Skip to main content

Na dagen bellen en mailen met KPN en XS4ALL leg ik graag mijn verzoek tot advies voor.

Al járen ben ik een trouwe klant bij XS4ALL. Mijn wens is over te gaan op 1Gb glasvezel (thans 200Mb). Met 3 tienerdochters, draadloos werkende TV’s icm thuiswerken is de wens een beter wifi-netwerk te krijgen (MeSH/3 superwifi 2 versterkers van KPN). 

Zojuist kreeg ik te horen dat ik als nieuwe klant geen keuze heb in de modem die ik ga ontvangen. Alle informatie op het forum en internet doorspittend, maakt echter dat ik meen dat ik met Box12 en Superwifi 2 meer geholpen ben gezien de snelle glasvezelverbinding en alles wat bij ons (om meerdere redenen) onbedraad draait. 
 

Kennelijk dien ik zelf de superwifi-versterkers te kopen of huren waar mijn moeder deze gratis ontving als nieuwe klant (nadat ik haar had overgezet van ZIGGO naar KPN). Een trouwe klantenwaardering zou fijn zijn, maar dat is een andere discussie… Hopelijk zijn de KPN-versterkers het waard.

Input, suggesties/tips zijn welkom. Anders overweeg ik toch maar een jaar elders mijn heil te zoeken, ook ivm forse kortingen die geboden worden (discussie over prijs/kwaliteit begrijp ik).

 

Niemand kan voorspellen of de SuperWiFi's bij u goed zullen presteren. U zult het gewoon zelf uit moeten proberen. 

Als u daadwerkelijk echt alles draadloos heeft: ga er maar niet vanuit dat u zo heel veel meer dan 200 mbit haalt. Ja naast het modem. Maar verderop in huis kakt het al snel in.


Daarom is versterkers huren een optie @Rolfvdk , bevalt het goed, kun je ze kopen of blijven huren of anders weer retour.

Een Gigabit-verbinding is natuurlijk relatief, maak je er in je eentje gebruik van heb je de maximale snelheid van bekabeld ongeveer 930/930Mbits of draadloos wat minder.

Met hoe meer mensen je de verbinding deelt, hoe minder capaciteit per persoon.

Even van jouw gezinssituatie uitgaande, man, vrouw, 3 kinderen, dus totaal 5 personen die tegelijk een Gigabit is 930Mbit.s delen is dus 930 : 5 is maximaal 186Mbit/s per persoon bekabeld gemeten en ongeveer tussen de 100 en 150Mbit/s per persoon draadloos gemeten, theoretische waarden.

 


Bedankt voor de reacties. Ik besef mij terdege dat er flink verlies van snelheid zal zijn, zeker bij meerdere verdiepingen en meer gebruikers. De toegenomen databehoefte is er zeker met 3 tieners in huis 😉 Met de 200Mb verbinding houden we echter vaak slechts 10-35Mb over en dat is echt wel beperkt.

Mijn vraag is verder vooral ook of ik met de snelle glasvezelverbinding niet beter af ben met een Box12 ipv V10? KPN wil niets toezeggen, maar als bestaande klant heb ik straks geen enkele inspraak meer qua omruilen etc. Vandaar dat ik nu even wil toetsen wat beste setup zou kunnen zijn…

 

 


Mijn vraag is verder vooral ook of ik met de snelle glasvezelverbinding niet beter af ben met een Box12 ipv V10?

Maakt qua snelheid bekabeld maakt het geen bal uit. De v10 met oude firmware werkt alleen niet samen met de SuperWiFi's. Dus 1 SuperWiFi moet bekabeld aangesloten worden en het WiFi van de Experiabox v10 moet dan uit.

KPN is bezig met het uitrollen van nieuwe firmware op de v10 waar door deze wel samenwerkt met de SuperWiFi's. Maar deze uitrol gaat heel langzaam ik denk dat ze nog maanden bezig zijn. Ik vraag me af of iedereen deze nieuwe versie heeft voor de kerst. Ik denk het niet. En de klanten die er het hardst om verlegen zitten mogen het langste wachten krijg ik het idee 😆

Sowieso ondersteund de v10 geen WiFi 6, en dat gaat die nooit doen ook. Dus bekabeld maakt het geen bal uit. Qua WiFi zijn er wat uitdagingen ten opzichte van de KPN Box 12. Maar zoals u zelf al constateerde: u heeft er geen invloed op welke u krijgt. Als u de Experiabox v10 krijgt, dan gaat KPN die niet alsnog omruilen naar een KPN Box 12.


Goedemorgen Rolf. Ik zie dat er al aardig wat goed advies gegeven. Zoals is aangegeven is het lastig om van te voren een inschatting te maken en is het vaak even het ervaren in de praktijk. Je kan daar dan aanpassing op doen wanneer de situatie daar om vraagt. Huur is dan zeker een optie om te kijken wat dat voor je brengt.


Reageer