Skip to main content
Beantwoord

Verbetert de aanleg van glasvezel ook het wifi signaal?

• June 6, 2025
  • 6 reacties
  • 106 keer bekeken

ByMtC
Deelnemer

Situatieschets: woonkamer: router & aangesloten superwifi punt.

werkkamer 1e verdieping: superwifi punt

Onlangs hebben wij de indeling van onze woonkamer aangepast. Tijdens de reorganisatie van onze woonkamer hebben de router en het superwifipunt een nieuw plekje gekregen: waar ze eerst in de woonkamer in een redelijk centraal punt naast elkaar stonden, staat de router nu in een hoekje aan de andere kant van de woonkamer en het aangesloten superwifi punt centraal aan die kant.

Sinds die herindeling merk ik op dat het superwifi punt op de eerste verdieping in plaats van constant groen, nu ook andere kleuren vertoont. Meestal brandt het lampje groen, regelmatig oranje en in uiterst zeldzame gevallen rood. Ik vermoed dus, dat bij het herindelen van de woonkamer de router van een plekje binnen het bereik van shet superwifipunt, naar een plek op de grens/ buiten de grens van het bereik is verplaatst.

Nu kan ik een centraler plekje zoeken voor de router, maar dit doe ik liever niet. Ik zit echter wel in de situatie dat er op het moment glasvezel wordt aangelegd in mijn straat en wij hebben aangegeven dit ook te willen. Nu is mijn vraag: als wij uit eindelijk glasvezel hebben, wordt het signaal van de wifi dan ook zo versterkt dat het superwifipunt weer constant groen brand, of ontkom ik er niet aan om de woonkamer te her-herindelen?

Beste antwoord door Henk2304

Glasvezel zorgt voor een (vrijwel altijd) stabiele en snelle verbinding (1 Gb/s of 10 Gb/s bij XGS-PON) tussen het netwerk en jouw modem. De snelheid die jij kunt halen hangt echter af van het door jou gekozen abo. En dat is dan doorgaans nog alleen écht (gegarandeerd) haalbaar op een via een kabel aangesloten apparaat (bv een pc). Via Wi-Fi is de snelheid sterk afhankelijk van allerlei omgevingsfactoren buiten de invloedssfeer van een provider als kpn. Hoe verder je van het modem verwijderd bent hoe zwakker het Wi-Fi signaal, zeker als daar ook nog muren of (gewapend) betonnen vloeren tussen zitten. Maar ook bv Wi-Fi van de buren of een magnetron kunnen verstorend werken. Kortom, geen staat op te trekken.

Daarom heb ik op iedere verdieping een SuperWifi 1, maar wel bekabeld aangesloten op m'n Experiabox en is mijn Wi-Fi goed. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 6, 2025

Een simpel antwoord: Nee.

Het al of niet hebben van glasvezel wijzigd niets aan het WiFi signaal in uw huis.

• Antwoord
  • June 6, 2025

Glasvezel zorgt voor een (vrijwel altijd) stabiele en snelle verbinding (1 Gb/s of 10 Gb/s bij XGS-PON) tussen het netwerk en jouw modem. De snelheid die jij kunt halen hangt echter af van het door jou gekozen abo. En dat is dan doorgaans nog alleen écht (gegarandeerd) haalbaar op een via een kabel aangesloten apparaat (bv een pc). Via Wi-Fi is de snelheid sterk afhankelijk van allerlei omgevingsfactoren buiten de invloedssfeer van een provider als kpn. Hoe verder je van het modem verwijderd bent hoe zwakker het Wi-Fi signaal, zeker als daar ook nog muren of (gewapend) betonnen vloeren tussen zitten. Maar ook bv Wi-Fi van de buren of een magnetron kunnen verstorend werken. Kortom, geen staat op te trekken.

Daarom heb ik op iedere verdieping een SuperWifi 1, maar wel bekabeld aangesloten op m'n Experiabox en is mijn Wi-Fi goed. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 6, 2025

Het al of niet hebben van glasvezel wijzigd niets aan het WiFi signaal in uw huis.

Dit klopt allen als ​@ByMtC zijn modem behoudt. Bij 4Gbs glasvezel heeft men altijd een andere modem (V14). Ook bij oude modem kan de situatie anders zijn. Men hoeft niet meer de modem dichtbij de aansluitingspunt (koper of glasvezel), dus aan de muur of in de meterkast te plaatsen maar met een ethernet kabel in een centrale punt strategisch plaatsen, het best hoog en met klein afstand (30cm) tot het plafond.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 6, 2025

Helemaal juist ​@Henk2304 en ​@TDN . Ik ben er echter van uit gegaan dat de configuratie van ​@ByMtC in zijn woning  het zelfde blijft. Dan maakt het geen verschil of men koper of glas heeft, toch? 

• June 6, 2025

Dat ligt eraan. Als met koper de maximale snelheid 100/10 Mb/s is is dat bij gelijkblijvend abo bij glasvezel al 100/100 Mb/s, dus een veel hogere upload en dat werkt ook door in Wi-Fi. Maar als TS besluit een sneller abo af te sluiten, dan kan dat ook z'n doorwerking op Wi-Fi hebben. Ik zie in de Thuis app (ik heb nog de klassieke firmware) wat de actuele snelheid is tussen bv m'n slimfoon en een SuperWifi punt en dat fluctueert nogal (soms sneller dan m'n abo-snelheid maar vaak ook écht langzamer) en sneller dat dat wordt het niet ongeacht de snelheid van het abo. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Kom je er met de antwoorden van de community uit, ​@ByMtC? Of kunnen we je nog ergens mee helpen?