Skip to main content

Bij het overstappen naar KPN internet, een jaar of 7 geleden, stond mijn Tele2 modem in de woonkamer. De KPN monteur heeft de Experia modem bij de installatie daar laten staan (gemakzucht?). Hij vond de gehaalde snelheden bij die plaatsing alleszins acceptabel en ik zag dat daarom toentertijd niet als bezwaarlijk.

Ik werd later echter met de negatieve gevolgen van deze beslissing geconfronteerd. Ik heb namelijk ook itv van kpn en gebruik in de slaapkamer een powerline adaptor om tv te kijken. Bij bepaalde weersomstandigheden (zoals nu) krijg ik alleen blokjesbeeld en reageert het itv-kastje helemaal niet meer op de afstandsbediening. Desgevraagd zei KPN dat ze daar niets aan kunnen doen, “want je moet itv niet met powerlines, maar bekabeld aansluiten.”

Ik wil daarom mijn Experia 10 modem naar de meterkast verhuizen en kabels trekken van de meterkast naar de slaapkamer en de woonkamer.

Ik heb echter nog een ISRA 1 aansluitpunt uit 1990 in de meterkast (zie foto 1

) en weet niet op welke wijze ik de Y-kabel hiermee moet verbinden.

Tussen mijn computerspullen heb ik een doosje (zie foto 2) gevonden en vermoed dat dit het aansluitdoosje  is dat daarvoor gebruikt wordt. Zo ja, hoe worden de draden van het ISRA-punt daarop aangesloten? De kleurencode is namelijk niet gelijk. Op het ISRA-punt heb in rood, blauw, oranje en wit. In het doosje rood, groen, geel en zwart.

Volgens een schema dat ik op het internet heb gevonden is de aansluitcombinatie rood-groen, blauw-rood, oranje-geel en wit-zwart. Klopt dat?

 

Hi Uw, welkom op het forum. 

Ik ga er in dit geval van uit dat jij binding hebt aangezien je over een Y kabel praat. Van de bovenste foto is 1A en 1B een paar en de 2A en 2B ook een paar, je moet er dan voor zorgen dat die paren op het onderste kastje ook zo worden aangesloten, links en rechts. 

 


Ja, dat begrijp ik.  De kleurencodes van het ISRA-punt en die van het doosje zijn echter  niet gelijk. Op het ISRA-punt heb in rood, blauw, oranje en wit. In het doosje rood, groen, geel en zwart.

Dus de vraag was wat verbind ik met wat?


Dat snap ik. Volg de kabels dus, ondanks de kleur. Zie de foto hieronder, en vergeef mijn photoshop skills. 

Van de bovenste foto is 1A en 1B een paar en de 2A en 2B ook een paar, je moet er dan voor zorgen dat die paren op het onderste kastje ook zo worden aangesloten, links en rechts. 

 

 


Is het gelukt?


Sorry vd late reactie. Het is niet gelukt. Helaas met deze verbinding krijg ik geen internetverbinding.


Dan zal er toch een monteur moeten komen. Heeft dit in het verleden wel gewerkt? Of gaat het om een nieuwe aansluiting? Op basis van je ingevulde gegevens zie ik dat je al een tijdje klant bent. 


Nee, dit is een geheel nieuwe verbinding. Zoals ik in mijn OP schreef heeft de KPN monteur de Experia modem bij de installatie (zo’n 7 jaar geleden) niet in de meterkast geplaatst maar in de woonkamer en daar staat hij nog steeds.

In de slaapkamer had ik toentertijd digitenne. Later een itv kastje met powerline verbinding. Omdat ik nu iedere keer zo’n slechte ontvangst heb dat ik geen TV kan kijken in de slaapkamer, wil ik de modem verplaatsen naar de meterkast en van daaruit een utp-kabel doortrekken naar het itv-kastje in de slaapkamer.

Als de monteur vanaf het begin de modem in de meterkast had geplaatst dan waren deze problemen mij bespaard gebleven.

Moet ik voor de monteur betalen als er een moneur komt?


Elkaar net gesproken en een monteur ingepland. Ik hoor dinsdag graag van je hoe het is afgelopen. 


Nogmaals bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb nog een vraag. Mijn wifi verbinding in de slaapkamer is weer abominabel slecht. Zo erg, dat ik niet eens de snelheid kan laten meten met de KPN Wifi Manager. Kan de monteur daar ook naar kijken of moet ik daarvoor een andere afspraak laten maken?


Ik zou het zeker aan de monteur vragen, hopelijk heeft hij daar tijd voor. Een WiFi monteur kost altijd geld namelijk. 

Heb je de WiFi manager al gedraaid/geprobeerd? 


Zoals ik schreef lukt het niet met de Wifi Manager, omdat ik in de slaapkamer geen verbinding heb.


Zoals ik schreef lukt het niet met de Wifi Manager, omdat ik in de slaapkamer geen verbinding heb.

Probeer het even te doen tijdens de meting vanaf de 'goede WiFi plek’, dan stapsgewijs verder lopen tot de plek waar het niet meer werkt. 


Ja, ik heb dat vandaag al tientallen malen geprobeerd, met 3 verschillende telefoons en tablets, maar  steeds loopt hij weer vast. Ik denk dat dit komt doordat het signaal op die plekken te zwak is om de test uit te kunnen voeren.

Dit is wat ik steeds krijg:

 


Een WiFi monteur kost altijd geld namelijk. 

O? Is niet de leus van KPN: “KPN Wifi: stabiel, veilig en overal in huis goede wifi”?

Ik woon in een flat van maar ongeveer 90 m2 zonder enige betonnen binnenmuur.


Hoi Alex,

Nogmaals bedankt voor je hulp. De monteur is vanmiddag langs geweest en heeft voor mij een kastje gemonteerd waarop ik de Y-kabel op de Experiabox kan aansluiten.

De monteur was uiterst vriendelijk en behulpzaam. Ik heb, nadat hij klaar was, de problemen met de wifi aan hem voorgelegd. Ondanks de krappe tijd die hij nog had heeft hij

de modeminstellingen dusdanig kunnen tweaken dat ik nu overal in huis een redelijk tot goede verbinding heb. 


Wat fijn dat hij dit nog heeft kunnen doen. :relaxed:


Helaas, de pret was maar van korte duur. Net als de vorige keer zijn we weer terug bij af. Ik word  hier helemaal depri van. :sob:

Zou het kunnen dat mijn modem de instellingen niet vasthoudt?


Oei, bedoel je hiermee de WiFi problemen? Of iets anders?


Idd, de wifi problemen.

Gelukkig heb ik nu wel de beschikking over een bruikbaar isra-punt en kan ik nu de Experiabox  in de meterkast plaatsen om van daaruit kabels te trekken naar de slaapkamer, en de woonkamer, waar ik mijn oude TL WR1043ND router met sterke wifi zal gaan gebruiken als access point.

Daarmee hoop ik voor eens en voor altijd van mijn wifi problemen af te zijn.


Ik wilde dat net voorstellen, met name die access point. Hopelijk gaat het zo goed werken. 


Dat hoop ik ook. Ik laat het je weten.