Skip to main content

Ik maak op mijn PC via bedrade netwerkverbinding contact via VPN met mijn werk m.b.v. Cisco AnyConnect en deze verbinding gaat met Windows 10 zeer traag. Op dezelfde PC heb ik ook nog Windows 7 staan met dezelfde AnyConnect client en daarbij is de VPN verbinding wel snel. 

Ook op mijn laptop via WiFi en Windows 10 is de VPN verbinding traag.

Is er een instelling op de ExperiaBox 10A (VRV9517) met firmware versie v5.00.31 build420 die gewijzigd moet worden om de VPN verbinding via Windows 10 normaal te laten werken?

Graag jullie advies.

Waarom wijs je naar de V10a als veroorzaker van het probleem?

Als die Cisco AnyConnect cliënt onder Windows 7 wel snel is en onder Windows 10 niet, dan zou het dus ook maar zo aan Windows 10 kunnen liggen.


Beste wjb.

Zou best kunnen, maar als ik via mijn telefoon een persoonlijke hotspot maak en via deze verbinding op mijn laptop een VPN verbinding treedt het probleem niet op.

Op het forum kwam ik ook tegen dat er in het verleden meer problemen waren met VPN via de Experiabox V10A, dus waarom mag ik niet vragen of het aan de V10a zou kunnen liggen?

Maar als jij me kan helpen met een oplossing als het om Windows 10 zou gaan hou ik me natuurlijk aanbevolen.


Op het forum kwam ik ook tegen dat er in het verleden meer problemen waren met VPN via de Experiabox V10A, dus waarom mag ik niet vragen of het aan de V10a zou kunnen liggen?

Natuurlijk mag je dat vragen, daar is niets mis mee.

Er zijn echter geen instellingen op de V10a die je zou kunnen veranderen en naar mijn weten is er alleen een issue geweest met VPN verbindingen o.b.v. PPTP en niet op basis van IPSec zoals AnyConnect.

Ook ik vertrouw de V10a niet t.a.v. VPN en een aantal andere zaken maar het blijft vreemd dat onder Windows 7 Cisco AnyConnect via de V10a wel lijkt te werken.

Heb je buren of kennissen met een KPN aansluiting waarvan één met een V10a en een andere met bijvoorbeeld een V10 (zonder a)?

Zo ja, kan je daar ook eens die VPN verbinding testen?


Ik heb zonet via de Wifi verbinding van mijn buren, die een Experia Box van planet.nl hebben, een VPN verbinding gemaakt met mijn laptop. Zij hebben maar een 10mbit verbinding, maar de RDP sessie verloopt nu snel en vlekkeloos.

Ook als ik een verbinding maak met de persoonlijke hotspot van mijn iPhone zijn er geen problemen met de snelheid van de RDP sessie.

Het lijkt er dus toch sterk op dat het aan de V10a ligt.

Zijn er meer gebruikers met dit probleem, of ben ik de enige? Is er een oplossing voor?


Het probleem is opgelost. In de instellingen van de router is bij Network>FIrewall>Intrusion Detection de optie SPI and Anti-DoS firewall protection uitgezet en nu werkt het normaal.

 

@wjb Bedankt voor het meedenken!


Het probleem is opgelost. In de instellingen van de router is bij Network>FIrewall>Intrusion Detection de optie SPI and Anti-DoS firewall protection uitgezet en nu werkt het normaal.

Dat je SPI (Stateful Packet Inspection) uit hebt moeten zetten is niet zo mooi.

Dit mechanisme is t.a.v. security toch wel een aanvulling en gewenst.

Ook "Anti-DoS" is uiteraard gewenst.

Ik hoop dat iemand van KPN meeleest en dit issue intern aan de experts willen voorleggen want dit lijkt me dan toch een ongewenste tekortkoming van de V10a.


Hoi @Ron Z . Er zijn op deze manier nogal wat variabelen in het spel. Allereerst ben ik natuurlijk blij dat je het met die settings hebt opgelost. Maar het blijft een raadsel waarom dit alleen bij windows 10 nodig is, natuurlijk.

Ik zal het voorleggen aan de techneuten maar ik verwacht niet dat hier direct een pasklaar antwoord op komt. Verder heb ik nog een paar vergelijkbare cases nodig, waarbij dit speelt. Die zie ik nog niet. 

Mocht iemand hetzelfde ervaren en meelezen, laat het weten.