Skip to main content

Hallo @Natasja,

Is er al een update van dit probleem? De symptomen die @Daniel de Boer beschrijft komen bijna een op een overeen met wat ik ervaar. Ik heb dezelfde opzet, een ADSL verbinding, Experia Box v10a i.c.m. de Sagemcom Box (4G modem)

Als er geen apparaat is dat upload, dan werkt het prima en kunnen er snelheden worden gehaald van 6 MB/s down en 2 MB/s up (via speed test bekeken). Maar zodra er ook maar een apparaat een paar mb upload, dan klapt de verbinding er uit en lukt het zelfs niet meer om een website te openen. Pas als de upload wordt gestopt en je een paar minuten wacht (soms het kastje wordt gereset, maar niet altijd), werkt het internet weer normaal.

Een voorbeeld van een dergelijke test die ik heb gedaan: het uploaden van een bestand van 30 mb naar Google Drive. Dit zou ruim genomen een minuut moeten duren. De eerst paar seconden lijkt het snel te gaan, maar de tijd schiet daarna snel naar een half uur of uur.

Even ter vergelijking. Als ik dezelfde test doe via mijn mobiel internet als hotspot. Dan lukt het hem makkelijk om dat bestand binnen 30 seconden te uploaden. Dus aan de 4G verbinding zal het dan niet liggen.

Snap dat het lastig is om een dergelijk probleem te achterhalen, maar het lijkt er op dat er steeds meer mensen het melden. Hopelijk is er snel een oplossing :slight_smile:

Admin: bericht afgesplitst en nieuw topic aangemaakt.

Dag @Robyrq. Van harte welkom hier. Wat lastig dat je tegen dezelfde problemen aan loopt. Fijn dat je een en ander ook hebt getest met een hotspot via 4G. Het klopt inderdaad dat we steeds meer signalen zien dat er uploadproblemen zijn bij Sneller Internet Buitengebied in combinatie met de Experia Box V10a. Er is een onderzoek in gang gezet door het development team. Zij doen hun uiterste best de oorzaak te achterhalen. Ik heb jouw topic zojuist ook doorgestuurd. Zodra ik een update heb vanuit de organisatie, deel ik die uiteraard hier. 


Hoi @Natasja,

Is er eventueel al een update van dit probleem? Ik lees in andere threads dat het wisselen van de Experia box V10a naar V10 het probleem deels lijkt te verhelpen. Mist er nog geen zicht is op een oplossing, zou het eventueel mogelijk zijn om de V10a om te wisselen naar een v10. 

Los van het probleem van de upload snelheid lijkt het ook niet meer mogelijk om KPN FON uit te zetten op de V10a. In de admin interface staat deze optie uit, maar de naam KPN FON is nog steeds te zien wanneer je met een apparaat naar WIFI netwerken zoekt.


Dag @Robyrq. Ik heb helaas nog geen update. :disappointed: In enkele gevallen heeft het inderdaad geholpen om de V10a om te ruilen voor de V10, maar op dit moment is nog niet duidelijk of het probleem echt uitsluitend met de Experia Box V10a speelt. Dat is het development team ook aan het uitzoeken. Ik heb er nu weer achteraan gemaild. Als ik een reactie heb, deel ik die met je.

Wat KPN Fon betreft: als ik het goed begrijp is dit niet geactiveerd op je modem (volgens de interface). Waarom je dan nog wel een FON ​​​​​​-netwerk in de buurt ziet, is me een raadsel. Misschien helpt het dat je onderstaande servicetool probeert om te controleren wat jij in je modemgegevens terug kan vinden: 

  • Ga naar kpn.com/servicetool
  • Kies voor 'WiFi instellen & problemen oplossen'
  • Kies voor '(De)activeren van KPN WiFi met FON'
  • Vul de de laatste 3 cijfers van het bankrekeningnummer in
  • Kies voor 'Ja, schakel KPN WiFi met Fon in (aanbevolen)' of ‘Nee’ 

Start daarna je modem een opnieuw op, door 2 - 3 minuten de V10A stroomloos te maken. Is het FON-netwerk dan verdwenen?


Hallo @Robyrq. Excuses dat mijn reactie even op zich heeft laten wachten. Ik heb eindelijk een reactie vanuit het development team. Het onderzoek had wat voeten in de aarde. Er is inderdaad sprake van een issue met de upstream van de Experia Box V10a. Dit wordt veroorzaakt door het vol lopen van de buffers, waardoor er latency ontstaat en de verbinding uiteindelijk wegvalt. Het probleem is gemeld bij de fabrikant en moet worden opgelost door middel van een fix in de software van de V10a. Helaas heb ik nog geen datum wanneer die fix wordt doorgevoerd.

 


Hallo @Natasja,

Bedankt voor de update, goed nieuws dat ze de oorzaak hebben gevonden.
Dan wacht ik het nog even af, neem aan dat de update uiteindelijk automatisch wordt geïnstalleerd als deze klaar is?
Heeft KPN ook ergens een overzicht van releases en eventuele release notes?
Dan kan ik het namelijk zelf ook gaten houden.


Geen probleem, @Robyrq. Updates worden inderdaad automatisch uitgevoerd. Zo'n overzichtje heb ik helaas niet voor je, maar als er een nieuwe release aan komt dan lees je dat hier op het Forum. Als ik nog iets anders voor je kan doen, dan lees ik het graag.


Goedenavond, 

Wij hebben exact het zelfde probleem. Wanneer komt er een software update? Is het opsturen van de box12 router misschien een snellere oplossing? (als deze inmiddels ook goed werken...)

 

Groeten.


Goedenavond, 

Wij hebben exact het zelfde probleem. Wanneer komt er een software update? Is het opsturen van de box12 router misschien een snellere oplossing? (als deze inmiddels ook goed werken...)

 

Groeten.


Ik heb helaas niet de mogelijkheid om je een KPN Box 12 toe te sturen, @RJ de Jong. Op dit moment heb ik nog geen nieuwe informatie wat een software-update betreft. :disappointed: Ik heb onze developers gemaild of er al nieuws is vanuit de fabrikant. 


Hallo @Natasja ,

Is er al nieuws over de update die nodig is om dit probleem op te lossen?
Zijn ondertussen 2 maanden verder dus had gehoopt dat er al een oplossing was.


Is er al een update van dit probleem?

Vorige week (als gevolg van een storing) een Experiabox 10a gekregen en meteen tegen dit issue aangelopen. Bij uploaden valt de verbinding weg en wordt het lampje rood op de Experiabox.

Bizar dat dit al een half jaar speelt en er nog steeds geen oplossing is en deze Experiaboxen wel nog steeds worden uitgeleverd. Dat is KPN onwaardig!!!


Hallo @Leo Stout,

Omdat ik geen reactie meer kreeg in dit topic heb ik een nieuwe verstart

Uiteindelijk was de (tussen)oplossing om terug te gaan naar de Experia Box V10 omdat hiervoor de functionaliteit wel fatsoenlijk is geïmplementeerd. Denk dat het nog wel even gaat duren voordat dit ook voor de 10a goed is ingebouwd (als daar überhaupt nog aan wordt gewerkt)


We hebben dit topic inderdaad gemist, excuses daarvoor! Fijn dat het bij jou nu opgelost is, @Robyrq! Ik zie dat jij, @Leo Stout, inmiddels contact hebt gehad met de klantenservice en dat er ook een verzoek tot omruilen is aangevraagd. Hopelijk komt dat helemaal in orde!


Klopt. Bedankt voor je bericht.
In mijn geval was omruilen voor een werkende v9 de beste optie.
(Mijn oude v9 heeft jaren prima gewerkt maar was kapot gegaan).
De v12 is blijkbaar vooral bedoeld voor glasvezel.

 

En nu maar hopen dat de KPN ambitie om in 2025 bij 65% van de huishoudens glasvezel uitgerold te hebben snel leidt tot een uitrol in onze wijk! De 16 down / 2 up met VDSL2 begint toch wel erg krap te worden.


Dat kan ik me wel voorstellen inderdaad! Ben je aangemeld voor de nieuwsbrief van KPN NetwerkNL? Als er meer bekend is vwb glasvezel op jouw adres, dan word je per mail op de hoogte gehouden. 


Uiteraard 😁. En ik check regelmatig fourstack.


na een aantal weken steeds wegvallend internet maar eens gaan onderzoeken en kwam tot dezelfde conclusie als aangegeven probleem hier, wat me verbaast is dat ik dus in november een aansluiting heb gekregen met buitengebied modem 4G en een experiabox 10a terwijl dit probleem dus al bekend bleek te zijn.

meerdere keren met helpdesk aan de lijn geweest maar niemand die me dit wist te vertellen.

zit de update van de software voor de 10a er aan te komen of moet ik gaan bellen voor een andere experiabox ?


ondertussen contact gehad met call center en een experia box 10 op laten sturen 

 


@Marcia_  helaas nog steeds geen bericht over wanneer de experiabox V10 verstuurd gaat worden, ondervind steeds meer last van het steeds resetten van de router tijdens werken. zou graag willen weten wanneer ik de box kan gaan ontvangen/ophalen


Ik zie dat er vandaag een pakket is aangemeld vanuit ons. Heb jij daar ook bericht van gehad? 


@Marcia_ vandaag pakket inderdaad binnen gekregen, en ondanks dat ik telefonisch aangegeven heb dat de box 10A en 12 niet zouden werken met de 4G modem, wat ik op het forum al had gelezen, en de medewerker aan de telefoon aangaf dat ze er voor zou zorgen dat het juiste modem verstuurd zou worden. vandaag een Experiabox 12 gekregen, … deze blijkt dus nog slechter te werken met de 4 G modem dan de V10a…. NOT amused … maar weer aan de telefoon met de klantenservice @#$%%$#!@

 


@Marcia_ vandaag pakket inderdaad binnen gekregen, en ondanks dat ik telefonisch aangegeven heb dat de box 10A en 12 niet zouden werken met de 4G modem, wat ik op het forum al had gelezen, en de medewerker aan de telefoon aangaf dat ze er voor zou zorgen dat het juiste modem verstuurd zou worden. vandaag een Experiabox 12 gekregen, … deze blijkt dus nog slechter te werken met de 4 G modem dan de V10a…. NOT amused … maar weer aan de telefoon met de klantenservice @#$%%$#!@

Een KPN Box12 heeft helemaal niet de mogelijkheid aan boord om in een SnellerInternetBuitengebied oplossing te kunnen werken. Alleen een V10 en V10A, hoewel de V10A een bovengemiddeld probleem-kastje is.

Maar dat je de verkeerde spullen krijgt toegestuurd is niks nieuws, er zijn ook mensen die een V9 krijgen toegestuurd en dan beweert de klantenservice hardnekking dat die werkt met SIB, terwijl al tijden in de handleiding valt te lezen dat dat niet zo is. Ook in jouw levering/handleiding zal dat staan.


Ja onbegrijpelijk dat je ten eerste zelf moet ontdekken waar het probleem zit, dit meld bij KPN die dan aangeeft op de hoogte te zijn van het probleem met de 10a en uploaden van bestanden (heb webshop dus soms is uploaden wel handig :-)) geven ze aan dan moet er een V10 gaan komen, vervolgens hoor je niks, ga je zelf bellen, en heb je met onderzoek op forum ook al door dat de V12 ook niet de oplossing is .. dus geef je meerdere keren een een V10 te moeten hebben …. sturen ze nog doodleuk een V12 op 


Dit meen je niet 😞. Wat rot zeg! Klopt het dat je zaterdag contact met ons gehad hebt? Is er nu iets in werking gezet om jou een V10 te geven? Anders ga ik voor je aan de slag.