Skip to main content

Goedemiddag,

Ik wil graag een VPN verbinding met mijn thuisnetwerk instellen op mijn Iphone en Laptop.

Om o.a. op afstand verbiningen te maken met mijn NAS thuis en b.v. om in het buitenland via laptop te internetten en/of tv kijken. 

Kan iemand mij uitleggen welke stappen ik hiervoor moet ondernemen.

Alvast bedankt!

Welke nas heeft u? Heeft die VPN mogelijkheden aan boord?


Hey Nick, bedankt voor je reactie. Ik heb een Synology NAS. Vergeef me mijn domheid maar wil het graag snappen. Ik weet dat het van belang is maar weet niet meer waarom. Het idee is toch om van afstand verbinding te maken met je lokale netwerk om zo bv de NAS te benaderen die in het thuisnetwerk zit.


En ja die heeft VPN mogelijkheid aan boord, heb het namelijk in verleden al gedaan. Is toen voor mij door een toenmalige kennis gedaan en wil het nu opnieuw zelf instellen 


Je verbind vanaf je mobiel of laptop met een VPN server die op een apparaat geïnstalleerd is en op de juiste manier geconfigureerd is. De synology NAS heeft een VPN server aan boord of je kunt hem in ieder geval installeren. In de vorm van een extra module of plugin ofzo. Ik heb geen synology. Dus ik weet verder niet hoe dat gaat. Ik hoop dat hier snel iemand anders reageert die dat wel weet en je hier bij helpen kan.


Zelf gebruik ik de OpenVPN server op mijn Synology NAS.

Het inrichten is redelijk eenvoudig.

 


Hey wjb,

kan ik openvpn ook installeren op de "manager” van de NAS. Daar zit ik nu in maar hoe installeer ik openvpn hierop.


oh ik zie dat ik wel VPN Server geinstalleerd heb. Heel lang niet gebruikt dus hij geeft aan dat ik opnieuw moet installeren. Is dat ook een optie of is Open VPN een betere optie


Heb je de VPN Server al geïnstalleerd?

OpenVPN is namelijk één van de drie VPN typen die door de VPN Server onderteund wordt.


Yep, dat zag ik net ook ja dat OpenVPN een onderdeel is van VPN server. Die ben ik inderdaad nu aan het installeren. en dan zeker de OpenVPN aanzetten?


 

Alles staat ingeschakeld. Dus hoe zou ik nu met mijn iphone bv van buiten af een vpn verbinding hiermee aan kunnen maken?


zo staat ie ingesteld. anders dan bij u

 


Zet een vinkje bij "Clients toegang geven de LAN-server" (fanatstisch Nederlands).

Exporteer de configuratie en zorg bewaar het .ovpn bestand.

Open de functie "rechten" en vink de gebruiker(s) aan die een OpenVPN verbindingen moeten kunnen opzetten.

 

Maak op jouw Experia Box een port-forwarding voor UDP poort 1194 naar het IP adres van de Synology NAS.

Installeer de OpenVPN client software op de laptop,  telefoon en/of tablet en importeer dat .ovpn configuratie bestand.

 

Je zou nu een VPN verbinding moeten kunnen opzetten.


Super!

Nou ik ben al een heel eind.

de eerste stappen t/m de afbeelding is gelukt. 

Nu komen we bij de experia box maar dan wordt het moeilijk…. :-)

Maar ik denk dat ik hier moet zijn voor: “Maak op jouw Experia Box een port-forwarding voor UDP poort 1194 naar het IP adres van de Synology NAS” wat moet ik waar invullen.

En dan de laatste stap. de software, het OpenVPN client software heb ik op mijn laptop gezet, maar dat ovpn bestand kan ik natuurlijk niet openen want hij vraagt met welke app windows dat bestand moet openen. Dus waar moet ik dan dat ovpn bestand in importeren? in de router config?


Heb je op de V12 voor de Synology NAS een DHCP reservation gemaakt zodat het IP adres niet meer zal wijzigen?

Maak een nieuwe port-forwarding waarbij het protocol op UDP gezet wordt en owel de eterne als interne poort op 1194 gezet worden. Bij External host vul je een sterretje in en bij Internal host het LAN IP adres van de Synology NAS.

 

In de OpenVPN app vind je de mogelijkheid om een configuratiebestand te importeren. Daar selecteer je dan dat .ovon bestand.


DHCP reservering heb ik nog niet gemaakt. dat moet ik hier doen denk ik maar geen idee wat ik moet invullen.

 

Nieuwe portforwarding heb ik gemaakt. 

Bij service heb ik “other laten staan. Is dit goed?


De DHCP-reservering doe je ook in de Box12, niet in de Synology. De enige reden dat de NAS die aan boord heeft is omdat deze ook als DHCP-server kan opereren in een netwerk, op die manier gaat ie IP-adressen uitdelen.

 

Omdat de Box12 nu het apparaat is wat IP-adressen uitdeelt moet je daar zijn. Helaas heb ik zo geen Box12 bij de hand om te kijken waar je dan moet zijn. Bij dergelijke instellingen kom ik op de Box12 namelijk nooit. 


Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp het enigzins. 

Ik zit nu in de BOX12 (neem ik aan de routerconfig die je bedoeld) Daar kan ik Dynamic DNS Client enablen. Dat moet ik doen neem ik aan? 

 

Zo ja wat moet ik hier dan invullen?


Je zet een DHCP reservation op binnen de DHCP server van de V12.

Die kan je vinden LAN IPv4.

Zie ook

 


Top, nu zijn we er bijna denk ik…. sowieso bedankt voor jullie tijd en hulp.

 

Hier kan ik dus een ip adres van mijn nas reserveren en vastzetten. 

device name moet ik denk ik het interne ip adres van mijn nas invullen en bij Mac en Ipv4 adres dan?


Zoek je NAS op in de lijst van DHCP leases.

Neem het MAC adres en IPv4 adres over uit die entry.

De device name mag je zelf verzinnen als het veld tenminste invoerbaar is.


volgens mij is het gelukt. Op de startpagina van de Box 12 zag ik de NAs staan. Deze heb ik toen geselecteerd en er stond een knopje reserve ip adres. dat heb ik gedaan. 

 

Dus zou ik nu het ovbn bestand kunnen uploaden in de OpenVPN app op mijn iphone? en dan vpn aanmaken?


Dus zou ik nu het ovbn bestand kunnen uploaden in de OpenVPN app op mijn iphone? en dan vpn aanmaken?

Als het goed is kan je dat .ovpn bestand importeren in de OpenVPN app op jouw iPhone en een VPN verbinding opzetten.

Er kan één spelbreker zijn en dat is de gebruikte APN op de iPhone.


volgens mij is het gelukt. Op de startpagina van de Box 12 zag ik de NAs staan. Deze heb ik toen geselecteerd en er stond een knopje reserve ip adres. dat heb ik gedaan. 


Fijn om te lezen dat het gelukt is met de hulp/ tips vanuit onze Community!