Skip to main content

helaas woon ik in één van de wijken waar het kopernetwerk in maart 2021 uitgezet en er een gedwongen overstap volgt terwijl ik gewoon nog een lang levercontract heb. 

Hoe gaat dat in zijn werk? Krijg je een contract met dezelfde bandbreedte en looptijd en moet je daarna ongeveer het dubbele betalen voor glas?

Ik heb goed nieuws! Er verandert helemaal niets voor u. U hoeft alleen maar de aanwijzingen op te volgen. Ook qua prijs blijft alles hetzelfde.


Dat klinkt goed. Geld dat ook als het via BudgetThuis loopt?


Daarvoor zal je bij Budgetthuis moeten zijn. Normaal gesproken veranderd alleen de verbinding en verder niets.


En dan denk ik dat je 7.50 meer gaat betalen, koper is 32.50 en glas is 40 euro instap snelheid.

Maar inderdaad kan alleen Budget je het echte verhaal vertellen.


Hi @ursusmaritimus, welkom hier. 

Dit zul je toch bij BudgetThuis moeten navragen, dit is een onderdeel van BudgetEnergie. Van oorsprong een energieprovider. De vraag is of BudgetThuis uiteindelijk ook via ons glasvezelnetwerk wil en gaat leveren. 


Ik snap dit niet hé... je bent geen klant van KPN, je zit bij een concurrent van KPN. En dan stel je zo'n vraag hier op het forum van KPN. Waarom?


Simpel toch @Nick83 , Budget levert de verbinding via KPN met TV van KPN en TS heeft zeer aanneemlijk van KPN bericht gekregen dat de koperlijn word opgeheven per aangegeven datum.

 

Misschien kun je iets meer inleven in klanten en bijna KPN klanten met hun vragen, iets tacktischer mag soms wel vind ik.


Lief blijven hier hé met zijn allen. :innocent:


Wat voor aansluiting KPN in jouw woning maakt, maakt toch niet uit. Jij hebt een contract met BudgetThuis voor diensten die zij leveren. Normaal gesproken heb je daar een overeenkomst voor. Er zal ook niet in staan dat het contract wordt beeindigt als de straatnaam waar je woont wijzigt. 

Pas als de wijziging van koper naar glas negatieve gevolgen heeft voor de dienst van BudgetThuis, dan pas moet je hierover bij BudgetThuis klagen. 

 


Simpel toch @Nick83 , Budget levert de verbinding via KPN met TV van KPN en TS heeft zeer aanneemlijk van KPN bericht gekregen dat de koperlijn word opgeheven per aangegeven datum.

 

Misschien kun je iets meer inleven in klanten en bijna KPN klanten met hun vragen, iets tacktischer mag soms wel vind ik.

KPN Netwerk NL heeft dat dan gedaan. Niet KPN provider, waar dit forum van is. En lijkt me dat KPN Netwerk NL zulk soort info over het opheffen van de koperlijn via de provider hoort te spelen.


helaas woon ik in één van de wijken waar het kopernetwerk in maart 2021 uitgezet en er een gedwongen overstap volgt terwijl ik gewoon nog een lang levercontract heb.

Wie heeft jouw dit verteld?

Volgens eerdere (pers)berichten van KPN, begint men in 2023 met het afschakelen van het kopernetwerk. Alleen nog maar een begin, want er zullen ook dan nog zat plekken zijn waar DSL nog volop actief is.10 jaar na het afschakelen zijn ze wettelijk verplicht om de troep op te ruimen, maar daar zullen ze wel onderuit proberen te komen.

Volgens een bericht op tweakers.net is het onderhoud van het kopernetwerkt tot 3x zo duur als dat van het glasvezelnetwerk. Dus wel begrijpelijk dat er via diverse wegen geprobeert wordt om mensen en partijen van koper naar glas te duwen. Types met een KPN jas/pas aan de deur die men in eerste instantie als oplichters ziet. Of je meterkast alvast voorzien van propagandamateriaal ( o.a. de kleuren groen de letters K P N enz).

 

 

 


10 jaar na het afschakelen zijn ze wettelijk verplicht om de troep op te ruimen, maar daar zullen ze wel onderuit proberen te komen.

Ja... bij de mensen thuis in de meterkast misschien. De kabels blijven gewoon in de grond zitten hoor. Dat is met elektriciteit ook zo, waar kabels vervangen worden blijven de oude gewoon zitten.


10 jaar na het afschakelen zijn ze wettelijk verplicht om de troep op te ruimen, maar daar zullen ze wel onderuit proberen te komen.

Ja... bij de mensen thuis in de meterkast misschien. De kabels blijven gewoon in de grond zitten hoor.

Wet is wet. Het gros van de mensen vindt het wel best en wil sowieso geen omgegraven tuin enz. Maar er kunnen plekken zijn waar oude kabels in de grond voor problemen kunnen zorgen. Dan heeft KPN het maar te doen.

In een eerder topic omtrent dit gaf iemand aan dat een overheidsinstantie (was een gemeente dacht ik) had gevorderd dat KPN een kabel verwijderde.

Bij ons is ooit een kabel geraakt in een agrarisch perceel, (na diepploegen, stak op vele plekken flink uit de grond) en dat wil je niet in een maiskneuzer hebben om maar iets te noemen. In ieder geval zijn daar maatregelen genomen, wat precies en hoe weet ik niet, het was andermans perceel. Zelfde telefoonlijn is bij riool aanleggen op erf kapotgetrokken wat voor veel oponthoud zorgde. Was dus gewoon die PTT lijn, maar stond niet op papier (KLIC melding). Administratief dus kennelijk verwijderd, maar in werkelijkheid niet. Dat bedoel ik dus met “… zullen ze wel onderuit proberen te komen.”.


helaas woon ik in één van de wijken waar het kopernetwerk in maart 2021 uitgezet en er een gedwongen overstap volgt terwijl ik gewoon nog een lang levercontract heb.

Wie heeft jouw dit verteld?

Volgens eerdere (pers)berichten van KPN, begint men in 2023 met het afschakelen van het kopernetwerk. Alleen nog maar een begin, want er zullen ook dan nog zat plekken zijn waar DSL nog volop actief is.10 jaar na het afschakelen zijn ze wettelijk verplicht om de troep op te ruimen, maar daar zullen ze wel onderuit proberen te komen.

Volgens een bericht op tweakers.net is het onderhoud van het kopernetwerkt tot 3x zo duur als dat van het glasvezelnetwerk. Dus wel begrijpelijk dat er via diverse wegen geprobeert wordt om mensen en partijen van koper naar glas te duwen. Types met een KPN jas/pas aan de deur die men in eerste instantie als oplichters ziet. Of je meterkast alvast voorzien van propagandamateriaal ( o.a. de kleuren groen de letters K P N enz).

 

 

 

KPN Netwerk stuurde mij een brief hierover dat koper in maart 2021 afgeschakeld wordt in de zes pilot wijken. Ik dacht eerst aan oplichting omdat ik geen contract met KPN heb maar met Budgetthuis. Bij nazoeken kom ik hier op het forum uit. Vandaar m'n vraag.

https://www.kpnnetwerk.nl/veelgestelde-vragen-kopernetwerk-uitzetten/

 

Dank aan de ondersteunende reacties. Voor wie wat minder lief reageerde misschien even reflecteren of dat iets toevoegt.

Ik weet voor nu genoeg, ik wacht rustig af, tot Budgetthuis wakker wordt. Glas ipv koper voor dezelfde prijs en snelheid heb ik uiteraard niets op tegen. Als je op een Telfort contract zit: lekker blijven zitten.


Sinds een rechterlijke uitspraak eerder dit jaar heeft KPN niet meer de plicht om andere providers op hun netwerk toe te laten. Bij die plicht hoorde ook een door de ACM bepaalde afgesproken prijs. De vraag is nu wat Budgetthuis gaat doen. Op locaties waar geen kabel/Ziggo is heeft KPN in feite een monopolie en afhankelijk van de contracten die Budgetthuis met KPN WBA (hun eigen groothandel) heeft, kan het inderdaad zo zijn dat KPNnetwerkNL DSL gewoon uitzet en/of contracten niet meer verlengd. Dan kan Budgetthuis weinig anders dan hun klanten de optie bieden tot kostenloos opzeggen of hun klanten tegen een (wellicht andere prijs) een abo aanbieden. Dezelfde prijs kan ook natuurlijk, maar misschien gaan ze dan verlies draaien, dat zullen ze niet doen lijkt me misschien even, maar niet structureel. Andere optie is soort van sterfhuisconstructie zodat de eindklant van ellende (veel uitval, lage snelheid, enz) uiteindelijk wel overstapt op duurder glasvezel abo van wie dan ook.


Simpel toch @Nick83 , Budget levert de verbinding via KPN met TV van KPN en TS heeft zeer aanneemlijk van KPN bericht gekregen dat de koperlijn word opgeheven per aangegeven datum.

 

Misschien kun je iets meer inleven in klanten en bijna KPN klanten met hun vragen, iets tacktischer mag soms wel vind ik.

KPN Netwerk NL heeft dat dan gedaan. Niet KPN provider, waar dit forum van is. En lijkt me dat KPN Netwerk NL zulk soort info over het opheffen van de koperlijn via de provider hoort te spelen.


Klopt helemaal @Nick83 , alleen zei het volgende, wij zijn redelijk ingeburgerd in het fenomeen netwerk bedrijf en provider bedrijf van KPN, de meeste mensen weten dat niet, net als dat hun stroom via bijvoorbeeld Eneco komt en ook nog nooit van Liander hebben gehoord die hun kabels ter  beschikking stelt.

Als je dat niet weet ga je op zoek naar KPN of Eneco en stelt daar de vraag, dan zou je ook lief kunnen antwoorden zoals je wel vaker doet dat ze dan bij het andere bedrijf moeten zijn en hier niet op de juiste plaats zitten, ik weet dat je het in je hebt om dat te doen, je bent zeker wel lief hoor.:wink: