Skip to main content

Ik heb een Kleinzakelijk Internet met 1GB snelheid abonnement.

De modem hangt bij mij in de meterkast, en met een speedtest zie ik dat de snelheid nog maar zo'n 80Mb is. Het kan toch niet dat ik ongeveer 92% snelheid verlies alleen maar door het feit dat het draadloos is…. ??
Ook mijn TV ontvanger hapert heel vaak, en de ontvangst is niet vlekkeloos. Ik heb al vaak het modem gereset, maar dat helpt niet.

Je zou inderdaad wel wat meer verwachten maar de meterkast is niet de beste plek. Wat heb je zoals aangesloten op het moden? Is de tv ontvanger bekabeld? Welke type modem heb je?


Ha Joep,

Niks bijzonders, alleen 2 pc's via de Wifi en de tv in de huiskamer. Het tv kastje staat naast de tv en is ook draadloos. Type modem weet ik niet, maar is de laatste versie voor glasvezel.

Dus eigenlijk heb ik alles tot in de meterkast perfect, maar vervolgens binnen huis gaat het mis.


In principe is een 1 GB verbinding alleen interessant als je bekabeld werkt. met wifi ga je dat zelden of nooit halen. Ik vermoed dat de afstand tussen het modem en de woonkamer te groot is voor de 5ghz band waardoor de apparatuur overschakeld naar de 2.4ghz band. De 5ghz band kan snelheden aan boven de honderd maar het bereik is kort. Onbelemmerd is de aftand maximaal 8 meter. Met een deur of muur er tussen gaat de snelheid heel snel omlaag. Leg je mobiel eens een paar minuten naast het modem en doe dan de snelheidstest als je naast het modem staat. Ik vermoed dat je dan een veel hogere snelheid haalt. Laat het even weten.


Ik heb best een groot huis idd…..

Dank voor de tips. Ik heb ook Service Plus in het abo, dus zal eens een monteur laten komen om alles te checken.


Hi @RoBoCup, welkom op het forum.  

Ik zie dat je al adviezen hebt gehad. Ik ben ook benieuwd of het gelukt is met Service Plus, als je met 0800 0402 met ons belt wordt je doorgezet naar die desbetreffende afdeling. 


Nog niet gedaan Alex, maar ik zal komende week bellen. Thanks.