Skip to main content

Hoe lang duurt een verhoging van 50 mbit naar 100 mbit normaal gesproken? Ik heb dit vorige week zondag aangevraagd via de KPN app, maar tot op heden heb ik nog geen verhoging mogen ontvangen.

Alvast bedankt!

@E. Draaijer Nog van harte welkom hier op ons forum! Het is op het moment druk, waardoor we minder snel bij je topic zijn dan gewoonlijk onze bedoeling is.

Ik kan me voorstellen dat je graag zo snel mogelijk van je snelheidsverhoging wilt genieten. Hoe snel een verhoging van de snelheid klaar is, hangt af van wat er moet gebeuren. Als je bijvoorbeeld al glasvezel hebt, is het vaak puur een administratieve wijziging en gaat het heel snel. Als jouw verbinding technisch gezien moet worden aangepast, duurt het iets langer omdat er daadwerkelijk aanpassingen in het netwerk moeten worden gedaan. In de bevestiging van het aanvragen van de snelheid staat een wensdatum/ datum van levering vermeld. Deze kan je aanhouden.


Bedankt Alexandra, alle begrip voor de drukte! Ik heb inderdaad al glasvezel, daarom had ik gedacht/gehoopt dat het redelijk snel zou gaan. Ik zie in de bevestiging een ingangsdatum van 01-12, nog even wachten dus.


Op welke wijze merkt u dat 50mbit te weinig is voor het huishouden bij u? Ik heb zelf 50mbit en lijkt met twee schoolkinderen, veel apparatuur op wifi en het streamen van tv NOG niet tekort te komen. Ik wil dit graag weten ivm mijn oriëntatie op glasvezel.


@Jeroen RuiterHet is een kwestie van ‘meten-is-weten’. Doorgaans is 30Mbit/s voldoende, streamen is wel veel datavolume, maar de snelheid die 1 stream nodig heeft is maar iets van 3 to 8 Mbit/s. Ligt eraan of het HD is of niet en aan soort compressietechniek. B.v. Digtenne NPO1 is HD, maar slechts 5Mbit/s.

Dat meten is helaas verre van triviaal, want in een ExperiaBox zitten geen meetinstumenten. Daarvoor zal je een andere eigen (extra) router moeten nemen die dat wel kan. Of een FritzBox huren van KPN, die heeft een mooie live grafiek waar je prima kan zien wat het momentane verbruik is. Een meer spartaanse methode die ik soms gebruik is een tekst/tabel methode, zie b.v. https://forum.kpn.com/internet-9/5g-nr-en-sneller-internet-buitengebied-517777?postid=1140123#post1140123

Je ziet dat gemiddeld over 24 uur, de gebruikte snelheid altijd minder is dan 1 Mbit/s.


Wil je daarmee zeggen (jou mening) dat met 1 tv ontvanger en normaal gebruik van internet 50 mbit de komende jaren nog voldoende moet zijn voor een gezin?


Wil je daarmee zeggen (jou mening) dat met 1 tv ontvanger en normaal gebruik van internet 50 mbit de komende jaren nog voldoende moet zijn voor een gezin?

Ja eigenlijk wel ja als basis of minimum. Aan de andere kant, als je een keer iets groots moet downloaden en je moet wachten totdat het gedownloade binnen is voordat je daarmee aan de slag kan, is het met glasvezel voor velen een no-brainer om toch maar 100 of 200 Mbit/s te nemen. Maar bij ons was maar een paar Mbit/s DSL, dan ben je wel gewend om te plannen kwa downloads en er niet op te gaan wachten. Je kan bij KPN die snelheden heel makkelijk aanpassen, dus wellicht een zo laag mogelijk abo nemen en dan eens 1 maand op 500Mbit/ instellen en kijken of je dat het extra maandbedrag waard is.


Bedankt voor je reactie.


Bedankt Alexandra, alle begrip voor de drukte! Ik heb inderdaad al glasvezel, daarom had ik gedacht/gehoopt dat het redelijk snel zou gaan. Ik zie in de bevestiging een ingangsdatum van 01-12, nog even wachten dus.

Dat kan ik me voorstellen! Ook bij glasvezel zijn er verschillende technieken, waardoor het kan gebeuren dat er technisch iets aangepast moet worden. Zo weten we zeker dat jouw verbinding optimaal zal werken. Nog even geduld dus :slight_smile:  Je weet ons te vinden als je nog vragen hebt.