug komen. Kan me wel herrinneren dat die monteur vorig keer ook iets over een veer zei om die kabel op te pakken. Heb geen idee hoe dat er uit ziet, en of die kabel dan al uit die meterkast steekt onderin..weet niet hoe zoiets er uit zit in de kruipruimte.  Er loopt trouwens ook een kabel vanuit die meterkast van Ziggo, die er in nov 2025 doorheen is getrokken, omdat de vorige beschadigd was.


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 27, 2026

Vraag me überhaupt af hoe zo’n kabel wordt weggewerkt door zo’n kruipruimte, wordt dat afgeschermd?  Netjes afgewerkt? Of is het van als die kabel maar door kruipruimte  loopt dan is het goed. Wat gebeurt er dan met zo’n kabel bij water in zo’n ruimte. Kan die kabel daar tegen?

 


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Een monteur kan het werk weigeren als water in de kruipruimte onveilig is voor hem of materiaal. Kortstondige water is geen probleem, maar hoge waterstand (>10cm) is een teken dat water terug zal komen en op de duur de kabel beschadigen.

Lees hier de risico's uit Arbo:

3.6.2 Risico’s

Water in de kruipruimte is gevaarlijk, omdat men kan verdrinken indien men onwel wordt. Natte kleding belemmert het werken, onderkoeling is levensbedreigend. Obstakels onder het wateroppervlak zijn niet te zien, er is daarmee kans op verwonding. Water in combinatie met elektriciteit geeft een verhoogd risico. Het water kan verontreinigd zijn en daardoor risico’s op ziektes in zich dragen. Schimmels kunnen gevaar voor de gezondheid opleveren, bijvoorbeeld door inademing. Ongedierte kan gevaarlijk zijn doordat zij ziekten kunnen overbrengen (via de uitwerpselen) of omdat ze agressief worden als ze zich bedreigd voelen.


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 27, 2026

Een monteur kan het werk weigeren als water in de kruipruimte onveilig is voor hem of materiaal. Kortstondige water is geen probleem, maar hoge waterstand (>10cm) is een teken dat water terug zal komen en op de duur de kabel beschadigen.

Lees hier de risico's uit Arbo:

3.6.2 Risico’s

Water in de kruipruimte is gevaarlijk, omdat men kan verdrinken indien men onwel wordt. Natte kleding belemmert het werken, onderkoeling is levensbedreigend. Obstakels onder het wateroppervlak zijn niet te zien, er is daarmee kans op verwonding. Water in combinatie met elektriciteit geeft een verhoogd risico. Het water kan verontreinigd zijn en daardoor risico’s op ziektes in zich dragen. Schimmels kunnen gevaar voor de gezondheid opleveren, bijvoorbeeld door inademing. Ongedierte kan gevaarlijk zijn doordat zij ziekten kunnen overbrengen (via de uitwerpselen) of omdat ze agressief worden als ze zich bedreigd voelen.

Ok duidelijk. Medewerker van woningcoöperatie gaf me al als reactie, als het grondwater is kunnen we er weinig aan doen, als er een rioolstoring bij zit, waar medewerker van Stedin aan dacht, omdat water zwart/smerig was volgens hem, en hij dat niet vaak had gezien zo, toen ze gasaansluiting moesten updaten via die ruimte, dan zou dat worden opgelost. 


  • June 27, 2026

Je zou er een mantel buis (PE slang) in kunnen leggen waar dan later de glasvezel in wordt geduwd.

Hoe creatief mogen monteurs van de aannemer daar in zijn. 

Dat zou een andere partij kunnen voorbereiden, dat bedoelde ik.

Vraag me überhaupt af hoe zo’n kabel wordt weggewerkt door zo’n kruipruimte, wordt dat afgeschermd?  Netjes afgewerkt?

Dat zou in een buis kunnen dus.

Of is het van als die kabel maar door kruipruimte  loopt dan is het goed.

Zo gaat dat wel vaak ja.

Wat gebeurt er dan met zo’n kabel bij water in zo’n ruimte. Kan die kabel daar tegen?

Dat mag je wel aannemen ja, dat zou veel problemen geven, in de grond zit ook vaak water.

De oude koperkabels hebben daar wel vaak last van, door veroudering en/of beschadigingen, bij regen is de verbinding dan slechter.

 


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 27, 2026

Dank voor reacties, eerst maar eens kijken wat men constateert als men de kruipruimte heeft bekeken en wat ze er verder mee doen. Zal af en toe contact opnemen met betreffende buur.  En/of eventueel reageren mocht ik die aannemer bezig zien met die kruipruimte.

En een en ander toelichten aan KPN(monteurs) mocht er afspraak worden gemaakt binnen kort.