Skip to main content

Voor een kennis welke KPN internet heeft loop ik tegen het volgende probleem aan: Hij kan via zijn lokale netwerk ineens (vanaf het 1 op het ander moment) niet meer bij zijn website. Zijn WAN omgeving geeft een IPV6 adres, de webserver is gewoon IPV4. Alles werkte perfect tot ineens…

Op de server is gekeken maar daar staan geen blokkades. Het werkte dus ineens zowel niet meer op z'n iPhone als op z'n Mac (via het lokale netwerk). Op 4G werkt het prima. Verschillende browsers geprobeerd maar blijft aangeven dat er geen verbinding met de server gemaakt kan worden.

Echter, als ik in een terminal venster via een ping de website aanroep krijg ik keurig respons met het IP-Adres van de webserver.

Ik tast dus in het duister wat de oorzaak zou kunnen zijn maar het lijkt dus echt iets met de verbinding...

Voor de duidelijkheid: de website staat ergens bij en webhoster? 


Ja, correct...


Hi @BurgIT! Normaalgesproken liggen dit soort zaken bij de beheerder van de website. In dit geval is dat de eigenaar zelf? 


Inmiddels is deze kwestie opgelost. Om vanuit een ipv6 netwerk met ipv4 servers te communiceren wordt achterliggend een vertaalslag gemaakt naar ipv4 adressen. En laat nu juist 1 van die 'onzichtbare’ ipv4 adressen geblokkeerd zijn geweest. 


@BurgIT super bedankt dat je de oplossing ook hebt doorgegeven! En blij dat het is opgelost. 🙂