Skip to main content
Antwoord

Verouderd glasvezelaansluitpunt (nog geen TK-01 type)

• June 3, 2025
  • 10 reacties
  • 219 keer bekeken

Ons glasvezelaansluitpunt is niet van het TK-01 type en dus geen doe-het-zelf. Bij het installatiepakket zat natuurlijk een ‘schuif ‘m eromheen’ media converter, maar die gaat niet passen op wat wij hebben.

Er zit bij ons nl. een heel oud glasvezelmodem, nog uit de Glashart Media tijd; zo’n 15-20 jaar oud schat ik. Het ding bestaat uit twee delen die in elkaar worden geschoven. Het bovenste gedeelte is puur voor data en verzorgt de media converter functie plus wat router functionaliteit. Het heeft een aantal LAN RJ45 poorten voor Ethernet. Het tweede gedeelte is een bijzonder geval, waarbij twee glasvezels worden gebruikt. Eentje wordt omgezet naar een COAX signaal (DVB-C destijds) en de andere is gebruikt voor een internet data verbinding. Die laatste gaat dan via een groene/blauwe patchkabel naar dat eerste gedeelte. 

Ruim een jaar geleden is dit nog door T-Mobile/Odido gebruikt om een ONT op te plaatsen. Daartoe hebben ze het media converter/router stuk losgehaald en op de vrijgekomen blauwe connector een koppel-kabeltje geplaatst naar hun ONT. 

Frons-frons, wenkbrauw, maar het werkte prima. Beloofde snelheid gehaald en heeft steeds stabiel gewerkt.

Ik heb gevraagd aan KPN of dit punt niet aangepast moet gaan worden aan de stand van de huidige techniek, maar de monteur kan pas over een week of twee. Zolang wil ik eigenlijk niet zonder zitten.

Het onderste gedeelte van die oude OnsBrabantNet kast is eigenlijk functioneel gelijk aan een TK-01 (plus die extra COAX media converter functie welke niet nodig is). Er zit in dat onderste gedeelte een koppelblokje waar aan de ene kant een groene SC/APC connector gaat - dit is de gelaste aansluiting (dus wat je normaal in een TK-01 zou zien zitten als die open zou zijn) -  en aan de andere kant een SC/APC connector (groen) met een kabeltje naar een SC/UPC (denk ik - blauw) connector. Dat laatste ding is een ‘patch kabeltje’, niet meer of minder. Min of meer gelijk aan de kabeltjes die je bij diverse web-shops kunt bestellen om aan te sluiten op die KPN FTU als je direct glas op je eigen router wilt.

Nu denk ik dat het verbinden van die ‘opschuif’ media converter van KPN met dit onderste gedeelte eigenlijk gewoon een kwestie is van een lang-genoege SC/APC naar SC/APC patch kabel. Beide kanten inprikken en dan stroom op die ONT.

En daarmee zou ik dan vooruit kunnen totdat die monteur e.e.a. netjes kan wegwerken in een hypermodern TK-01 plastic doosje.

Klopt mijn aanname? 

Zolang als ik me beperkt tot het verwisselen van die groen/blauwe patch kabel met een groen/groen patch kabel, zodat die de KPN ONT in kan kan dat geen kwaad toch?

Beste antwoord door Rolk

De monteur is inmiddels geweest. Maar goed ook, met alleen een patch kabeltje zou het niet gewerkt hebben omdat in de wijkkast de vezel nog aangesloten zat op apparatuur van een andere aanbieder.

Nieuwe aansluiting met DIY kast aangesloten.

10 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 3, 2025

Nee kan weinig kwaad. Let er wel op dat er geen stof of vuil in de connector komt. 

Verder is het "moderniseren" van de FTU niet vanzelfsprekend. KPN heeft namelijk gewoon NT's welke op verschillende ftu's passen. Zonder een fotovan uw ftu kan ik niet zeggen of wij een passende hebben.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 3, 2025

onder een fotovan uw ftu kan ik niet zeggen of wij een passende hebben.

Snap ik. Dat denk ik niet, want het is geen van de kastjes die in de troubleshooting gedeelte van de KPN website rond om glasvezel aansluiten worden getoond. Ik zal een foto plaatsen.

42 Networks DRG (Packetfront Dual Media Converter/Router)
​​​
Dekseltje open.

In de onderste foto zie je het actieve gedeeltje van de media converter van Packetfront; die zet het signaal van een van de twee vezeltjes direct op de COAX aansluiting (daar zat destijds DVB-C op; ideaal).

Die groene SC/APC | SC/APC koppeling heeft aan de linkerkant een groene SC/APC die vast aan de binnenkomende (internet) glasvezelkabel zit gelast (daarmee is het dus uitkijken geblazen!), en aan de rechterkant een groene SC/APC patch kabel die naar dat grijze blokje linksboven voert. Dat is een simpel mechanisch opsluit-dingetje die de blauwe SC/UPC connector vastklemt waar die kast boven ‘op is geschoven’. 

Mijn bedoeling is dus om die rechter groene connector los te halen en daar een groen/groen patch kabel op aan te sluiten.

Voor de goede orde, Odido heeft dus destijds die bovenste kast verwijderd gehad, en op de vrijgekomen blauwe connector weer een patchkabeltje geplaatst om naar hun ONT te gaan.

Router gedeelte eraf (“Odido” mode)

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 3, 2025

@Rolk 

ik vind het bijzonder dat hier geen “verplichte” monteur bij zit. deze FTU moet namelijk ten alle tijden vervangen worden voor een TK-01. hier zou je inderdaad niks zelf aan mogen doen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 3, 2025

Het systeem heeft kennelijk op ons adres geregistreerd staan dat er al zo’n TK-01 gemonteerd is, althans een doe-het-zelf contact.

• June 3, 2025

Dit is de eerste keer dat je bij KPN een abonnement afsluit?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 3, 2025

Ja, klopt. We waren destijds nog zo verknocht aan DVB-C dat we toen KPN OnsBrabantNet opkocht en die DVB-C over glasvezel methode van Glashart de nek om draaide en ons aan een TV-kastje via UTP wilde hebben dat niet hebben gedaan en zijn overgestapt naar internet via de kabel. Toen denk ik nog UPC, later Ziggo.

Dat heeft het jarenlang goed gedaan, maar tegenwoordig moet je switchen om e.e.a. nog betaalbaar te houden. Dus zijn we twee jaar geleden overgestapt naar Odido glasvezel, en die hebben dus destijds het signaal afgenomen van dat interne blauwe koppelpunt.

Vorig jaar weer terug geschakeld naar Ziggo, maar daar kun je echt geen goed verlengaanbod krijgen, KPN was bijna 500 euro goedkoper (incl. mobiele abonnementen).

Dus ja, dit is de eerste keer dat we op dit adres KPN glasvezel afnemen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 5, 2025

Er komt morgen een monteur om dit oude ding te vervangen. Heel goed, hoef ik niet te gaan knutselen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Hi ​@Rolk, fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. 

Er komt morgen een monteur om dit oude ding te vervangen. Heel goed, hoef ik niet te gaan knutselen.

Laat je ons weten hoe dit afloopt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • June 7, 2025

De monteur is inmiddels geweest. Maar goed ook, met alleen een patch kabeltje zou het niet gewerkt hebben omdat in de wijkkast de vezel nog aangesloten zat op apparatuur van een andere aanbieder.

Nieuwe aansluiting met DIY kast aangesloten.

• June 7, 2025

Nu die ongebruikte klemmetjes nog van de muur trekken.

En persoonlijk vind ik het niet zo handig dat da kastje pontificaal middenin geplaatst is. Zo blijft er zowel links als rechts te weinig ruimte meer over om later nog wat te installeren.