Skip to main content
Antwoord

Verbinding komt niet online op eigen Ubiquiti UCG router en Zaram ONT

• October 21, 2025
  • 22 reacties
  • 162 keer bekeken

Hi,

Vandaag heb ik bericht gekregen dat glasvezel internet is geactiveerd op mijn adres. Hiervoor heb ik al glasvezel gehad over het KPN netwerk via andere providers waarbij ik al gebruik heb gemaakt van een eigen router en eigen ONT module. Dit heeft altijd vlekkeloos gewerkt tot de overstap vandaag naar KPN zelf.

Je zou verwachten dat dit direct werkt (na het juist configureren van de router) omdat het op KPN's eigen netwerk is. Echter krijg ik geen verbinding. Ik zie in mijn router wel dat de lichtwaardes in orde zijn.

Ik heb geprobeerd een technisch gesprek te voeren hierover met de KPN klantenservice via X maar dat had ik beter niet kunnen doen.

Kan iemand van KPN mij hier verder helpen?

Router: Ubiquiti UCG-Fiber
ONT: Zaram ZXOS11NPI

Uiteraard VLAN 6 en PPPoE voor IPv4 geconfigureerd in de router.

Voorheen heeft dit dus gewerkt via Odido op het KPN netwerk.

Met vriendelijke groet,
Niels

Beste antwoord door TDN

@RBxx De eigen ONT is al aangemeld (door Odido klantenservice). Maar het is waarschijnlijk dat KPN bij overstappen naar KPN eigenhandig de KPN-ONT weer terugzet. Bovendien werkt de servicetools alleen op eigen vaste internet, hoe kan men aanmelden, als de vaste internet niet werkt? Met KS hoeft men niet te bellen, kost alleen maar tijd en geduld. De medewerkers daar hebben nog nooit van servicetools of eigen-ont gehoord.

22 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Misschien is bij switchen van Odido naar KPN ook de oude KPN-ONT terug gezet in backoffice? Werkt jouw combinatie KPN-ONT+KPN-Modem?

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Misschien is bij switchen van Odido naar KPN ook de oude KPN-ONT terug gezet in backoffice? Werkt jouw combinatie KPN-ONT+KPN-Modem?

Ik ga dat proberen zodra ik thuis ben vanmiddag, Bedankt voor het meedenken.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 21, 2025

Hallo ​@Niels de Jong 

Heb je gebruik gemaakt van de KPN servicetool “eigen apparatuur” ?

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

Standaard verwacht het KPN systeem de door hun verstrekte ONT met het juiste serienummer. Een andere ONT moet eerst aangemeld worden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 21, 2025

@RBxx De eigen ONT is al aangemeld (door Odido klantenservice). Maar het is waarschijnlijk dat KPN bij overstappen naar KPN eigenhandig de KPN-ONT weer terugzet. Bovendien werkt de servicetools alleen op eigen vaste internet, hoe kan men aanmelden, als de vaste internet niet werkt? Met KS hoeft men niet te bellen, kost alleen maar tijd en geduld. De medewerkers daar hebben nog nooit van servicetools of eigen-ont gehoord.

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Ik heb de originele ONT nog liggen. Ik kan later vanmiddag proberen om de servicetool te gebruiken als de verbinding wel online komt met het oude ONT.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 21, 2025

De eigen ONT is al aangemeld (door Odido klantenservice)

Ja, maar dat was bij Odido. Nu is geswitcht naar de KPN verbinding. En die verwacht ‘hun’ ONT 🤔

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

De eigen ONT is al aangemeld (door Odido klantenservice)

Ja, maar dat was bij Odido. Nu is geswitcht naar de KPN verbinding. En die verwacht ‘hun’ ONT.🤔

Nee, dat was Odido op KPN-Netwerk. Dus eigenlijk mag KPN niet veranderen als de klant via zijn oude provider zijn eigen ONT al aangemeld had. Maar je weet wel, KPN is soms heel 'stom' bezig.

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Misschien een nuttige toevoeging. Ik ben niet direct overgestapt (migratie). Maar het contract bij Odido beëindigd en aantal dagen later bij KPN een nieuwe aansluiting aangevraagd. Misschien is de ONT registratie daardoor verwijderd.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 21, 2025

Heb je als gebruikersnaam en wachtwoord internet ingevoerd ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

@Niels de Jong Je heb een privé bericht

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Dank!

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 21, 2025

Jammer, dan loopt de discussie hier dood. Hopelijk wil ​@Niels de Jong hier later nog de afronding/ oplossing delen. Hebben anderen weer wat aan.

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Jammer, dan loopt de discussie hier dood. Hopelijk wil ​@Niels de Jong hier later nog de afronding/ oplossing delen. Hebben anderen weer wat aan.

Ik laat uiteraard weten als het is opgelost.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Omdat de gehopte oplossing mag niet publiek gedeeld worden.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 21, 2025

Omdat de gehopte oplossing mag niet publiek gedeeld worden.

Is de oplossing illegaal of mag je de oplossing van jouw baas niet delen ​@TDN 😎

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Dit gaat helaas niet lukken dus zal het via een andere weg moeten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Is hij niet online?

Is de oplossing illegaal of mag je de oplossing van jouw baas niet delen ​@TDN 😎

Niet illegaal maar ik ben bang dat ik een pak slag zou krijgen als ik openlijk hier zou schrijven.

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Is hij niet online?

Het gaat niet omdat degene niet aanwezig is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

En de andere (in nieuw PM)?

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

En de andere (in nieuw PM)?

Dank, even afwachten.

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Verbinding is online! Mijn ONT was inderdaad niet meer geregistreerd.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Niels de Jong welkom bij KPN! Gelukt dus? Bedankt dat je de uitkomst nog even deelt met de Community, dat is voor toekomstige meelezers enorm waardevol. Mocht er nog iets zijn waarbij we kunnen helpen laat het dan weten!