Skip to main content
Antwoord

Verhuizen naar nieuw adres, geen glasvezel volgens KPN, maar wel aansluiting aanwezig

• September 3, 2025
  • 23 reacties
  • 328 keer bekeken

Liesbeth O
Topper

Bij het doorgeven van mijn verhuizing vertelde KPN dat er in mijn nieuwe appartement geen glasvezelaansluiting zat en dat ik op koper over zou gaan. Dat ging op een wat vervelende toon, ik moest geloven dat het toch weinig uit zou maken. (Geloof ik echt niet)
Na de oplevering (ik hield het oude huis nog 6 weken aan en zou een maand later pas de aansluiting verhuizen) belde ik nogmaals om te vertellen dat er wel een glasvezelkast (van reggefiber) in de meterkast zit en dat de hele straat al jaren aangesloten is op glas. Maar volgens kpn was er echt geen aansluiting mogelijk omdat buren de doorvoer hadden geweigerd. (Buren hebben allemaal glasvezel en wonen er zelf niet zo lang)

De aansluiting op koper mocht ik natuurlijk zelf doen met de instructies op de site van de kpn, vol met feestelijke slingertjes en mutsjes. En gezellige ‘hoera u wordt nu aangesloten’ sms-jes 

Maar ook koper werkte niet; achter de vierpunt stekker telefoondeksel bleek alleen een bundel losse draadjes zitten. Dus ik belde kpn hierover.  Weer kon ik het niet laten om te melden dat het er toch wel op leek dat er een glasvezelaansluiting zat. Ik stond er tijdens het bellen voor de meterkast er naar te kijken. De medewerkster van kpn bleef echter herhalen dat er geen glasvezel was. Op een gegeven moment raakte ze zelfs zo geïrriteerd dat ze uitriep ‘wilt u beweren dat ik lieg?’ Het was alsof ik in een scene van Little Brittain zat; ‘computer says no.’

Heb dus maar snel een afspraak voor een monteur gemaakt voor die koper aansluiting. Anders had ik helemaal niks.

De monteur kwam heel snel en heeft een nieuwe koper aansluiting gemaakt op de draadjes. Daarna is hij met kpn netwerk gaan bellen om uit te zoeken hoe het met de glasvezel zit. Want ook hij zag dat het er op leek dat er glasvezel tot in de woning ligt. 
Ik heb het gesprek niet precies gevolgd maar ik meen dat er vooral iets fout zat in de registratie van het adres. De monteur heeft daarna een haalbaarheidsonderzoek voor me aangevraagd.

Dezelfde dag werd me door kpn netwerk gevraagd om foto’s van de aansluiting te sturen en nog geen week later kreeg ik bericht kosteloos aangesloten te worden op glas. En dat ik vast een provider  kon uitzoeken. Ik had al een provider dus ik heb niks gedaan.

Twee maanden later, op 12 augustus, heb ik KPN netwerk gebeld om te vragen hoe het ervoor stond. Ik kreeg het antwoord dat ik KPN moest bellen omdat alleen zij dan een opdracht konden geven. Oeps dat was me niet duidelijk verteld.

KPN  zei dat ik glas had en wilde me vrolijk een abonnement verkopen. Ik legde de situatie uit en moest vervolgens liet me lang wachten terwijl ze  iets uit moesten zoeken. Daarna vertelden ze me dat ik eind september aangesloten wordt en door van KPN netwerk. En dat zij dat al konden zien in het systeem maar ik nog niet.

Ik kreeg bevestiging van een upgrade naar glas en paar dagen later mocht ik ook al een gratis nieuwe netwerkkabel bestellen. (Ik had al zeker al meer dan 12 jaar glas en kreeg geen bericht van een downgrade bij verhuizing maar betaal wel hetzelfde….)

Vandaag heb ik KPN weer gebeld omdat ik wilde weten wanneer de monteur zou komen. ‘Er komt geen monteur maar op 22 sept heeft u glasvezel’. 
Ik vroeg hoe dat dan zou gaan, en er kwam een antwoord over een zwart kastje wat over mijn aansluiting geklikt moet worden. Ik probeerde uit te leggen dat die ‘zwarte kastjes’ volgens mij echt niet op mijn aansluitpunt passen. (Heb dat al bekeken in filmpjes op internet en bij kpn) Maar het klonk weer heel erg van “mevrouwtje wacht verder maar af”
Heb opgehangen en nogmaals gebeld om een andere, minder betuttelende, medewerker te krijgen. Hij keek inderdaad wat verder en kon zien dat KPN op 12 augustus een opdracht aan KPN netwerk heeft gegeven maar kon niet zeggen of en wanneer er een monteur zou komen. 
Ik vrees dat ik 22 september dus weer vrolijke sms’jes van KPN ga krijgen dat ik glasvezel heb en weer verwezen wordt naar de installatie assistentIe.

En het lijkt me toch ook handig om te weten of ik thuis moet blijven voor een monteur.

Daarom toch nog maar eens met KPN netwerk gebeld en gevraagd hoe het nu zit. Oei, dat duurt lang zei de meneer daar, en, er staat geen opdracht uit. hij heeft meteen een ticket uitgeschreven voor de aannemer. 
Ik ga schijnbaar door de aannemer gebeld worden voor een monteursafpraak.

ik geloof er eigenlijk niks meer van. Het lijkt wel 1 grote spraakverwarring waar vooral gegevens verkeerd worden ingevoerd/uitgevoerd. En veel medewerkers die (hoorbaar)thuis werken en niet precies weten wat ze moeten antwoorden als de computer no zegt..

Moet ik nu maar weer afwachten? 

Beste antwoord door Vikash van KPN

De snelste en beste oplossing in dit geval is om een terugbelafspraak met de klantenservice in te plannen. Zij kunnen dan direct met je meekijken en een installatiemonteur inplannen om het netwerkkastje te plaatsen of na te lopen wat er eventueel nog ontbreekt. Zo weet je zeker dat alles in één keer goed geregeld wordt en voorkom je onnodig wachten.

23 reacties

• September 3, 2025

Ja. Er zal niets anders op zitten.

Welk abonnement heb je? Welke snelheid betaal je voor? En wat haal je bij een speedtest op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 3, 2025

Ik heb nog een oud Alles in 1 abo (door alle compleet voordelen was er geen financiële reden om dat te vernieuwen en heb dan ook geen lopend contract)

download 100 Mbit/s, speedtest  bekabeld 69Mbit/s, wifi 44 Mbit/s (door monteur gemeten, ik kom lager uit in de 30)

• September 3, 2025

Als je het abonnement omzet naar de nieuwste abonnementsvorm ben je bijna zeker weten wel goedkoper uit. Je betaald nu waarschijnlijk meer dan 90 euro. Dat kan zomaar 10 of 15 euro goedkoper zijn met een nieuw abonnement. Maar goed, dat is verder geen oplossing voor jouw probleem. 

Hoe ziet jouw glasvezelaansluiting er uit? Zoiets?

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 3, 2025

Ik betaal ergens boven in de 60 euro, weet niet exact na de laatste prijsverhoging. Maar het zijn de zaken die ik met altijd check en vergelijk rond de kerst. Goedkoper wordt het niet. Andere providers zijn soms goedkoper maar niet beter.

En hier is t kastje

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Liesbeth O. Welkom op de community! Ik snap dat dit een vervelende en verwarrende situatie is. Ik heb je gegevens erbij gepakt en zie dat KPN NetwerkNL contact met je gaat opnemen om een afspraak te maken. De wijziging naar glasvezel staat gepland op 22-09-2025. Als je daarna een monteur wilt bestellen voor de installatie van je apparatuur, kan dat pas nadat de netwerkleverancier klaar is.

Ik raad je aan dit af te wachten, ook al begrijp ik dat dit na alles wat je hebt meegemaakt niet vanzelfsprekend voelt. Mocht je merken dat je over een paar werkdagen nog niets hebt gehoord, neem dan vooral contact op met onze klantenservice. Dan kijken we meteen opnieuw mee.

Excuses voor alle verwarring tot nu toe, en bedankt voor je geduld. Laat je hier weten hoe dit afloopt, dan blijven we dit met je volgen tot alles netjes is aangesloten.

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 8, 2025

Ja, de communicatie begint kafkaëske trekken trekken te krijgen iedereen zegt weer wat anders. 

Fijn dat je het op gezocht hebt maar dat er een wijziging naar glas staat op 22 september staat dus ook in mijnKPN app. 

Juist daarom belde ik vorige week KPN  omdat in de mijnkpn app bij “voortgang bestelling” ook staat dat mijn aansluiting klaar voor gebruik is op 22 sept. En ik weet verder niks behalve dat ik dus 22 september niet kan als er iemand zou komen voor een netwerkkast.

Maar vorige week kreeg ik dus als antwoord dat ik dan zelf een zwart kastje kan monteren en de glasvezel zou het dan doen. En ze zei ook ook dat er zeker geen monteur zou komen.

Allebei de beweringen zijn dus nonsens.  Ten eerste bleek uit de kpn aansluit filmpjes dat dat ‘zwarte kastje’ voor een heel ander type aansluitpunt is. (Voor zover ik begrijp mag een consument niet eens die glasvezelaansluiting open te maken, in mijn vorige huis zat er zelf een verzegeling op.)

En nu weet ik nog steeds niet of, en wanneer er een monteur komt voor dat glasvezelaansluitpunt. Ik weet alleen heel zeker dat ik 22 september niet op een monteur kan wachten.

Van KPNnetwerk begreep ik toch echt dat jullie de opdrachtgever zijn, ik heb jullie, KPN dus, gevraagd om glasvezel, daarna kwam dat haalbaarheidsonderzoek omdat de monteur zo aardig was dat te regelen, met als resultaat dat ik kosteloos aangesloten zou worden. Vervolgens  bleek na twee maandendat ik jullie nogmaals om glasvezel had moeten vragen zodat jullie Netwerk ook de fysieke opdracht konden geven om die aansluiting in orde te gaan maken.

Dan neem ik aan dat ik als consument toch met jullie te maken heb en niet met Netwerk?
Waar wacht ik nou op? En met wie communiceer ik nou?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 8, 2025

Je communiceert hier met KPN de provider en haar klanten. In dit geval (ik) met een monteur.

U mag bij deze aansluiting de bovenste gedeelte wel openen. Dit doet u door de plastic rondjes aan de zijkant in te drukken en de kap daarna naar u toe te schuiven. 

Als het goed is krijgt u inderdaad een glasvezel kastje opgestuurd. Ik zou even afwachten, deze zal enkele dagen voor installatie bij u aan moeten komen. Lukt het niet om het zelf te installeren met de instructies welke bij het glasvezelkastje zit dan kunt u na 22 september bellen met KPN en wordt er kosteloos een monteur ingepland. Maar dit is niet standaard nee.

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 8, 2025

Maar wat gaan ze dan opsturen? Dit is wat ik begrijp over mijn type netwerkkastje, onder andere op dit forum staat er dit: 

Bij type netwerkkast GN01/02 stuurt KPN geen nt toe, hiervoor moet altijd een monteur komen die deze aanpast en de juiste plaatst. Dus je kan een afspraak laten maken.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 8, 2025

Zo ver ik weet is die informatie verouderd en sturen we daar nu ook een NT voor op. Maar zo niet dan krijg je nog een mailtje om een afspraak te maken. Maar wacht even het pakket af. Iedereen kan vanalles beloven maar tot de installatie datum gaat er toch niks meer gewijzigd kunnen worden. 

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 12, 2025

Kpn netwerk is gisteren geweest en de glasvezel doet het. Ze hebben iets hersteld op straat waar ze voor moesten graven. Voor het netwerkkastje verwezen ze weer naar KPN. 
KPN kon me vertellen dat de installatie automatisch naar de volgende stap gaat als de reparatie door KPN Netwerk is afgemeld.

Vanochtend kreeg ik een feestelijk uitziend KPN bericht dat ik kon aansluiten met een link naar de aansluitassistent. 
In de assistent wordt er vanuit gegaan dat ik een werkend genexis netwerkkastje heb en nu alleen nog maar hoef te koppelen aan de v10. 
Zojuist dus nog maar even gebeld hoe ik dan nu in de systemen sta. 
Ik kreeg als antwoord dat het netwerk kastje wordt opgestuurd als de reparatie was afgemeld. Maar deze medewerker kon niet zien dat ze gisteren al geweest waren en kon ook niet zien of er een netwerkkastje opgestuurd wordt.
mij lijkt het toch dat het al is afgemeld als ik zo’n aansluitbericht krijg?

Waarom zou ik dat bericht voor aansluiten anders krijgen?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 15, 2025

De snelste en beste oplossing in dit geval is om een terugbelafspraak met de klantenservice in te plannen. Zij kunnen dan direct met je meekijken en een installatiemonteur inplannen om het netwerkkastje te plaatsen of na te lopen wat er eventueel nog ontbreekt. Zo weet je zeker dat alles in één keer goed geregeld wordt en voorkom je onnodig wachten.

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 17, 2025

Gisteren is het netwerkkastje geplaatst.  Was erg blij maar toch is het nog niet voorbij;

De bekabelde download is maar 75 Mbps.

De monteur zei dat ik daarvoor de klantenservice moest bellen want het zag er uit dat het nog afgeknepen werd. (Huh?)

Ik heb even een dag gewacht en vanochtend klantenservice gebeld. Zelf kan ik online of in de app niks regelen omdat de “bestelling” nog open staat.

Vervelender is dat de wifi niet stabiel is. . De wifiversterker gaat steeds weer zoeken, zelfs als ik hem vlakbij de experiabox zet, de printer doet het soms, en zo te zien aan mijn (voor mijn doen) hoog mobiel verbruik is mijn ipad thuis al een paar keer op mijn mobiele netwerk overgegaan. 

De klantenservice ziet wel dat de monteur gisteren is geweest. Het plaatsen van het netwerkkastje is “afgetekend” en op de bon staat ook dat de download echt maar 75 Mbps is (bekabeld)

Maar ze hebben nog in het systeem staan dat ik hier gewoon nog op koper zit.
We hebben alles doorgelopen; de lampjes van netwerkkastje branden zoals het hoort en dat geldt ook voor de experiabox. Ze kan gek genoeg niet de experiabox detecteren als ze een test doet. 

Ik heb zels  nog een keer moeten herhalen dat ik echt niet op koper zit; zelfs de kabels heb ik er al uit gehaald

Ik heb een vermoeden dat er iets met het netwerkkastje moet zijn omdat de de experia box en de wifi versterkers het tot gisteren het allemaal goed deden. Maar ik weet er ook niks van. Miscchien zit er nog een ‘afknijper’ voor?  Door een foute niet aangemelde glasvezelverbinding? 

Het wordt nu verder uitgezocht en ik zou vandaag nog teruggebeld worden. Vrees dat het daar ook wat te laat voor gaat worden

Ik begrijp echt niet wat er zo moeilijk is.

Maar ik weet wel dat ik 68 euro per maand betaal en ik nu zoveel op de kpn site heb gezeten dat ik ook weet dat voor precies hetzelfde bedrag de kpn zie stunten met nieuwe abonnementen van 1 Gig  met een gratis nieuwe televisie van 650 euro erbij!  Voelt wel wrang als je zelf al jaren vaste klant bent,  misschien moet ik toch maar vast rondkijken wat andere providers bieden? 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik snap dat dit behoorlijk frustrerend voor je is. Ik heb even met je meegekeken in het systeem en ik zie dat de wijziging naar glasvezel inderdaad nog open staat. Dit is gelijk ook de reden waarom je zelf in de MijnKPN app nog niks kunt regelen en waarom de verbinding zich nu niet gedraagt zoals het hoort.

We hebben dit intern doorgezet zodat er verder uitgezocht kan worden waar het precies misgaat. Zodra dit is opgepakt, zou je verbinding automatisch de juiste snelheid moeten krijgen en zal de ExperiaBox ook correct worden herkend.

Voor nu wil ik je vragen het nog even aan te kijken. Laat je ons hier weten of je al wordt teruggebeld of een update krijgt?

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 18, 2025

Fijn dat je even gekeken hebt, want ik zit alweer twee werkdagen op een telefoontje te wachten. Vanmiddag zelfs ergens  buiten de deur op sneller gastwifi gewerkt!  Maar de frustratie zit ook vooral in de ontbrekende communicatie. Dus goed dat je even gekeken hebt. Dan kijk ik het nog een paar dagen aan.

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 22, 2025

Ik heb vandaag een mail gekregen dat mijn glasvezel internet klaar voor gebruik is.

even snel een herstart van de apparatuur gedaan en een speedtest:  65 mbp. 
In mijn abonnement staat nog dat in 50 heb, ik heb altijd 100 gebaden afgelopen zomer beloofden ze me 1000 voor dezelfde prijs
wat nu?

• September 22, 2025

Alleen de apparatuur herstarten is natuurlijk niet voldoende. De koperaansluiting moet los gemaakt worden en er moet een utp kabel van glasvezelkastje naar de Experiabox/KPN Box gelegt worden. 

En hier is t kastje

Dat kastje zit niet goed op elkaar. Maar ik begrijp dat er een ander kastje geplaatst is? Doen de lampjes het daar nu op?

• September 22, 2025

even snel een herstart van de apparatuur gedaan en een speedtest:  65 mbp. 
In mijn abonnement staat nog dat in 50 heb, ik heb altijd 100 gebaden afgelopen zomer

Gebaden? Gehad?

65 mbit is overigens een prima snelheid om gewoon op te kunnen werken. Alleen als je veelvuldig hele grote bestanden wild download ofzo of wilt gamen met een spelcomputer heb je meer nodig.

De problemen waarover je schrijft, WiFi punt, printer, die zullen niet opgelost worden door glasvezel. 

beloofden ze me 1000 voor dezelfde prijs
wat nu?

Dat kan je vergeten. Dat krijg je alleen als je nieuwe klant bent. Dat had je ook kunnen zijn. Dan had je op het oude adres op moeten zeggen en op het nieuwe adres een nieuw abonnement af moeten sluiten.

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 22, 2025

Marlon ik heb de glasvezel op het nieuwe adres aangevraagd en kreeg te horen dat ik 1000 zou krijgen. Ik moest er om lachen en zei dat dat absurd veel was. Daarop zei de medewerker dat het toch niet uitmaakte omdat de prijs hetzelfde bleef. En ben ik akkoord gegaan.

wat ik nu heb is niet genoeg en de problemen werden  voorheen juist  wel met glasvezel  en wifi versterkers opgelost. 

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 22, 2025

Laatste update, volgens de kpn helpdesk blijft het abonnement op 50 en kan ik een nieuw contract afsluiten voor twee jaar met 100 Mbit, voor bijna 65 euro.

de medewerker meende dat dat een goede deal zou zijn….(ik betaal nu 68,47)

ik heb daarvoor bedankt en ben zojuist overgestapt. Naar het zusje van kpn.

Tientje minder voor precies hetzelfde met 250 Mbit en een gratis lok-televisie..

Het is niet vanwege die televisie of de prijs, want het is ook maar afwachten hoe het loopt, maar vooral vanwege een half jaar ellende. Jammer, ik was graag gebleven. Bedankt voor het meedenken 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Liesbeth O Wat jammer dat je je abonnement hebt opgezegd. We hadden je natuurlijk graag als klant gehouden. Ik begrijp dat het niet fijn is om zo lang met problemen te zitten, en dat dit invloed heeft gehad op je keuze.

Bedankt dat je dit hier hebt gedeeld en voor je openheid in dit hele proces. Mocht je in de toekomst toch weer terug willen komen bij KPN, dan ben je altijd welkom. 😊

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

Bedankt voor je hulp, zonder je hulp was het waarschijnlijk nu nog niet opgelost. Ik was liever gebleven, ik ben in wezen een vrij loyale klant en nooit erg op voordeeltjes uit. in wezen zit ik al bij kpn of provider-zusjes vanaf mijn eerste studentenkamer..
Het ligt er volgens mij aan dat mijn verhuizing naar een woning waarvan niemand wist dat er wel degelijk glasvezel lag steeds vastliep in de scripts waardoor er geen juiste vervolgstappen genomen werden.
Maar om dan, na een half jaar wachten, me voor twee jaar een nieuw vast contract aan te bieden zodat ik ook weer op mijn oude snelheid zou zitten vond ik beledigend. Ben toen direct overgestapt. Gelukkig kan ik bij de nieuwe provider ook mijn  kpn mobiel voordelen gebruiken, dezelfde als bij kpn compleet. E-Mail adressen hou ik ook.. Helemaal weg ben ik dus niet.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 23, 2025

Beste ​@Liesbeth O veel plezier bij Solcon.

Liesbeth O
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

😉