Skip to main content

Ik woon in Nieuwegein en heb vele jaren onnodig moeten wachten op de komst van glasvezel.

Eindelijk kregen we dan medio 2022 te horen dat KPN van plan was om onze wijk van Glasvezel te voorzien. Netjes toestemming gegeven voor de aanleg an aansluiting van mijn huis. KPN bood ook gelijk de optie tot het vooruitbestellen van een Glasvezel abonnement. Er ging wat papierwerk heen en weer, alles geregeld dus. Verwachtte oplevering oktober 2023.

Ondertussen is iemand een keer komen kijken m.b.t de installatie in mijn huis, is men begonnen met aanleggen van de kabels en ligt de glasvezel kabel ook in mijn tuin te wachten op de volgende stap. tot mijn genoegen is zelfs de verwachte oplevering bijgesteld naar april-mei 2023. Tot zo ver jubel!!

Maar niet te hard jubelen, je hebt nog niks!

En inderdaad gisteren de 1e KPN fuck-up in mijn Glasvezel verhaal!

KPN stuurt mij doodleuk een mail met ik citeer: “Wij vinden het jammer dat u het vooruit bestellen van KPN Glasvezel hebt geannuleerd.”

WTF!

Ik heb never nooit niet een annulering gedaan!

 

In de mail staat verder:

Wij informeren de netwerkbeheerder
Wij informeren KPN Netwerk dat u uw vooruitbestelling hebt geannuleerd.

Hoezo de netwerkbeheerder? Er is een verschil tussen de aanleg van verbinding en het gebruik van de dienst (abonnement). Wat heeft de door KPN opgezegde vooruitbestelde abonnement te maken met de aanleg van de verbinding? 

Wilt u wel een glasvezelaansluiting?
Neem dan contact op met KPN Netwerk.

Hoe kom ik in contact met KPN Netwerk?

Wilt u toch een glasvezelaansluiting van KPN?
Bestel dan opnieuw op kpn.com of bel ons gratis op 0800-0402.

Hoezo moet ik opnieuw bestellen, er is een contract overeengekomen! Ik wil dat KPN dat contract nakomt.

 

Ik ben heel erg benieuwd of iemand van KPN het aandurft om met een of ander BS verhaal dit recht te praten en goed te zetten. Wie van KPN durft?

 

Er is nu inmiddels een andere abonnementsvorm en andere apparatuur als dat u toen besteld heeft. Dus misschien heeft KPN het daarom geannuleerd. 


Vanochtend (23-02-2023) om 09:03 nog eens exact hetzelfde mailtje ontvangen.

KPN maakt blijkbaar graag dezelfde fout in meervoud, bij 1 en dezelfde klant! 

 

 

 

 


Het blijft stil hier, blijkbaar durft niemand van KPN het aan!

En daar begin ik nog begrip voor te krijgen ook, de informatievoorziening binnen KPN is zoals het op mij overkomt een regelrechte puinhoop.

Vandaag gebeld met het enige gecommuniceerde nummer, na een doolhof aan vragen door het VRS systeem en talloze verwijzingen naar de alom machtige website. Waar je zogezegd alles kunt terugvinden. Is het me uiteindelijk toch echt gelukt om een mens aan de lijn te krijgen.

Deze jongeman (naam wilde hij niet geven) het probleem voorgelegd. Hij heeft mijn gegevens opgezocht middels mijn adres en ook het klantnummer welke in de annuleringsmail vermeld was. En voor hem was toen wel duidelijk wat er gebeurd was. Het klantnummer blijk geen echt klantnummer te zijn, het is een tijdelijk nummer, het echte nummer komt pas wanneer het abonnement ingaat. Op basis van mijn adres kon hij wel een lopende bestelling vinden, en op basis van het ""klantnummer” een door de backoffice geannuleerde bestelling.

Met andere woorden backoffice van KPN heeft het contract (overigens met behoud van bestelnummer) overgezet en heeft daarbij verzuimt ervoor te zorgen dat de geautomatiseerde processen (zoals versturen van de annuleringsmail) op te schorten. Die mail waarin staat dat IK geannuleerd heb dus!!

Wat een puinhoop daar zeg!

KPN Backoffice is blijkbaar wel in staat om intern de fuck-ups recht te trekken meer even duidelijk naar de klant communiceren dat is een stap te ver.

De jongeman kon mij geen bevestigingen of wat dan ook sturen.

Dus op goed vertrouwen van wat hij mij verteld heb… dus maar wachten tot de komst van de monteur en daadwerkelijke oplevering van mijn vooruitbestelde glasvezel abonnement.

Of zal het wachten op fuck-up nr. 2 worden… wie weet…..

 


Ik wil ook graag even meekijken, @Johanva72 .

Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 


Ik wil ook graag even meekijken, @Johanva72 .

Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 

Beste Erwin,

Ik ben nog geen klant, kon dus niet alles invullen.

Mijn profiel is voor zover mogelijk aangevuld.

gr

Johan

 


Ik kan nu een bestelling vinden. Die is op 24-2 in het systeem gezet. 

Op 26-2 is er een mail verstuurd. Heb jij die ook ontvangen?


@Erwin dat klopt helemaal.

Mijn excuses heb 2 hele drukke weken achter de rug, daardoor er niet toe gekomen om deze thread bij te werken met de laatste ontwikkelingen. Dus even een inhaalslag. :-) 

  • Op woensdag 22 en donderdag 23 heb ik de bewuste annuleringsbevestigingen ontvangen.
  • Op vrijdag de 24e ben ik gaan bellen, zie post hierboven.
  • Op zaterdag 25 februari het verzoek om mijn Profiel op dit forum te updaten.

En op zondag 26 februari kreeg ik dan een mailtje met de titel “ Informatie over uw bestelling”.

Met daarin een update van de voortgang en de verwachte opleverdatum. :-)

Ik ben helemaal in mijn nopjes… maar nog geen victorie… want het zijn woorden nog geen daden.

 

 

 Jaja de verlossing van Ziggo met zijn gegarandeerde >15ms latency tijdperk is nabij… :-)

 


Op dinsdag 07 maart een mailtje ontvangen “Afspraak huisaansluiting ...”  In de mail wordt een afspraak voorgesteld met het verzoek om deze te bevestigen. Helaas is die website een beetje buggy….

Dat wordt dus weer bellen, dit keer met de aannemer. 


KPNNetwerk wil blijkbaar aan de slag. en dat is ook nodig anders kunnen wij straks niet aansluiten. 

Ik zou dit dolgraag voor jou willen regelen maar dat mag ik niet. Kun je contact zoeken met KPNNetwerk en proberen die afspraak zsm te maken?  

https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/


Afgelopen maandag gebeld naar de aannemer Circet. Dankzij hun waardeloze VRS systeem werd al na 29sec de lijn verbroken. Opnieuw gebeld, dit keer kwam ik wel door en binnen 1 minuut was de afspraak bevestigd. Zeer bijzonder dat het dus niet lukt om de per mail voorgestelde afspraak via de website te bevestigen en als je belt het in 1 minuut geregeld is. Crappy backend systemen vermoed ik.

Hoe dan ook als alles goed gaat, komen ze vrijdag 07 april s’-middags het kabeltje afmonteren.


Als dat gelukt is, laat het mij weten. Dan probeer ik de rest in goede banen te leiden, @Johanva72 


Op dinsdag 04 april de grote doos met installatiemateriaal van KPN ontvangen, met daarin een modem en 2 stuks Arris iTV ontvangers. Met nette complete handleidingen erbij.

En vrijdag was het dan zover, tot mijn vreugde werd er eind van de ochtend aangebeld, ze lagen voor op schema of het nu gelijk kon. Meneer de weg gewezen, klein beetje graafwerk en het kabeltje ging onder de fundering door rechtstreeks de meterkast in omhoog. Een tweede man arriveerde voor het lassen en afmonteren. En toen ie zijn werkzaamheden wilde afmelden kwam hij erachter dat hij de aansluiting ook moest activeren. Nog een wandeling naar zijn auto en kwam terug met een doosje met daarin een extra kastje wat hij over het aansluitpunt heen monteerde met daarin de RJ45 aansluiting voor het modem. Ook de rode aansluitkabel kwam uit het doosje! 

Daar had ik al over gelezen maar nergens in de doos met installatiemateriaal aangetroffen!     

Maar ook dat kastje heeft stroom nodig, beetje jammer dat KPN dat niet in de handleiding/documentatie vermeld heeft. Dus in totaal 2 stroompunten voor de aansluiting. Gelukkig voor mijn geen probleem. 

Alles werd aangesloten, maar nu moest de verbinding nog geactiveerd worden. Probleem hierbij was dat dit met een App op zijn mobiel moest gebeuren, maar die had net een update gehad en werkte bij hem niet meer. Meneer ging naar de buren en zou ondertussen een collega vragen om de activatie uit te voeren. Binnen 5 minuutjes gingen de lampjes aan en een goede 5 minuutjes daarna kwam de monteur ook even kijken of alles in orde was. 

En that’s it, KPN glasvezel was een feit, eindelijk een stabiele internetconnectie.

Eindelijk een acceptabele Latency van 4-5 ms, versus Ziggo met altijd 15-25 ms. 

 

Ik had hierna wel nog een uitdaging.

Als IT-er heb je snel een paar speciale dingetjes, zoals je eigen netwerkhardware.

KPN vermeld echt helemaal nergens dat de Arris iTV ontvangers persé rechtstreeks met het KPN Modem verbonden moeten zijn, dus in hetzelfde subnet. (192.168.2.xxx)

Wat best een dingetje is als je je eigen Router/AccesPoints wilt blijven gebruiken en dus in een ander subnet zit. Keek al een beetje op tegen het opnieuw bekabelen en dat alleen vanwege IPTV.

Maar gelukkig toch nog even mijn grote vriend google om hulp gevraagd. 

En ik kwam terecht op GitHub: GitHub - fabianishere/udm-iptv: Helper tool for configuring routed IPTV on the UniFi Dream Machine (Pro)

Een kleine aanpassing in de instellingen van mijn UDM gemaakt en het KPN modem was niet meer nodig voor de internet verbinding. En na installatie/configuratie van het udm-iptv pakketje op mijn UDM was ook IPTV werkend. 

En voila alles werkend zonder enige aanpassing in mijn eigen setup/bekabeling. 


Dus op 1 dag is de glasvezelkabel naar binnen gelegen en had u meteen (diezelfde dag) nog internet? Dat gaat dan wel heel snel.

Er zijn zat klanten waar daar een maand of langer tussen zit. Ik zou bijna denken dat u nu op een tijdelijke testverbinding zit...