Skip to main content

De glasvezelkabel (een hele rol van wel 3 meter!) ligt hier nu onder de grond bij de voordeur. Het uiteinde steek boven de grond uit. Ik gok erop dat ik in maart 2021 daadwerkelijk de glasvezel kan gaan gebruiken.

De kpn doet het aan tijd en heeft er schijnbaar helemaal geen haast mee om mensen aan te sluiten. Een kennis van mij wordt al meer dan drie en halve maand aan het lijntje gehouden. Primafoon: “Ja, mevrouw u krijgt vanzelf bericht”. Toen een maand later het modem kapot ging weer gevraagd: “Ja, mevrouw u krijgt vanzelf bericht”. Nou je kunt wachten tot je een ons weegt en het zal mij benieuwen hoe dit bij mij gaat. De buren van die kennis zijn al anderhalve maand aangesloten op glasvezel. Het argument dat het glasvezelnetwerk nog op een hoofdkabel moet worden aangesloten is dus onzin.

Tot voor zover even een “update” en terug te komen op mijn eigenlijke vraag. Krijg ik een ander ip-adres met glasvezel? Ik houd hetzelfde abonnement. Ik denk het niet, want IPv4 adresssen zijn schaars.

Hallo @gensnet , tussen het moment van een glasvezel tot aan de voordeur leggen en het werkelijk doorvoeren naar de meterkast kan maanden duren is helaas de praktijk.

Je kunt bij KPN alvast omzetting naar glas vragen, misschien dan het dan wat sneller gaat.

Succes.

 


Tot voor zover even een “update” en terug te komen op mijn eigenlijke vraag. Krijg ik een ander ip-adres met glasvezel? Ik houd hetzelfde abonnement. Ik denk het niet, want IPv4 adresssen zijn schaars.

Je krijgt bij de overgang van VDSL naar glasvezel eenmalig een ander IPv4 adres en IPv6 prefix.


JanD schrijft:

> Je kunt bij KPN alvast omzetting naar glas vragen, misschien dan het dan wat sneller gaat.

Dàt heeft die kennis immers gedaan (naar glas vragen) toen de glasvezel in de meterkast is geplaatst. De buren van haar hebben al meer dan anderhalve maand glasvezel. Maar dat komt omdat die een “echte” klant waren van kpn en de kennis een voormalige telfort klant. Ze is nu dus twee keer met een kluitje het riet in gestuurd: “Ja, mevrouw u krijgt vanzelf bericht”. Tuut, tuut, tuut enz. Kijk op de bladzijde hoever het is met de glasvezel www.wachten.wachten.wachten.nl. Me al vanaf het moment dat de vriendin glasvezel zou krijgen me aangemeld op de nieuwsbrief, maar tot op heden nooit maar één bericht gekregen. Hoezo op de hoogte worden gehouden van de glasvezel ontwikkeling? Allemaal gek aanstekerij en zo gaan er nog veel meer dingen gigantisch mis bij de kpn…….


wjb schrijft:

> Je krijgt bij de overgang van VDSL naar glasvezel eenmalig een ander IPv4 adres en IPv6 prefix.

Aan de ene kant mooi maar aan de andere kant niet mooi. Moet ik al mijn DNS-tabellen weer veranderen :-(

Hoe zit dit dan met de “vermeende” schaarste van IPv4-adressen? Die zouden ras opraken als je dat geloven moet. Een goede vriend kreeg bij het overstappen naar een andere provider daarom een ip-adres ergens uit het midden oosten. Nu hoef je daar niet zoveel van te merken, maar wanneer hij van een server wat downloade zag die server dat hij een buitenlands ip-adres had en kon daarom niet van een Europese server iets downloaden. Dat is inmiddels aangepast dat het ip-adres voor internet nu in Nederland gebruikt wordt.


Hoe zit dit dan met de “vermeende” schaarste van IPv4-adressen? Die zouden ras opraken als je dat geloven moet.

KPN heeft genoeg IPv4 adressen, dat is geen probleem.

 

Een goede vriend kreeg bij het overstappen naar een andere provider daarom een ip-adres ergens uit het midden oosten.

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen, ik ben benieuwd over welke provider we het dan hebben.


Die vriend woonde zeker in het Midden Oosten.🤪🤪


https://www.bnr.nl/podcast/de-technoloog/10346400/internetadres-te-koop


wjb schrijft:

> Dat kan ik me nauwelijks voorstellen,

Toch is het echt zo, maar dit is hier door mensen die hier schrijven inderdaad moeilijk voor te stellen.

> ik ben benieuwd over welke provider we het dan hebben.

Freedom.nl


Doornekamp33 schrijft:

> Die vriend woonde zeker in het Midden Oosten.🤪🤪

Nee hoor die is geboren en woont z'n hele leven lang in Nederland…….


wjb schrijft:

> Dat kan ik me nauwelijks voorstellen,

Toch is het echt zo, maar dit is hier door mensen die hier schrijven inderdaad moeilijk voor te stellen.

> ik ben benieuwd over welke provider we het dan hebben.

Freedom.nl

Die hebben misschien een reeks adressen gekocht die eerst in het midden oosten gebruikt is. Kan gebeuren.


Hoe zit dit dan met de “vermeende” schaarste van IPv4-adressen? 

Waarom begint u hier over? U krijgt misschien een ander ip, maar uw huidige ip word over een paar weken / maanden ook gewoon weer uitgegeven aan een nieuwe klant ofzo. Netto maakt het dus geen bal uit. Dat u een ander ip krijgt heeft geen enkele invloed op de hoeveelheid vrije adressen.


Nick83 schrijft:

> Waarom begint u hier over?

Je kunt wel merken dat je niet weet hoe dat met een ipv4 adres werkt. Een ip-adres bepaalt waar (dus in welk land) je een ip-adres gebruikt. Wanneer je dus veel naar buitenlandse televisie kijkt, zit op sommige uitzending een zogenaamde “geoblocker” en dan ben je niet “gerechtigd” om daar naar die uitzending te kijken. Websites zien uit welk land je komt en sturen je dan reclame of ladingen spam. Download servers kijken naar de gunstigste server door naar het ip-adres te kijken. Ik draai een eigen server via de DNS-tabel. Deze tabellen moet ik dus stuk voor stuk gaan aanpassen.

Je kunt ook geblokkeerd worden op je ip-adres en zo zijn er nog “tig” dingen waar een ip-adres belangrijk voor is. Een huis-tuin-gebruiker merkt hier normaliter weinig tot niets van, maar wanneer je je er wat in verdiept, zul je merken dat een ip-adres belangrijk is.


Snap je dan niet dat KPN een (flink) aantal grote IP adres blokken heeft in Nederland. (Klik)

KPN splitst die grote blokken in kleinere blokken die ofwel op een VDSL locatie (wijkcentrale) ofwel aan een glasvezel locatie (Point of Presence) toegewezen worden. Je zult nooit VDSL en glasvezel aansluitingen binnen één kleiner blok tegenkomen en dat is dan ook waarom jij een nieuw IP adres krijgt bij de overgang van VDSL naar glasvezel.


Nick83 schrijft:

> Waarom begint u hier over?

Je kunt wel merken dat je niet weet hoe dat met een ipv4 adres werkt. Een ip-adres bepaalt waar (dus in welk land) je een ip-adres gebruikt. Wanneer je dus veel naar buitenlandse televisie kijkt, zit op sommige uitzending een zogenaamde “geoblocker” en dan ben je niet “gerechtigd” om daar naar die uitzending te kijken. Websites zien uit welk land je komt en sturen je dan reclame of ladingen spam. Download servers kijken naar de gunstigste server door naar het ip-adres te kijken. Ik draai een eigen server via de DNS-tabel. Deze tabellen moet ik dus stuk voor stuk gaan aanpassen.

Je kunt ook geblokkeerd worden op je ip-adres en zo zijn er nog “tig” dingen waar een ip-adres belangrijk voor is. Een huis-tuin-gebruiker merkt hier normaliter weinig tot niets van, maar wanneer je je er wat in verdiept, zul je merken dat een ip-adres belangrijk is.

Dit heeft allemaal niets te maken met de schaarste aan ip adressen waar u het over heeft.


Nick83 schrijft:

> Dit heeft allemaal niets te maken met de schaarste aan ip adressen waar u het over heeft.

Dàt ga ik vanzelf wel merken of een nieuw (en Nederlands) ip-adres voorhanden is bij de kpn……

….. Niets is zeker en zelfs dat niet (Multatuli)


Dàt ga ik vanzelf wel merken of een nieuw (en Nederlands) ip-adres voorhanden is bij de kpn……

….. Niets is zeker en zelfs dat niet (Multatuli)

Het is 100% zeker dat je bij KPN een iP adres uit één hun eigen IP reeksen zult krijgen en dat is per definitie een Nederlands IP adres.


wjb schrijft:

> Het is 100% zeker dat je bij KPN een iP adres uit één hun eigen IP
> reeksen zult krijgen en dat is per definitie een Nederlands IP adres.

Ik wacht het gewoon af en het is tegenwoordig héél gevaarlijk om ergens voor 100% zeker van te zijn. Wanneer ik van de kpn toch geen Nederlands ip-adres krijg, kom ik hier op terug…...


wjb schrijft:

> Het is 100% zeker dat je bij KPN een iP adres uit één hun eigen IP
> reeksen zult krijgen en dat is per definitie een Nederlands IP adres.

Ik wacht het gewoon af en het is tegenwoordig héél gevaarlijk om ergens voor 100% zeker van te zijn. Wanneer ik van de kpn toch geen Nederlands ip-adres krijg, kom ik hier op terug…...

Je hoeft me niet te geloven, maar dit is echt honderd procent zeker, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.


wjb schrijft:

> Het is 100% zeker dat je bij KPN een iP adres uit één hun eigen IP
> reeksen zult krijgen en dat is per definitie een Nederlands IP adres.

Ik wacht het gewoon af en het is tegenwoordig héél gevaarlijk om ergens voor 100% zeker van te zijn. Wanneer ik van de kpn toch geen Nederlands ip-adres krijg, kom ik hier op terug…...

Je hoeft me niet te geloven, maar dit is echt honderd procent zeker, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Doe maar niet om je handen daarvoor in het vuur te steken, want dat doet pijn…...


Nick83 schrijft:

> Dit heeft allemaal niets te maken met de schaarste aan ip adressen waar u het over heeft.

Dàt ga ik vanzelf wel merken of een nieuw (en Nederlands) ip-adres voorhanden is bij de kpn……

….. Niets is zeker en zelfs dat niet (Multatuli)


Jij krijgt een voor jou “nieuw”IP adres, bij KPN is die misschien al 50 keer van gebruiker veranderd in de loop der jaren, je denkt toch niet dat een IP adres word weggegooid en nooit meer gebruikt.

En dat Freedom verhaal, dan beginnen ze al goed als ze de midden oosten partij hebben gekocht en dit niet goed hebben geregistreerd, dacht trouwens dat het eerder andersom zou zijn, ze hebben daar een groot gebrek aan IP4 adressen.


Doornkamp33 schrijft:

> En dat Freedom verhaal, dan beginnen ze al goed als ze de midden oosten partij
> hebben gekocht en dit niet goed hebben geregistreerd, dacht trouwens dat het
> eerder andersom zou zijn, ze hebben daar een groot gebrek aan IP4 adressen.

Hoe dat gaat weet ik niet, maar nu zit er aan dat ip-adres een “labeltje” dat het ip-adres door iemand uit Nederland gebruikt wordt en hij nu dus gewoon van Europese servers kan downloaden.

> En dat Freedom verhaal,…..

De vriend is overgestapt van xs4all naar freedom. Ik heb dit wat op de achtergrond gevolgd hoe dat is gegaan. Ik heb soms het idee dat er een stel vrijgevochten cowboys (och we kopen ip-adressen uit het midden oosten op, want dat merkt toch niemand) bij freedom zitten, want zoveel anders dan bij xs4all is het daar niet. Xs4all heeft bijvoorbeeld de smtp-server dichtgetimmerd voor andere domeinen dan het hunne. Dàt heeft freedom dus ook zo gedaan en dat is voor mij dus geen optie om daar naar over te stappen, omdat ik dan geen e-mail meer vanaf de domeinen kan sturen van de eigen server.


wjb schrijft:

> Je krijgt bij de overgang van VDSL naar glasvezel eenmalig een ander IPv4 adres en IPv6 prefix.

Aan de ene kant mooi maar aan de andere kant niet mooi. Moet ik al mijn DNS-tabellen weer veranderen :-(

Als dit dan zo heel veel werk is dan zorg je gewoon dat je voorlopig de deur niet voor een KPNnetwerkNL monteur opendoet, dan doen ze je buren wel eerst en kan je zien dat er een ander IPv4 adres wordt vergeven en heb je zeeen van tijd om je zaken flexibel en/of op orde te maken (automate/scripting/DDNS/whatever).

En als je nog steeds gelooft dat KPN jouw een nieuw aangekocht vreemd/buitenlands IPv4 adres in de maag splitst, dan is wachten totdat je de laatste bent met nog DSL ook een positief effect, want dan zal die IPv4 range van je PoP ondertussen wel zijn ingedaald in GeoIP etc databases.

 


wjb schrijft:

> Je krijgt bij de overgang van VDSL naar glasvezel eenmalig een ander IPv4 adres en IPv6 prefix.

Aan de ene kant mooi maar aan de andere kant niet mooi. Moet ik al mijn DNS-tabellen weer veranderen :-(

Als dit dan zo heel veel werk is dan zorg je gewoon dat je voorlopig de deur niet voor een KPNnetwerkNL monteur opendoet, dan doen ze je buren wel eerst en kan je zien dat er een ander IPv4 adres wordt vergeven en heb je zeeen van tijd om je zaken flexibel en/of op orde te maken (automate/scripting/DDNS/whatever).

En als je nog steeds gelooft dat KPN jouw een nieuw aangekocht vreemd/buitenlands IPv4 adres in de maag splitst, dan is wachten totdat je de laatste bent met nog DSL ook een positief effect, want dan zal die IPv4 range van je PoP ondertussen wel zijn ingedaald in GeoIP etc databases.

 

> heb je zeeen van tijd om je zaken flexibel en/of op orde te maken (automate/scripting/DDNS/whatever).

Ik regel dingen graag op voorhand, maar in dit geval is dat niet mogelijk, omdat ik immers niet weet wat voor nieuwe ip-adres ik “krijg". Ik kan pas de zaak op “orde” maken wanneer ik dat nieuwe ip-adres weet…… Ik denk niet dat de kpn mij op voorhand dat nieuwe ip-adres gaat geven. Dàt is en blijft een verrassing…...


wjb schrijft:

> Je krijgt bij de overgang van VDSL naar glasvezel eenmalig een ander IPv4 adres en IPv6 prefix.

Aan de ene kant mooi maar aan de andere kant niet mooi. Moet ik al mijn DNS-tabellen weer veranderen :-(

Als dit dan zo heel veel werk is dan zorg je gewoon dat je voorlopig de deur niet voor een KPNnetwerkNL monteur opendoet, dan doen ze je buren wel eerst en kan je zien dat er een ander IPv4 adres wordt vergeven en heb je zeeen van tijd om je zaken flexibel en/of op orde te maken (automate/scripting/DDNS/whatever).

En als je nog steeds gelooft dat KPN jouw een nieuw aangekocht vreemd/buitenlands IPv4 adres in de maag splitst, dan is wachten totdat je de laatste bent met nog DSL ook een positief effect, want dan zal die IPv4 range van je PoP ondertussen wel zijn ingedaald in GeoIP etc databases.

 

> heb je zeeen van tijd om je zaken flexibel en/of op orde te maken (automate/scripting/DDNS/whatever).

Ik regel dingen graag op voorhand, maar in dit geval is dat niet mogelijk, omdat ik immers niet weet wat voor nieuwe ip-adres ik “krijg". Ik kan pas de zaak op “orde” maken wanneer ik dat nieuwe ip-adres weet…… Ik denk niet dat de kpn mij op voorhand dat nieuwe ip-adres gaat geven. Dàt is en blijft een verrassing…...

Met ‘op orde maken’ bedoel ik ook script o.i.d. maken waarmee je met 1 actie de nodige veranderingen doorvoert. De enige parameter van dat script is dan een WAN IP adres. Dan heb je wellicht maar 1 minuut of minder een niet werkend systeem direct na de de oplevering van je abo.