Skip to main content
Beantwoord

Verzoek om coulance: Contractopzegging en internet snelheid problemen

• June 4, 2026
  • 5 reacties
  • 120 keer bekeken

Beste moderators en community,

Na jarenlang een zeer tevreden en trouwe klant te zijn geweest bij KPN, kom ik helaas in een lastige situatie terecht waar ik jullie hulp en coulance bij hoop te vragen.

Vanwege onvoorziene omstandigheden met mijn huidige huurwoning moet ik op korte termijn verhuizen naar Borculo. Dit is voor mij geen vrijwillige keuze, maar pure noodzaak omdat ik de huidige woning niet langer kan huren. Mijn huidige KPN-contract loopt nog tot 2 april 2028.

Op mijn huidige adres geniet ik volop van de stabiliteit en snelheid van KPN Gigabit-glasvezel. Na de postcodecheck voor mijn nieuwe adres in Borculo schrok ik echter behoorlijk: KPN kan hier helaas geen glasvezel leveren en de maximale snelheid via koper blijft steken op slechts 200 Mbps.

Hoewel KPN hiermee technisch gezien aan de leveringsplicht voldoet, is 200 Mbps voor mijn situatie helaas echt onwerkbaar. Ik ben docent en geef onder andere lessen in robotica en 3D-printing. Voor het voorbereiden van mijn lessen, het op afstand aansturen van zware software en het uploaden van complexe 3D-modellen heb ik de snelheid en stabiliteit van een Gigabit-verbinding (minimaal 1 Gbps) hard nodig om mijn werk fatsoenlijk te kunnen doen.

Op het nieuwe adres kan een andere partij (via het DELTA-netwerk) wel die benodigde Gigabit-snelheid via glasvezel leveren. Ik zit nu dus in een spagaat: ik kan voor mijn werk niet zonder die snelheid, maar ik kan de komende jaren ook geen dubbele lasten dragen voor een verbinding bij KPN die voor mij ontoereikend is.

Gezien de overmachtssituatie van mijn verhuizing, mijn jarenlange loyaliteit en de specifieke eisen voor mijn werk als docent, hoop ik heel erg dat KPN zich van haar meest klantvriendelijke kant wil laten zien. Mijn vraag is of er op basis van coulance gekeken kan worden naar een kosteloze beëindiging van mijn contract per mijn verhuisdatum.

Mijn klantnummer en gegevens heb ik direct in mijn forumprofiel ingevuld, zodat jullie in het systeem mee kunnen kijken.

Ik hoor heel graag of jullie hierin iets voor mij kunnen betekenen.

Met vriendelijke groet,

Erik vZ

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi Erik. Welkom op de community! Wat een vervelende situatie, zeker met zo’n onverwachte verhuizing en je afhankelijkheid van een snelle verbinding voor je werk.

Voor dit soort contract en verhuisvragen kun je het beste contact opnemen met onze klantenservice. Zij kunnen je gegevens inzien en met je meekijken naar de mogelijkheden rondom je contract en een eventuele oplossing in jouw situatie.

Alvast succes met de verhuizing.

5 reacties

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi Erik. Welkom op de community! Wat een vervelende situatie, zeker met zo’n onverwachte verhuizing en je afhankelijkheid van een snelle verbinding voor je werk.

Voor dit soort contract en verhuisvragen kun je het beste contact opnemen met onze klantenservice. Zij kunnen je gegevens inzien en met je meekijken naar de mogelijkheden rondom je contract en een eventuele oplossing in jouw situatie.

Alvast succes met de verhuizing.

rvk01
Slimmerik
  • June 6, 2026

Dit is voor mij geen vrijwillige keuze, maar pure noodzaak omdat ik de huidige woning niet langer kan huren. Mijn huidige KPN-contract loopt nog tot 2 april 2028.

Vergeet ook niet te kijken of je afgelopen weken een mail over de wijziging in voorwaarden hebt gekregen. Zoja, dan staat daar een datum in tot wanneer je 'contractvrij' bent. Je kunt dan kosteloos voor die datum opzeggen. Kijk wel snel want het kan zijn dat die datum al erg snel is. En na die datum zit je weer aan het contract tot 2 april 2028 (en dan moet je weer hopen op coulance van KPN).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

Wat vervelend dat je dit vorige maand nog niet wist. Dan had je je maandelijks opzegbare abonnement nooit met weer 2 jaar vastgezet.

Er is wel één mogelijkheid. Een contract overname. Al is dat met een vaste aansluiting ietsje lastiger, maar het kan wel. 

Misschien is de nieuwe bewoner geïnteresseerd?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 7, 2026

Oh

Op dit moment ben je mogelijk contractvrij in verband met de wijzigingen van de Algemene Voorwaarden. ​@Erik vZ 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 7, 2026

Hallo ​@Erik vZ ,

Maak zo snel mogelijk een terugbelafspraak met de klantenservice. 
En vertel in dat gesprek dat je wilt opzeggen en noem dan ook de wijzigingen van de Algemene Voorwaarden.

Maak nu meteen online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier: