Skip to main content

Mooi zou je denken met een 4 Gbit/s glasvezel snelheid. Maar dat is maar schijn. De huidige infrastructuur (computers, lan-adapters, wifi-adapters, cat5e, routers, switschen en vaste ssd-schijven) kunnen dit nog helemaal niet bijbenen, omdat er nog helemaal geen computers zijn die een 4 Gbit/s lan-adapter hebben. De meeste oudere computers hebben “maar” een lan-adapter van max. 1 Gbit/s. De wat nieuwere computers hebben dan weliswaar een 2,5 Gbit/s  lan-adapter aan boord maar dan verlies je nog steeds 1,5 Gbit/s snelheid waar je dus niets aan hebt…….. Zodra je een 5 Gbit/s lan-adapter (nog niet erg gangbaar) in een computer hebt zitten èn de andere onderdelen kunnen dan ook 5 Gbit/s bijbenen heb je pas wat aan die 4 Gbit/s…….

Hallo @gensnet , heb je er weleens aan gedacht dat er meerpersoons huishoudens bestaan?

Voorbeeldje: studentenwoning met 6 bewoners, die allemaal graag op 1Gbps werken (ongeacht of jij het nodig vindt of niet). In zo’n geval komt 4Gbps wel goed uit. Geen van de gebruikers zal de 4Gbps halen, maar met z’n zessen komen ze toch lekker vooruit!

Verder kijken dan je eigen neus lang is dus ;)


dat jij dat niet hebt wil niet zeggen dat het er niet id


Geen last van 😉


Die 4Gb/s zal inderdaad niet snel nodig zijn, maar als abonnees dat nu graag willen én het geld ervoor over hebben, wie zijn wij dan om er over te oordelen?

Ik vermoed wel dat er abonnees zullen zijn die 4Gb/s bestellen en niet precies weten waar dat goed voor zou kunnen zijn, en die zich inderdaad niet beseffen dat je wel de benodigde switches, bekabeling en netwerkinterfaces moet hebben om die snelheid te kunnen halen. En, misschien nog wel vervelender voor KPN, dan (onnodig) de klantenservice gaan bellen als ze de snelheid niet halen.

Ik zou die 4Gb/s wel willen hebben (maar ik zit nog in een gebied waar dat niet aangeboden wordt), puur uit gemak om nog sneller te kunnen downloaden. Daar zou ik die paar euro’s best voor over hebben.


Er zijn zat mensen die zeer grote bestanden heen en weer pompen, zoals video producenten, uitgevers e.d., en zeker een grote upload is fijn voor backups in de cloud maken. En dat zijn ook gebruikers die echt wel de goede infra hebben.

Ik vind 1Gbps. meer dan genoeg, anderen zijn met 50Mbps. al gelukkig. Mooi toch?


Ik zou die 4Gb/s wel willen hebben (maar ik zit nog in een gebied waar dat niet aangeboden wordt), puur uit gemak om nog sneller te kunnen downloaden. Daar zou ik die paar euro’s best voor over hebben.

Ook die downloadsnelheid zal in vrijwel nooit hoger worden dan bij een 1Gbps abonnement simpelweg omdat de andere kant van de lijn (de host vanwaar gedownload wordt) jou de data niet in die snelheid kan aanleveren. Ik kan mijn dataverbruik 24x7 meten en ik doe dat ook regelmatig. Bij ons komt de maximaal benodigde bandbreedte vrijwel nooit boven de 100Mbps en dan zijn wij echt geen kleinverbruikers. Alleen tijdens het synchroniseren van mijn backups (zo’n 750GB) naar een NAS elders wordt de volledige bandbreedte van mijn lijn (200Mbps) gebruikt maar die synchronisatie staat gescheduled voor de nachtelijke uren van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag als wij toch op één oor liggen en er dus geen last van hebben.

Ik raad iedereen aan om eerst een goede inzage in het werkelijke verbruik te krijgen en zo te bepalen of een 1Gbps of 4Gbps aansluiting wel zinvol is. Ik weet zeker dat 99,95% van de consumenten anno 2023 geen enkel voordeel zal ervaren van een internetaansluiting hoger dan 1Gbps. Sterker nog, als er geen zware gamers in huis zijn dan is een 200Mbps aansluiting zeer waarschijnlijk ook al ruim voldoende.


Ik zou die 4Gb/s wel willen hebben (maar ik zit nog in een gebied waar dat niet aangeboden wordt), puur uit gemak om nog sneller te kunnen downloaden. Daar zou ik die paar euro’s best voor over hebben.

Ook die downloadsnelheid zal in vrijwel nooit hoger worden dan bij een 1Gbps abonnement simpelweg omdat de andere kant van de lijn (de host vanwaar gedownload wordt) jou de data niet in die snelheid kan aanleveren. Ik kan mijn dataverbruik 24x7 meten en ik doe dat ook regelmatig. Bij ons komt de maximaal benodigde bandbreedte vrijwel nooit boven de 100Mbps en dan zijn wij echt geen kleinverbruikers. Alleen tijdens het synchroniseren van mijn backups (zo’n 750GB) naar een NAS elders wordt de volledige bandbreedte van mijn lijn (200Mbps) gebruikt maar die synchronisatie staat gescheduled voor de nachtelijke uren van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag als wij toch op één oor liggen en er dus geen last van hebben.

Ik raad iedereen aan om eerst een goede inzage in het werkelijke verbruik te krijgen en zo te bepalen of een 1Gbps of 4Gbps aansluiting wel zinvol is. Ik weet zeker dat 99,95% van de consumenten anno 2023 geen enkel voordeel zal ervaren van een internetaansluiting hoger dan 1Gbps. Sterker nog, als er geen zware gamers in huis zijn dan is een 200Mbps aansluiting zeer waarschijnlijk ook al ruim voldoende.

genoeg servers die dat wel kan wat een kletskoek

 


Mijn ervaring en gebruiksprofiel is echt anders, @wjb. Ik draai meerdere servers, en repliceer redelijk veel data (zoveel mogelijk ‘s nachts). En ik ben het met @MR_CHIP eens dat er best veel servers zijn die prima op hoge snelheid data kunnen uitsturen. Veel gaat inmiddels via content delivery networks, die vaak op/dichtbij bekende Internet exchanges staan.

Anyway, TLDR; leven en laten leven. Als mensen graag 4Gb/s willen hebben, en het geld er voor hebben, dan is dat verder prima. Wat het gemiddelde bandbreedtegebruik ook is. Ook bij mij is die niet zo hoog, maar er zijn wel degelijk momenten waarop ik wat meer zou kunnen gebruiken.


Nvt


Ach, ik heb dit al wel vaker gezegd: eens beweerde Bill Gates dat hij zich niet kon voorstellen dat pc's ooit meer dan 640 kB RAM nodig zouden kunnen hebben. En mijn eerste internetverbinding was destijds 64 kb/s. Inmiddels heeft mij slimfoon 8 GB RAM en 256 GB opslag en is mijn DSL ingetraind op ruim 200 Mb/s. Ook al zijn er wellicht nog niet veel klanten die nuttig gebruik van 4 Gb/s (of in de nabije toekomst misschien zelfs 10 Gb/s), 't is mooi dat het al kan. 


genoeg servers die dat wel kan wat een kletskoek

Als jij de enige zou zijn die data zou downloaden vanaf die server dan heb je absoluut gelijk, dan zijn er vele servers die dat aankunnen. Maar zo zit de wereld dus niet in elkaar, er zijn vast en zeker veel meer mensen die tegelijkertijd een bestand van die server downloaden en dan zal die server toch echt zijn capaciteit moeten gaan verdelen over de verschillende downloads. De kans dat jij dan een download snelheid van meer dan 1Gbps krijgt is nagenoeg nihil.


Die 4Gb/s zal inderdaad niet snel nodig zijn, maar als abonnees dat nu graag willen én het geld ervoor over hebben, wie zijn wij dan om er over te oordelen?

Ik vermoed wel dat er abonnees zullen zijn die 4Gb/s bestellen en niet precies weten waar dat goed voor zou kunnen zijn, en die zich inderdaad niet beseffen dat je wel de benodigde switches, bekabeling en netwerkinterfaces moet hebben om die snelheid te kunnen halen. En, misschien nog wel vervelender voor KPN, dan (onnodig) de klantenservice gaan bellen als ze de snelheid niet halen.

Ik zou die 4Gb/s wel willen hebben (maar ik zit nog in een gebied waar dat niet aangeboden wordt), puur uit gemak om nog sneller te kunnen downloaden. Daar zou ik die paar euro’s best voor over hebben.

Het is helemaal geen kwestie van “nodig” hebben. Het is een kwestie wat voor snelheid je computer aan kan voor wat betreft de adapter, snelheid vaste schijven e.d. Bij de meeste gangbare computers komt maar 1 Gbit/s aan omdat de lan-adapters nog maar 1 Gbit/s, de router met de lan-poorten ook maar 1 Gbit/s doorgeven en die geven dan echt géén 4 Gbit/s door! Een enkele nieuwe computer heeft dan al een 2,5 Gbit/s lan adapter aan boord maar dan moet je ook een 2,5 Gbit/s router/schwitch e.d. hebben. 

De speedtest van ASNN is nep of hij meet met een bedrijfscomputer met een 10 Gbit/s router en minstens 5 Gbit/s lan-adapter. Bedenk echter dat zulke onderdelen voor de particulier nog erg duur zijn en moeilijk verkrijgbaar zijn.

De kpn maakt nu een heleboel mensen blij met een dooie mus (zijn verblind door) omdat die snelheid in theorie nu haalbaar is maar in de praktijk dus nog echt niet…….

De internetsnelheden gaan nu veel sneller omhoog dan de onderdelen van een computer aankunnen. Een tussensnelheid is nu al 2.5 Gbit/s en zal t.z.t. omhoog gaan naar 5 Gbit/s, want ze springen vast niet van 2,5 naar 10 Gbit/s.


De kans dat jij dan een download snelheid van meer dan 1Gbps krijgt is nagenoeg nihil.

Met alle respect: dit klopt echt niet. Tegenwoordig wordt veel content door middel van CDN verspreid, en dan is de kans relatief lage(re) snelheden klein. Immers, de content wordt naar de ‘edge’ gepusht, en gerepliceerd naar (een groot deel van) het CDN.


Ik vind dat je teveel generaliseert, @gensnet snet. Ik deel je zorg dat er mensen zijn die, wellicht onwetend, 4Gb/s bestellen en eigenlijk zich niet beseffen dat die snelheid alleen benut kan worden onder bepaalde omstandigheden, en met de juiste infrastructuur.

Er zijn echter evengoed mensen die precies weten waar ze het over hebben, en wel degelijk baat hebben bij een hogere snelheid dan 1Gb/s. Ik zou daar één van zijn (maar er zijn er meer op dit forum).


De kpn maakt nu een heleboel mensen blij met een dooie mus (zijn verblind door) omdat die snelheid in theorie nu haalbaar is maar in de praktijk dus nog echt niet…….

 

Hoe kom je daarbij? Degenen die 4Gbps bestellen weten zelf toch wel wat het beste is?

Wat wil je eigenlijk met je bericht bereiken? Dat KPN geen 4Gbps aanbiedt? Er zijn al zat consumenten die hogere snelheden binnen hun interne netwerk hebben en die zijn maar wat blij met 4Gbps zijn.

Dat jij en je buurman nog op 1Gbps zitten zegt niets over de rest van Nederland.


Ook al zijn er wellicht nog niet veel klanten die nuttig gebruik van 4 Gb/s (of in de nabije toekomst misschien zelfs 10 Gb/s), 't is mooi dat het al kan. 

Precies, het is mooi dat het kan maar anno 2023 mijns inziens absoluut nog niet zinvol.

Ook ik vind het een goede ontwikkeling dat de haalbare bandbreedtes steeds hoger worden maar momenteel zijn die hogere bandbreedtes puur en alleen een marketinginstrument in de “bandbreedtewedloop” met de concurrentie en niet omdat de abonnee daar om zit te springen. Helaas is het zo dat de consument niet weet wat hun werkelijke verbruik is en geneigd is te kiezen voor de hoogste snelheid. Dat is waarom ik hier reageer immers die onwetendheid is koren op de molen van de marketeers.

Ik heb jaren terug mijn abonnement teruggezet van 500Mbps naar 200Mbps juist omdat ik door het gebruik van een eigen router heel goed inzicht heb in mijn werkelijke verbruik. Weet je dat verreweg de grootste verbruiker van bandbreedte televisie kijken is, gevolgd door OTT diensten zoals Netflix.

Ik zie daarom ook niet hoe ons dataverbruik in de nabije toekomst (2 à 3 jaar) zo sterk zou gaan stijgen dat wij meer dan 1Gbps nodig zouden hebben. Wat de verdere toekomst brengt weet ik niet maar om daarom nul al een 4Gbps abonnement af te nemen zou enkel en alleen betekenen dat ik dief ben van mijn eigen portemonnee.


Precies, het is mooi dat het kan maar anno 2023 mijns inziens absoluut nog niet zinvol.

Is pertinent onwaar. Dat mag voor jou zo zijn, maar anderen denken daar anders over. Het is best raar dat je voor anderen denkt te kunnen bepalen of iets zinvol is. Hou het bij jezelf! Als jij wilt downgraden qua snelheid, dan gaat toch niemand op dit forum commentaar hebben dat het niet zinvol is om te downgraden?


De kans dat jij dan een download snelheid van meer dan 1Gbps krijgt is nagenoeg nihil.

Met alle respect: dit klopt echt niet. Tegenwoordig wordt veel content door middel van CDN verspreid, en dan is de kans relatief lage(re) snelheden klein. Immers, de content wordt naar de ‘edge’ gepusht, en gerepliceerd naar (een groot deel van) het CDN.

Hoe luidt het spreekwoord ook alweer? Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel? Zo gaat dit ook bij de 4 Gbit/s snelheid. Je zult echt geen 4 Gbit/s door een 1 Gbit/s of 2,5 Gbit/s adapter kunnen “persen".

Ik wens de mensen die dit schijnbaar wel kunnen véél succes.


Ik denk dat je nu vooral vanuit je eigen situatie spreekt @wjb .

1Gbps hadden we in de jaren ‘90 ook niet ‘nodig’, maar in een gezin en twee thuiswerkende mensen plus student en scholier ben ik maar wat blij met deze snelheid. 4Gbps heb ik nu niet nodig, ben blij dat het kan en ik zie ook dat er mensen zijn die het wel goed kunnen gebruiken. Enerzijds vanuit het AV vakgebied, anderzijds omdat er meerdere grootgebruikers in een huishouden zitten.


Hoe luidt het spreekwoord ook alweer? Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel? Zo gaat dit ook bij de 4 Gbit/s snelheid. Je zult echt geen 4 Gbit/s door een 1 Gbit/s of 2,5 Gbit/s adapter kunnen “persen".

Ik wens de mensen die dit schijnbaar wel kunnen véél succes.

Hoe weet jij nu welke infrastructuur mensen thuis of op het werk hebben @gensnet? Denk je alles te weten en anderen snappen er niets van? Er zijn heel wat mensen die deskundig zijn, en precies weten waar ze mee bezig zijn.


Hoe luidt het spreekwoord ook alweer? Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel? Zo gaat dit ook bij de 4 Gbit/s snelheid. Je zult echt geen 4 Gbit/s door een 1 Gbit/s of 2,5 Gbit/s adapter kunnen “persen".

Ik wens de mensen die dit schijnbaar wel kunnen véél succes.

Hoe weet jij nu welke infrastructuur mensen thuis of op het werk hebben @gensnet? Denk je alles te weten en anderen snappen er niets van? Er zijn heel wat mensen die deskundig zijn, en precies weten waar ze mee bezig zijn.

Ik weet 100% zeker dat het overgrote merendeel van de abonnees een thuisnetwerk heeft waarvan de bandbreedte beperkt is tot 1Gbps. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar dat is voor de stelling helemaal niet echt interessant.


Ik weet 100% zeker dat het overgrote merendeel van de abonnees een thuisnetwerk heeft waarvan de bandbreedte beperkt is tot 1Gbps. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar dat is voor de stelling helemaal niet echt interessant.

Dat is zeker interessant, want er wordt in absolute termen gesproken. Je zegt zelf, zonder omhaal:

Precies, het is mooi dat het kan maar anno 2023 mijns inziens absoluut nog niet zinvol.

En dat is veel te generaliserend. Zoals ik eerder zei: het kan best zijn dat er mensen zijn die upgraden om het upgraden, en zich niet beseffen wat er voor nodig is om die extra bandbreedte te benutten. Anderzijds zijn er ook mensen die precies weten wat ze doen.

Met jouw laatste commentaar zie ik dat je dit nu ook begrijpt, en dat is mooi. 🤗


Ik weet 100% zeker dat het overgrote merendeel van de abonnees een thuisnetwerk heeft waarvan de bandbreedte beperkt is tot 1Gbps. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar dat is voor de stelling helemaal niet echt interessant.

Prima toch? Die mensen nemen ook geen 4Gbps abonnement. KPN biedt het aan, het is niet verplicht om 4Gbps af te nemen. Ik snap de weerstand van jou en @gensnet niet zo goed.


1Gbps hadden we in de jaren ‘90 ook niet ‘nodig’, maar in een gezin en twee thuiswerkende mensen plus student en scholier ben ik maar wat blij met deze snelheid.

Wat merk je van die 1Gbps aansluiting t.o.v. een 200Mbps aansluiting?

Welke router gebruik je?

Heb jij inzage in jouw werkelijke verbruik?


Heb jij inzage in jouw werkelijke verbruik?

Het gaat niet altijd over je (gemiddelde) gebruik. Het kan handig zijn voor bepaalde toepassingen om veel data in korte tijd te kunnen zenden/ontvangen. Dan is misschien je gemiddelde gebruik niet zo hoog, maar kan een upgrade toch zinnig zijn!

Ik zie dat je een mooi motto hebt:

Mijn motto: Doe wat je leuk vindt en waar jouw interesses liggen.

Precies dat kan van toepassing zijn op mensen die voor 4Gb/s kiezen. Soms is het misschien niet zinnig, maar wel leuk om ermee te spelen. Dat lijkt me reden genoeg, als die mensen er geld voor over hebben.


Reageer