Skip to main content
Antwoord

Verhoogde latency, vooral met spel Oldschool Runescape

• November 26, 2025
  • 2 reacties
  • 18 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik game wel eens en speel meerdere verschillende spellen. Sinds een paar dagen geleden is de latency op een van de games van 11-19 naar 50-72 gesprongen dat terwijl er niets veranderd is aan de server hosting zelf. Het gekke is dat dit alleen toepasselijk is bij een van de spellen die ik speel namelijk Oldschool Runescape. Als ik kijk naar mijn latency op bijvoorbeeld: Path of Exile / League of Legends, om maar 2 namen te benoemen dan is er niets veranderd in mijn latency en zijn deze waardes evenredig met de waardes voorheen. Nu heb ik al meerdere dingen geprobeerd; modem resetten, andere ethernet slot te gebruiken, connectie met maar 1 apparaat aangesloten. Maar alles is tevergeefs. Als ik een speedtest uitvoer op KPN en Ookla dan komen de resultaten overeen qua snelheden, maar wat Ookla ook aangeeft met de test is de latency op mijn downspeed en upspeed, en wat blijkt nu is dat ik ongeveer 152ms download latency heb, terwijl de upload latency 2ms is. Nu zit ik vast met wat ik kan doen, ik ben ook niet echt bekend met de website van KPN zelf dus weet ik niet hoe ik het beste live klantenservice kan krijgen waar ik met een mens praat in plaats van een tooltip volg die geprogrammeerd is.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@E Horo, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Je hebt dus vooral problemen met Old School Runescape, begrijp ik. De ping in dit spel is ineens hoger dan deze was. Ervaar je ook problemen met de hogere ping? Of is dit iets wat je alleen ziet omdat het gemeten wordt? Ik begrijp dat je al meerdere dingen geprobeerd hebt: een reset van het modem, een andere poort op het modem gebruiken en zelfs maar 1 apparaat tegelijk gebruiken.

Het lastige is, dat je met een ping dus alleen de latency meet. Je kunt niet zeggen waar het probleem zit. Maar omdat je alleen met Runescape problemen hebt, zou ik willen zeggen dat het probleem echt tussen jouw PC en de server van Runescape zit. Ik lees hier een aantal veel voorkomende tips: Common connection solutions – Support Runescape. Hopelijk helpen deze tips jou.

2 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 26, 2025

Als extra informatie dit zijn 2 screenshots van mijn latency op oldschool runescape. 

latency op 11/24/2025
latency op 11/26/2025

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 28, 2025

Hallo ​@E Horo, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Je hebt dus vooral problemen met Old School Runescape, begrijp ik. De ping in dit spel is ineens hoger dan deze was. Ervaar je ook problemen met de hogere ping? Of is dit iets wat je alleen ziet omdat het gemeten wordt? Ik begrijp dat je al meerdere dingen geprobeerd hebt: een reset van het modem, een andere poort op het modem gebruiken en zelfs maar 1 apparaat tegelijk gebruiken.

Het lastige is, dat je met een ping dus alleen de latency meet. Je kunt niet zeggen waar het probleem zit. Maar omdat je alleen met Runescape problemen hebt, zou ik willen zeggen dat het probleem echt tussen jouw PC en de server van Runescape zit. Ik lees hier een aantal veel voorkomende tips: Common connection solutions – Support Runescape. Hopelijk helpen deze tips jou.