Skip to main content

Graag zou ik willen weten hoe ik de oude PTT kabel kan verwijderen, hangt nu uit de muur en we gebruiken nu al heel lang niet.. mag dit zo afgeknipt worden, kastje verwijderen en kabel in het gat in de muur geduwd worden? Wat zijn de risico’s?

Nee, deze mag u niet verwijderen. Deze is eigendom van KPN en hoort netjes tegen de muur geschroeft te zitten.


Hoi @Marjolijnwo, welkom op het KPN forum. Goed dat je de vraag stelt. Kan ik zomaar het hoofdaansluitpunt (ISRA) verwijderen? Het antwoord is al door Nick gegeven. Dit punt geeft jou (en eventueel een volgende bewoner) toegang tot ons netwerk. Wanneer je deze weghaalt, is dat vanzelfsprekend niet meer mogelijk. Daarmee beperk je de keuzevrijheid van internet (en tv) providers in huis. Dat is niet wenselijk. 

Je kunt de ISRA weer netjes tegen de muur monteren met enkele schroefjes of als ‘ie in de weg zit laten verplaatsen via een opdracht vanaf: mijnaansluiting.nl
Let op, laten verplaatsen van de ISRA is niet kosteloos. Je ontvangt hierover een offerte de site. 


persoonlijk zou ik het wel weten.

gevaar levert het qua stroom (kortsluiting,vonken,brand) ZEKER niet op.

estetisch is het een mooier gezicht.

eventuele nieuwe bewoner koopt het huis zoals het is. (bij huurwoning zou ik het niet doen, pand moet in oude staat terug worden gebracht).

en reactie Nadia praat over ‘niet wenselijk’. is iets anders dan niet toegestaan.

En om te schermen met alle exploitanten. alle kabel,leidingen TOT aan de woning zijn voor hun, rest is aan de mensen.

Hoef denk ik niet meer uit te leggen wat ik zou doen?  En zelf ook gedaan heb. ;)


Hoi @Marjolijnwo, welkom op het KPN forum. Goed dat je de vraag stelt. Kan ik zomaar het hoofdaansluitpunt (ISRA) verwijderen? Het antwoord is al door Nick gegeven. Dit punt geeft jou (en eventueel een volgende bewoner) toegang tot ons netwerk. Wanneer je deze weghaalt, is dat vanzelfsprekend niet meer mogelijk. Daarmee beperk je de keuzevrijheid van internet (en tv) providers in huis. Dat is niet wenselijk. 

Je kunt de ISRA weer netjes tegen de muur monteren met enkele schroefjes of als ‘ie in de weg zit laten verplaatsen via een opdracht vanaf: mijnaansluiting.nl
Let op, laten verplaatsen van de ISRA is niet kosteloos. Je ontvangt hierover een offerte de site. 

Hi Nadia, ik snap het antwoord niet zo goed, want ik gebruik dit aansluitingspunt al jaren niet meer en heb gewoon KPN via de glasvezel kabel. Die zit in onze kelder. En die kan dus ook voor volgende bewoners gebruikt worden. De kabel op de foto komt uit de muur in de woonkamer en is al jaren buiten dienst. Neem aan dat het dan een ander verhaal is?


Hallo @Marjolijnwo , het verhaal blijft hetzelfde, die KPN-aansluiting is een onderdeel van de infrastructuur van KPN, of deze nu wel of niet gebruikt wordt is niet van belang.

Als je thuis geen gas en licht gebruikt haal je de gas- en lichtmeter ook niet weg omdat deze ook niet je eigendom zijn.

 

 


Maar in dit geval is de KPN koperdraad vervangen door een KPN glasvezel en die koperdraad zal echt nooit meer gebruikt gaan worden. KPN is zelf al van plan om de kopernetwerken uit te faseren in die regio’s waar ze een glasvezelnetwerk hebben liggen. Maar bij mensen thuis de koperdraad weghalen is natuurlijk (begrijpelijk) te duur.

Persoonlijk zou ik de kabel (laten) afdoppen en achter de plint wegwerken. 


Hoi @Marjolijnwo, welkom op het KPN forum. Goed dat je de vraag stelt. Kan ik zomaar het hoofdaansluitpunt (ISRA) verwijderen? Het antwoord is al door Nick gegeven. Dit punt geeft jou (en eventueel een volgende bewoner) toegang tot ons netwerk. Wanneer je deze weghaalt, is dat vanzelfsprekend niet meer mogelijk. Daarmee beperk je de keuzevrijheid van internet (en tv) providers in huis. Dat is niet wenselijk. 

Je kunt de ISRA weer netjes tegen de muur monteren met enkele schroefjes of als ‘ie in de weg zit laten verplaatsen via een opdracht vanaf: mijnaansluiting.nl
Let op, laten verplaatsen van de ISRA is niet kosteloos. Je ontvangt hierover een offerte de site. 

Hi Nadia, ik snap het antwoord niet zo goed, want ik gebruik dit aansluitingspunt al jaren niet meer en heb gewoon KPN via de glasvezel kabel. Die zit in onze kelder. En die kan dus ook voor volgende bewoners gebruikt worden. De kabel op de foto komt uit de muur in de woonkamer en is al jaren buiten dienst. Neem aan dat het dan een ander verhaal is?

Aaah. Deze informatie ontbrak nog in je startbericht. Dat maakt de case duidelijk anders 😉 Het was hier een tijdje stil, je had geen reactie meer gegeven. Dan wordt je topic na een aantal dagen gesloten. Mea culpa :)

Je hebt een alternatief voor koperaansluiting, namelijk glasvezel. Daarmee heb je dus nog altijd de keuzevrijheid om naast de kabel voor een glasvezelverbinding te kiezen. En in jouw huis is glasvezel aangesloten. Yay! Top. Dan mag je de ISRA verwijderen / wegwerken in de muur.  


Graag zou ik willen weten hoe ik de oude PTT kabel kan verwijderen, hangt nu uit de muur en we gebruiken nu al heel lang niet.. mag dit zo afgeknipt worden, kastje verwijderen en kabel in het gat in de muur geduwd worden? Wat zijn de risico’s?

Kan ik de kabel dan nu gewoon afknippen met een tang? Of moet dit op een andere manier gebeuren? 


dank je Nadia. Kan ik deze kabel dan nu gewoon afknippen met een tang of moet dit op een andere manier gebeuren?


Met een speciale tang kun je het knippen en afdoppen. Je zult begrijpen dat ik vanuit KPN je alleen maar kan aanraden om het vertrouwd weg te werken en dat door een professional over te laten. Dat kan je via mijnaansluiting.nl ook aanvragen :)

 


Reageer