Skip to main content
Antwoord

Verplichte monteur voor aansluiten KPN abonnement

• December 2, 2025
  • 12 reacties
  • 112 keer bekeken

Ik heb vorige week een kpn   glasvezelabonnement afgesloten voor het jaar 2026.

Ik 2025 was ik lid bij ziggo.

Heel 2024 heeft hier al een kpnglasvezelabonnement perfect gewerkt.

Nu krijg ik een mail dat er een monteur moet langskomen en dat doe het zelf niet mogelijk is wat niet bij me bekend was.

Omdat ik alleenstaand ben en vijf dagen per week werk, moet ik hier een vrije dag voor opnemen,wat ik juist wil voorkomen.

Na met kpn gebeld te hebben dat ik een doehetzelf pakket wenste werd er geantwoord dat dat niet mogelijk was en dat er een monteur moet komen.

Waarom was onduidelijk.

Wat moet de monteur technisch nog komen doen als hier tot begin 2025 een werkende kpnglasvezelverbinding aangesloten heeft gezeten?

Een mogelijkheid om savonds of zaterdag een monteur in te plannen wat ik nog voorstelde was ook onmogelijk.

Is mijn enige mogelijkheid nu de overstap te annuleren of is doehetzelf pakket installeren toch mogelijk zonder tussenkomst monteur?

Beste antwoord door joey92

Kun je die niet zelf vervangen? Ik heb deze destijds ook zelf geplaatst.

Officieel mag je niet zelf aan deze type FTU komen. 

dit zijn een van de eerste type's FTU die KPN in gebruik heeft. als je hier de (O)NT wilt vervangen, moet je de glasvezel zelf ontkoppelen door de Pigtail naar beneden te schuiven. als je dit verkeerd doet, breekt de glasvezel en zal de FTU vervangen moeten worden.

vandaar dat er bij deze type's FTU altijd een verplichte monteur komt als de (O)NT vervangen moet worden.

bij de latere type's FTU is de Pigtail vast gezet in de FTU en is de (O)NT het bewegende gedeelte van de FTU. hierbij is er minimale kans op schade aan de glasvezel zelf.

12 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • December 2, 2025

heb je toevallig een glasvezel aansluiting die er zo uitziet:

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 2, 2025

Het is niet voor niets dat het systeem aangeeft dat er een monteur aan te pas moet komen. Wellicht moet er iets vernieuwd worden.  Ik tik ​@Ik_Combineer even op z'n schouder. Misschien kan hij er iets over vertellen. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 2, 2025

@joey92 je bent weer sneller dan het geluid😂!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 2, 2025

Joep, je reageerde in precies dezelfde minuut als Joey. Dat is een van mijn beste collega's met een goede vraag. 

Als aanvulling wil ik mee geven dat een klantenservice medewerker het systeem in deze niet kan overrulen. Er zal toch echt een monteur moeten komen hoe graag je dat ook niet wilt. 

Mogelijk kan een buurman of vrouw bij u thuis zijn of een ander persoon van 18+? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 2, 2025

Mijn glasvezelaansluiting ziet er precies zo uit.

Lijkt een standaardregel te zijn nu dat er een monteur ingepland word.

Lijkt dus niet puur altijd een technisch verhaal

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 2, 2025

En als die er precies zo uit ziet dan is het logisch dat er een monteur komt. Die moet namelijk vervangen worden. Daarom liet mijn collega Joey ook die foto zien.

Wees maar gerust; KPN stuurt niet voor de gezelligheid een monteur op. Dat kost voor KPN alleen maar geld namelijk.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 2, 2025

Optie van iemand in huis laten is geen optie.

Iedereen die ik ken is pas savonds weer thuis.

Leen59
Wijsgeer
  • December 2, 2025

En als die er precies zo uit ziet dan is het logisch dat er een monteur komt. Die moet namelijk vervangen worden. Daarom liet mijn collega Joey ook die foto zien.

Wees maar gerust; KPN stuurt niet voor de gezelligheid een monteur op. Dat kost voor KPN alleen maar geld namelijk.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 2, 2025

Ik denk het wel, zeker als er niks opnieuw gelast dient te worden, meestal stelt het niet veel voor.

Maar het gaat misschien niet om het kunnen, maar om het kpn te mogen doen.

Monteur leek verplichting.

Als er een mogelijkheid was om een monteur in de avonden of in het weekend in te laten plannen, dan was er helemaal heen probleem, maar ook dat is niet mogelijk

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • December 2, 2025

Officieel mag je niet zelf aan deze type FTU komen. 

dit zijn een van de eerste type's FTU die KPN in gebruik heeft. als je hier de (O)NT wilt vervangen, moet je de glasvezel zelf ontkoppelen door de Pigtail naar beneden te schuiven. als je dit verkeerd doet, breekt de glasvezel en zal de FTU vervangen moeten worden.

vandaar dat er bij deze type's FTU altijd een verplichte monteur komt als de (O)NT vervangen moet worden.

bij de latere type's FTU is de Pigtail vast gezet in de FTU en is de (O)NT het bewegende gedeelte van de FTU. hierbij is er minimale kans op schade aan de glasvezel zelf.

Leen59
Wijsgeer
  • December 2, 2025

Helder, ik kan me inderdaad herinneren dat ik de pigtail erin gestoken heb, maar ik had toen wel enige glasvezelervaring vanuit mijn werk. Niet geschikt voor een leek.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Jhgm welkom op de KPN Community! Zoals je merkt denkt iedereen graag met je mee, zeker vanuit de praktijk. Dank daarvoor! Een monteur is denk ik het enige alternatief dan in deze situatie.