Skip to main content
Hallo,

Wij hebben al lange tijd last van een lage internetsnelheid. Wij krijgen ongeveer tussen de 10 en 13 mb binnen. Vanwege dat wij in een zogenaamd buitengebied zitten.

Nu zijn bij ons sinds kort de kabels en kasten vervangen.

Maar een verbeterde snelheid moeten we nog op wachten.



Wat ik vreemd vind, mijn abonnement is 50mb die word neem ik aan naar mij verstuurd. Maar door verouderd netwerk is er veel verlies en krijg ik dus maar 12mb binnen.

Dan zal je zeggen nu met nieuwe kasten en kabels in de straat moet er toch iets meer rendement uit zijn te halen. En zal je een verbetering moeten merken. Dit is niet het geval, ik moet wachten tot eind van de maand.



Dit maakt mij nieuwsgierig en mijn vraag is. Waarom merk ik geen verschil ondanks nieuwe kabels en kasten?



Dank u,
Als de kasten en kabels vervangen zijn gaat er nog een tijd overheen voordat er ook werkelijk hogere snelheden overheen kunnen. Het technische deel zal nu afgerond zijn (hopelijk, want er kunnen nog dingen zijn die je niet ziet) maar het administratieve deel is minstens zo belangrijk.

De actieve apparatuur in de kast (de Dslam) moet worden geplaatst door een andere partij en de software ingeladen en getest. Als dat gedaan is is de volgende actie om die Dslam werkelijk te activeren. Na activatie wordt deze dan opgenomen in de zogenaamde orderstraat en opengesteld voor levering aan de adressen wiens kabels uitkomen bij deze "vervangen" kast.

Vanaf het moment dat de kast fysiek gereed is en op stroom staat maar nog zonder Dslam is gaat er gemiddeld 7 tot 8 weken overheen tot die definitieve openstelling.



Wat is het adres van de kast? Als je op deze site de bewuste kast opzoekt zie je het adres van de kast staan: https://vvdsl.robinflikkema.nl/
Bedankt voor u reactie. En bedankt voor deze uitleg. Toch had ik wel een kleine verbetering verwacht door bijv. de nieuwe kabels.



Het adres is 1741WL 30KVD.

Heb hem gevonden op die site. Maar het zegt mij voor de rest weinig.



Ik wacht het nog even af.

Dit was ook geen klacht. Echt een vraag uit nieuwsgierigheid.
Al flink wat achtergrondinfo gekregen van @Ward_ zie ik, top! Als ik dat zo bekijk zal je de binnen afzienbare tijd een flinke upgrade krijgen wat heel fijn is. Mochten er later nog vragen zijn dan weet je ons te vinden.
@Subaron09 Ik heb de kast gevonden. Het is nog de vraag of je op die kast bent aangesloten of 1 van de andere drie in die wijk. Er staan er vier vrij dicht bij elkaar maar ze zijn zijn allemaal vervangen dus het maakt ook niets uit eigenlijk.



Maar wees gerust. Zo te zien zijn bijna alle werkzaamheden die ik hierboven noemde al afgerond en komt de openstelling in 1 van de komende weken.

Dat kun je trouwens op deze website ook zien: Als je het adres van die kast intypt (ik ken jouw adres uiteraard niet) staat er 24 mei bij de geplande upgrade. Dat is de plandatum van de werkelijke openstelling voor nieuwe orders.



LET OP: Dan krijg je niet automatisch een hogere snelheid. In de weken erna worden KPN klanten vanzelf overgezet op de nieuwe Dslam in die kast. Wil je het sneller dan kan iemand van Webcare hier (@Paul_ bijvoorbeeld) dit voor je aanvragen.

Klanten van andere providers alleen op verzoek van die provider. Dat is overigens niet om anderen te pesten maar omdat KPN niet uit zichzelf de verbindingen van klanten van andere providers mag aanpassen.
Trek mij t.z.t. dan hier even aan de mouw @Subaron09, en vul je gegevens aan in je profiel. Dan zet ik de wijziging erin zodra het kan.
@Paul_

Ik weet het, het is vandaag de 24ste. Maar is jouw bekend of de verhoogde snelheid al beschikbaar is?
Inmiddels afspraak gemaakt bij de KPN om mijn aansluiting om te laten zetten naar het nieuwe netwerk. Had niet verwacht dat er helemaal een monteur langs moest komen.

Dacht, druk op de knop. Modem resetten en genieten van een degelijke internet snelheid.



Maar helaas, even doorbijten 13-6 komt er een monteur.



Wat het extra zwaat maakt. Is dat ik sinds de werkzaamheden hier zijn afgelopen mijn snelheid nog meer is gedaald van 12mb maar max. 5mb.



Maar klantenservice geeft mij wel het gevoel dat ze begripvol zijn. En dat door het vernieuwde netwerk en het overzetten hiervan ze er op het moment niet veel aan kunnen doen.
Inmiddels afspraak gemaakt bij de KPN om mijn aansluiting om te laten zetten naar het nieuwe netwerk. Had niet verwacht dat er helemaal een monteur langs moest komen.

Dacht, druk op de knop. Modem resetten en genieten van een degelijke internet snelheid.


Je kan er bijna altijd vanuit gaan dat het geen kwestie is van "een druk op de knop". 😉 Even wat uitleg: je bent op dit moment aangesloten op ADSL en je gaat omgezet worden naar BVVDSL. Die 'B' staat voor 'Bonded' dus pairbonding. Om de 2 lijnen 'aan elkaar te knopen' is altijd een monteur nodig, dus vandaar. Het voordeel is dat je dan echt wel een tijdje vooruit kan qua snelheid.



Wat het extra zwaat maakt. Is dat ik sinds de werkzaamheden hier zijn afgelopen mijn snelheid nog meer is gedaald van 12mb maar max. 5mb.



Maar klantenservice geeft mij wel het gevoel dat ze begripvol zijn. En dat door het vernieuwde netwerk en het overzetten hiervan ze er op het moment niet veel aan kunnen doen.


Ik heb hier even een meting gedaan en zie dat er op dit moment zo'n 16 Mb/s binnenkomt. Dus als je 1 pc bekabeld aansluit, en een speedtest doet, zou je dat ongeveer moeten halen. Houd er rekening mee dat als de tv aanstaat dat er ~4 Mb af gaat (SD-stream).



Maar dat is dus nog even doorzetten, binnenkort kan je met beide tv's in HD kijken, en internetten/downloaden tot je erbij neervalt.