Skip to main content

Virtueel bezoekje achter de voordeur 2.0: Hoe hangt jouw modem erbij?

• March 25, 2026
  • 109 reacties
  • 8404 keer bekeken
Toon eerste bericht

109 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Wat is dat witte apparaat onderin de foto? ​@Berrie_Kaas

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

Mijn setup in mijn stereokast, met voldoende ventilatiegaten erin geboord. KPN TV-box, KPN FritzBox, Raspberry Pi voor domotica, en onderaan de Hue bridge voor de aansturing van mijn verlichting. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

Wat is dat witte apparaat onderin de foto? ​@Berrie_Kaas

Dat is een waterontharder  ​@Jeroen van KPN. Die brengt het (drink)water in ons appartement terug van DH-8 naar DH-1 (DH - Duitse Hardheid) . Hierdoor is het water bijna kalkvrij en dat zie je terug in de badkamer, wastafels en de keuken, maar vooral in het inwendige van apparatuur zoals waterkoker, wasmachine, vaatwasser, koffiemachine, enz enz. Het water krijgt wel een iets andere smaak waar je even aan moet wennen, maar daarna heeft het alleen maar voordelen.  

En volgens moeders is de was veel zachter en gemakkelijker te strijken, alom voordelen dus. 😊

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

Het rood/wit is hier behoorlijk vertegenwoordigd, al zeg ik hetzelf. Leuk om te zien! 😉

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

Het rood/wit is hier behoorlijk vertegenwoordigd, al zeg ik hetzelf. Leuk om te zien! 😉

Rood/wit zeg je ​@driemaster , en dat klopt natuurlijk. Eigenlijk zou ik het geel/zwart willen noemen. Bij deze twee kleuren ligt immers het fundament van het huidige internet in Nederland en mede daardoor het rood/wit van de Fritz!Box.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

@Berrie_Kaas Da’s zeker waar wat je zegt. In januari 2013 kreeg ik mijn eerste FB van XS. Daarvoor nog de Speedtouch exemplaren van hun gehad. Sindsdien altijd FB’s gehad. Zo fijn in te regelen naar je eigen inzicht en wensen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Wij woonden best afgelegen en op grote afstand van een centrale. XS4ALL was destijds de enige provider die een abonnement aandurfde op dat adres. Uiteindelijk kregen we 3,2 Mbit/s binnen en dat voelde hemels vergeleken met de inbelverbinding die we eerst hadden.

Dus die oude FB's hebben nog steeds een warm plekje in mijn hart! 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • April 5, 2026

Zooi… Moet nodig de boel ordenen🫣

(Ik heb de V10 in DMZ staan overigens. Ik gebruik de functies van de V10 dus niet…)

JanIvor
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • April 8, 2026

. Jij schrijft dat je er niet aan moet denken dat al die randapparatuur in je meterkast zou hangen, terwijl ik dat echt een geweldige plek zou vinden. 

Nou,  al die randapparatuur..... ligt nu alleen een switch bij, meer moet het ook niet zijn. 🤪

Bedoel meer dat ik blij ben dat mijn glasvezel binnenkomt waar die binnen is gekomen, kon ik toen zelf kiezen. Mijn meterkast is vrij klein en qua bekabeling naar bijvoorbeeld tv was het ook niet echt handig. Dus voor mij is dit inderdaad helemaal top. 👍

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Wat leuk en interessant om te zien hoe iedereen alles heeft aangesloten en her en der erg vakkundig weggewerkt heeft.

We laten jullie ook graag zien hoe het achter onze voordeur is aangesloten op kantoor. Jullie kijken naar een testopstelling met bijna alle apparatuur die we hebben, zo kunnen alle collega's live testen wanneer nodig. 🤓

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • April 8, 2026

Leuk om te zien😊

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 8, 2026

Die grijze cilinderachtige links van de stoppenkast herken ik niet ​@Alex van KPN 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

De KPN Flux Capacitor. 
Het is een kluisje en ik heb echt geen idee wat erin zit, en nu ben ik ook nieuwsgierig. 🤔 Geen KPN hardware dus. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 8, 2026

Mooie demo.

Vanwaar dat de USB poorten toegankelijk zijn van de modems? Bij consumenten gebruiken we die toch niet?

Verder mis ik wel phone poort 2 bij enkele modems. Puur ter bewustwording dat die er ook zijn.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik dacht dat het misschien was voor 4G back-up, omdat KleinZakelijk qua klantenservice wel onder consumentenmarkt valt. Maar voor zover ik kan vinden leveren we die ook niet bij KZ.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 9, 2026

Mooie demo.

Vanwaar dat de USB poorten toegankelijk zijn van de modems? Bij consumenten gebruiken we die toch niet?

Verder mis ik wel phone poort 2 bij enkele modems. Puur ter bewustwording dat die er ook zijn.

Misschien om snel/makkelijk data te kunnen downloaden en software te kunnen uploaden op het modem?

Ha-ns W
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • April 10, 2026

Sinds februari bij Kpn monteur heeft de modem in de woonkamer opgehangen. Bestaande koperen telefoon lijn eruit getrokken en een utp kabel cat 6 naar de meterkast getrokken. Plus een utp kabel van de modem naar de diw 7022 tv plus kastje. Mijn woning is van 1986 een seniorenwoning waarbij toen alles in de woonkamer is geïnstalleerd. De meterkast staat niet in de woning maar buiten aan de galerij naast de voordeur. Kpn heeft hier bestaande abonnees 2 jaar terug op deze manier overgezet op glasvezel. De monteur heeft keurig netjes alles geïnstalleerd en een dubbele stopcontact in de meterkast geplaatst. Zelf heb ik alles in kabelgootjes geplaatst heb een robotstofzuiger die niet zo van losse kabels houdt. Wifi werkt perfect zowel down en upload 200 zijn 100%. Alles is hier gelijkvloers.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ook al zo mooi netjes allemaal ​@Ha-ns W! 😍 Ideaal ook zo'n robotstofzuiger als alles gelijkvloers is.

Ha-ns W
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • April 10, 2026

Ook al zo mooi netjes allemaal ​@Ha-ns W! 😍 Ideaal ook zo'n robotstofzuiger als alles gelijkvloers is.

Klopt ​@Sanne van KPN vooral met drie katten is dit zeer handig en makkelijk die van mij verharen nogal weleens. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026

je mag zekers niks showen van hoe het er bij mij uitzien ( ziggo concurrent)

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 11, 2026

Ja hoor ​@MR_CHIP , dat mag gerust, misschien kunnen we er nog iets van leren.😎

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • April 11, 2026

Dit is een mooie rubriek. Ik heb tenminste met veel plezier gekeken hoe mensen hun “router” hebben geplaatst. Met glasvezel heet het géén modem (alleen met vdsl) maar router.

Ik gebruik al een paar jaar uitsluitend eigen gekochte FRITZ!Boxen. Bevallen mij het beste.

Hier mijn meterkast met de FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op glasvezel aangesloten. Het apparaat zit met één cat7-kabel op de 2,5 Gbit/s LAN5 poort op de switchen verder in het huis aangesloten. De wifi van de FRITZ!Box 5590 fiber gebruik ik niet omdat ik een apart Unifi AP-U7-LR op een switch aangesloten heb.

De verdere “infrastructuur” zo de kpn dit altijd zo mooi noemt zit in de woonkamer en slaapkamer.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026

@gensnet Dit is next level afmonteren. Strakker dan strak 👍🏼

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • April 11, 2026

@gensnet Dit is next level afmonteren. Strakker dan strak 👍🏼

Dank je voor het “compliment” ;-) Ze hebben erg lang (méér dan 50 jaar) geleden op school geleerd om netjes dingen af te werken en dat probeer ik dus nog steeds. Nu weet ik dat de meterkast niet dagelijks wordt bekeken maar om nu daarom er een warboel van te maken is mijn eer wat te na :-) Er een warboel van te maken is geen kunst maar om dat netjes te doen is wel een kunst :-)

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026

Ja hoor ​@MR_CHIP , dat mag gerust, misschien kunnen we er nog iets van leren.😎

ik post de foto morgeh effee YouTube kijken dsn naar bed sorry