Skip to main content

@Lisa Zelfde probleem. Vanmiddag op kantoor werkte het prima. Thuis ‘sochtends heel even daarna niet meer. Admin ziet geen verzoek binnen komen.

Gr Ramon

*admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Welke VPN methodiek wordt gebruikt? (L2TP/IPSec, IKE/IPSec, OpenVPN, PPTP, anders.)

Waarmee zet je die VPN verbinding op? Je werk, een VPN provider, anders.


L2TP

Het gaat over een verbinding met het kantoor waarvoor ik freelance.

ik heb het vanmiddag via mn hotspot gedaan en dat werkt ook goed.


Weet je wat het subnet is dat op het kantoor gebruikt wordt?

Is dat toevallig ook 192.168.2.0/24?


l2tp / ipsex
met werk

vpn server

sorry dit stuurt mijn admin net

Subnet: 255.255.252.0

 


sorry dit stuurt mijn admin net

Subnet: 255.255.252.0

Dat is niet het subnet maar de netmask.

Het subnet van jkuw Experia Box is, als je het njet gewijzigd hebt, 192.168.2.0/24 en dat betekent dat alle aangesloten apparaten een IP adres krijgen dat begint met 192.168.2.

Welke IP range wordt op dat kantoor gebruikt?


ah, mijn fout.
192.168.0.0/22

 

en op de vpn wordt een 10.2.0.0/24 gegeven


Die 192.168.0.0/22 bijt dus met 192.168.2.0/24 immers 192.168.0.0/22 bestaat uit 192.168.0.0/24, 192.168.1.0/24, 192.168.2.0/24 en 192.168.3.0/24.

Nu kun je op een V10 voor een ander subnet kiezen.

Ik verwacht dat als je het subnet van de V10 wijzigt in bijvoorbeeld 192.168.10.0/24 dat je dan geen problemen met de VPN zult ondervinden.

Wel heeft dat natuurlijk gevolgen voor jouw apparaten thuis want die zullen dan dus een ander IP adres gaan krijgen.


Hoi @RMNVRLY, welkom op het forum! 
We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat dit de oplossing was! 
Mocht ik dat verkeerd hebben ingeschat of heb je verdere vragen dan weet je ons te vinden!


@Thomas Hallo, voor mij geld hetzelfde, ik heb dit weten te omzeilen door via KPN Fon te werken, echter deze dienst is gestopt. Ik kan nog wel inloggen via KPN Fon maar wordt en nu regelmatig uitgegooid.

 

Ik weet echter niet welk veld ik moet veranderen en wil eigenlijk niet op de gok wat wijzigen. Is er een goede handleiding wat ik moet veranderen. 

 

Mijn werkgever raad aan om een andere provider te zoeken en dat lijkt me een bijzondere oplossing voor dit probleem. Dus Help ! :-)

 

Aldo 


Hoi @AldoN, welkom terug!
Ikzelf heb hier niet zo veel verstand van maar kun je toelichten waar je precies tegenaan loopt en antwoord geven op de vragen die @wjb eerder stelde aan de topicstarter?


Ik vraag me af waar ik een wijziging moet doorvoeren . Als ik inlog op mijn IP adres. Waar moet ik dan het adres wijzigen?

 


@wjb kun jij dit toelichten?


@AldoN, welke Experia Box heb jij?


@wjb een experia v10

 


Als je op de onderstaande pagina alle entry's van 192.168.2.x naar bijvoorbeeld 192.168.1.x wijzigt en daarna alle aangesloten apparatuur opnieuw opstart dan zou het moeten werken.

 


dat is een duidelijk overzicht! bedankt, ik ga het morgenochtend gelijk proberen. Fijn dat je even de tijd neemt om te reageren


@wjb helaas, na het omzetten ervaar ik hetzelfde zodra ik inlog op de VPN omgeving. Ik kom niet bij de netwerkschijf van het bedrijf en nu kom ik ook niet op internet (dat lukte wel voordat ik van de 2 een 1 maakte). Gaat toch nog ergens wat mis. Sommige dingen werken nog steeds zoals de intranet omgeving.

 

Heb je nog ideeen?


Oeps, 192.168.1.0/24 ligt ook binnen het subnet van jouw werkgever.

Wat als je bijvoorbeeld het subnet 192.168.4.0/24 gebruikt?

Wel alle apparaten even opnieuw opstarten na aanpassing.


dus eigenlijk van alle 2-en in de 3e kolom een 4 maken, verversen en dan opnieuw opstarten?


dus eigenlijk van alle 2-en in de 3e kolom een 4 maken, verversen en dan opnieuw opstarten?

Klopt en ook alle aangesloten apparaten opnieuw starten.


Het werkt helaas nog niet, wat bedoel je met alle aangesloten apparaten? via Wifi of via kabel verbonden aan de Experiabox?

 

 


Reboot de V10 en jouw computer.

Wat is het IP adres van jouw computer nu?


na de reboot en het herstarten was het 192.168.4.254. Maar als ik dan de VPN verbinding maak, gaat het alsnog mis.

 

Sorry voor het gedoe trouwens, blij dat je even helpt. Ik word er een beetje gek van.


@wjb @Thomas ik heb zojuist even gebeld met de helpdesk en ik krijg daar als antwoord dat er bij de Experia V10 eigenlijk een extra VPN server nodig is achter de box. Herkennen jullie dit? Doorverbinden binnen KPN naar een tech afdeling die dit duidelijk kan maken, kan blijkbaar niet zonder abonnement op deze techdienst.

 

Als dit de oplossing is, kan KPN hier dan in adviseren hoe en wat? En is een andere experiabox niet gewoon een oplossing dan? Ik vind het wel veel gedoe om helderheid te krijgen zo. Dit kost jullie en mij  volgens mij veel te veel tijd en levert irritatie op. 

(weet trouwens niet of jullie allen bij KPN werken, en waardeer jullie antwoorden)


 ​​​​​​ik heb zojuist even gebeld met de helpdesk en ik krijg daar als antwoord dat er bij de Experia V10 eigenlijk een extra VPN server nodig is achter de box.

Dan heeft die persoon het niet helemaal begrepen want dat is alleen voor inkomende VPN verbinding. Dus als je vanuit een andere locatie een VPN verbinding met jouw thuisnetwerk wilt opzetten, niet als je vanuit huis een VPN verbinding met een andere omgeving wilt opzetten.