Skip to main content

Mag je de telefooncontactdozen en telefoondraden op de 1e en 2e verdieping in je woning verwijderen om vervolgens een coax en UTP netwerk kabel door de leiding heen te trekken en af te monteren met een coax/UTP wanddoos?

Mij staat bij dat je het IS/RA punt in de meterkast op de begane grond met rust moet laten omdat deze van PTT/KPN is, maar hoe zit het met de verdere telefoonbekabeling en wanddozen in huis. 

Wij gebruiken deze telefoonaansluitingen namelijk niet; alleen op de begane grond. Een vorige bewoner heeft de telefoondraden en dozen laten zitten, maar wel de telefoondraden losgemaakt en er een coax kabel bij getrokken voor TV.

Zelf willen we eigenlijk van die telefoondraad af, zodat we er een UTP netwerkkabel bij kunnen trekken en netjes af monteren met een coax/UTP wanddoos.

 

Mag dat of kan een KPN of volgende bewoner eisen dat het hersteld wordt?

 

We weten niet zeker of zelfs deze telefoondraadjes tot de infrastructuur van het huis horen en zo moet blijven of dat het zich slechts beperkt tot het IS/RA punt.

Ligt er aan of jou woning , koop of huur is. 

Als het koop is mag je met je wandcontact dozen doen wat je wilt, als het huur is zou je dit na kunnen vragen aan je verhuurder.

 

ISRA is idd van provider en als daar wat mee is door eigen toedoen ( aanpassen valt daar ook onder ) zijn de kosten voor je zelf


Bedankt voor je snelle reactie. Het betreft koop.

Zoals gezegd, het ISRA punt daar ga ik niks mee doen. Die zit gewoon in de meterkast en kan blijven zitten waar hij zit. Het gaat me alleen om de verdere telefoon inrichting in huis. 

Natuurlijk zou ik bij verhuizing er altijd voor kunnen opteren om de COAX en UTP kabel te verwijderen en weer te vervangen door de originele kabel inrichting, maar er is dan een subtiel verschil tussen moeten en willen. Als het MOET terwijl vervolgens blijkt dat de COAX en UTP na al die jaren erg vast is komen te zitten in de leidingen, dan heb ik een probleem.

Maar goed, ik mag er dus mee doen wat ik wil. Top, bedankt!

 

 


@Jans77 Geen probleem, alles wat na het ISRA-punt zit valt onder de verantwoordelijkheid van de bewoner van het huis. Tot en met het ISRA-punt is van KPN.

Piet.