Skip to main content
Vraag

Verbruik hotspot via KPN abonnement hoger dan via andere provider, hoe kan dat?

• August 26, 2026
  • 7 reacties
  • 29 keer bekeken

IK heb op mijn werk mijn hotspot moeten gebruiken, omdat Ziggo zakelijk eruit ligt. 

Ik werk op een basisschool en ook  een aantal van mijn collega's hebben hun hotspot gebruikt.

Wat opvallend is is dat de collega's die een mobiel abonnement van KPN allemaal ruim 10 GB kwijt zijn en collega's met bijv. Odido en Vodafone maar 1,5 GB. 

Ik ben directeur en heb gebruik gemaakt van office, teams (alleen voor berichten en niet gebeld) en in ons LAS gekeken (verder niks bewerkt ofzo). Mijn hotspot heeft maximaal 3 uur aangestaan en dat heeft me ongeveer 13 GB gekost. 

Een aantal van mijn collega's voor de groep hebben ook hun hotpspot gebruikt en daarmee hele lessen inclusief filmpjes gegeven, zij hebben een andere profider en maar 1,5 GB verbruikt. 

Twee collega's van een andere school met vergelijkbare taken en werkzaamheden EN een andere profider dan KPN hebben max 2 GB verbruikt op 1 dag. 

Ik vind het verschil in verbruik wel heel erg groot. 

Toevallig kreeg ik gister mijn nieuwe bundel, maar die is nu zo goed als op. 

Heeft iemand hier een verklaring voor? 

7 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 26, 2026

Wat opvallend is is dat de collega's die een mobiel abonnement van KPN allemaal ruim 10 GB kwijt zijn en collega's met bijv. Odido en Vodafone maar 1,5 GB. 

Kun je ook aangeven welk merk telefoons dat waren in beide gevallen en hebben ze allemaal hun computers eraan gehangen, en waren dat Windows PC’s of Mac’s?

Jij bent de enige die 10+GB verstookt hebt? Het kan b.v. goed zijn dat er allemaal updates (van o.a. de OS) binnengetrokken zijn. Dit zou je voor mobiele netwerken uit kunnen schakelen, wat bij jou misschien (nog) niet gedaan was.

JanD
Wijsgeer
  • August 26, 2026

Beste ​@LiFiNo op app niveau kun je ook precies zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 26, 2026

Ik was niet de enige persoon met KPN. Dat waren er 3 en alledrie hebben we ruim 10 GB opgemaakt. Het gaat in alles gevallen om Iphone. Het waren gewone pc's.

rvk01
Slimmerik
  • August 26, 2026

Beste ​@LiFiNo op app niveau kun je ook precies zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Welke app? Op de telefoon zelf zie je niets omdat deze alleen als hotspot staat (waar uiteraard het meeste verkeer naartoe gaat). Dan moet je dus op de aangesloten devices kijken. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 26, 2026

Waar op app niveau bedoel je precies? In de KPN app of op mijn telefoon?

• August 26, 2026

Waar op app niveau bedoel je precies? In de KPN app of op mijn telefoon?

Op je telefoon echter heeft dat dan puur en alleen betrekking op apps van de telefoon zelf dat zegt niets over het data verbruik via de hotspot.

De enige logische verklaring is een update van de pc's  dan is het wel bijzonder dat dit bij de andere collega's ook het geval zou zijn.

rvk01
Slimmerik
  • August 26, 2026

@LiFiNo Als je met een PC verbinding maakt met een hotspot, dan kun je bij de wifi eigenschappen aangeven of het om een “Verbinding met een datalimiet” (of “Metered connection” in het Engels). Als je dat niet aan vinkt, dan gaat de PC vrolijk GB binnentrekken voor Windows updates e.d.

Helaas staat die instelling vaak standaard uit.

Net even bij mij geprobeerd maar met een hotspot op Android telefoon en Windows PC komt ie bij mij wel standaard met “Metered connection”. Maar misschien is dat in jullie combinatie anders. In ieder geval wel verstandig om dat even te controleren.