Skip to main content

Sinds kort geen VPN-verbinding mogelijk met werk. Wel via hotspot. Ik heb Box12b modem. Wat kan ik doen?

Wat is het subnet (IP adres reeks) dat op jouw werk gebruikt wordt?

Wat voor een soort VPN verbinding wordt er gebruikt?


Ik krijg door: 

Subnet: 255.255.255.0

VPN: AlwaysOnVPN


Ik krijg door: 

Subnet: 255.255.255.0

VPN: AlwaysOnVPN

Die 255.255.255.0 is de netmask, niet het subnet.

Het standaard subnet van een Experia/KPN Box is 192.168.2.0/24.

Waar ik naar opzoek ben is of jouw werk wellicht hetzelfde subnet gebruikt.


Hoi @WHvdS . In het verleden is het voorgekomen dat onze hardware hier een rol in speelde (bij bepaalde VPN configuratie).  Dat probleem is lang geleden opgelost.

Zonder meer informatie van jouw kant kunnen we niet echt analyseren.  Heb je al met je systeembeheerders hierover gepraat?


Ik vraag het na over het subnet.

In antwoord op Erwin: De ICT-afdeling heeft getracht, op afstand, de VPN verbinding te leggen, maar dat lukt steeds maar niet via het modem. Omdat het via een hotspot wel lukte, concludeerde ICT dat het aan KPN ligt. 


In antwoord op Erwin: De ICT-afdeling heeft getracht, op afstand, de VPN verbinding te leggen, maar dat lukt steeds maar niet via het modem. Omdat het via een hotspot wel lukte, concludeerde ICT dat het aan KPN ligt. 

Dat is een gevaarlijke conclusie immers als het subnet van jouw thuisnetwerk gelijk is aan het subnet van het netwerk van jouw werk dan weet ik wel waar het probleem zit.


Ik vraag het na over het subnet.

In antwoord op Erwin: De ICT-afdeling heeft getracht, op afstand, de VPN verbinding te leggen, maar dat lukt steeds maar niet via het modem. Omdat het via een hotspot wel lukte, concludeerde ICT dat het aan KPN ligt. 

Dat is een beetje kort door de bocht. Net wat @wjb  schrijft. 

We hebben wat meer info nodig. Hopelijk kan jouw ict wat details delen over jullie VPN protocol en het subnet. 


@WHvdS Hetzelfde subnet van thuis en werk moet niet automatisch een probleem veroorzaken. Indien je de metrisch van VPN lager zet dan van Ethernet, krijgt de VPN-verbinding voorrang. Zonder metrisch aanpassing kan je ook een vaste route in PC naar jouw werk over VPN instellen, en de rest over de LAN.

Met NAT kan je ook het probleem oplossen, hier een voorbeeld met OpenVPN

https://help.endian.com/hc/en-us/articles/360012029614-OpenVPN-How-to-connect-two-sites-with-same-network-address

 


Dank voor de reacties. Lastige is dat ik leek ben op netwerkgebied en ik tussen ICT-beheer van het werk en jullie in zit. Maar hierbij dan de reactie van ICT:

IP-adres range 195.130.199.0 - 195.130.199.255

195.130.199.0/24 is kortere notatie.

@Erwin van KPN (support van KPN algemeen). Wat is nu het handigste om te doen? Als ik in deze discussie er tussenin blijf zitten, krijg je wellicht ruis op de lijn. Daarmee wordt het probleem niet snel opgelost, vrees ik.


Dank voor de reacties. Lastige is dat ik leek ben op netwerkgebied en ik tussen ICT-beheer van het werk en jullie in zit. Maar hierbij dan de reactie van ICT:

IP-adres range 195.130.199.0 - 195.130.199.255

195.130.199.0/24 is kortere notatie.

Dat is de publieke ip range. Deze word niet gebruikt op het interne netwerk. Is voor "buiten" op het internet. Beetje vergelijkbaar met postcode/huisnummer. 

Wat we willen weten: de ip range op het interne netwerk. Beetje vergelijkbaar met hoe een hotel de kamernummers ingedeeld heeft.


Dank voor de reacties. Lastige is dat ik leek ben op netwerkgebied en ik tussen ICT-beheer van het werk en jullie in zit. Maar hierbij dan de reactie van ICT:

IP-adres range 195.130.199.0 - 195.130.199.255

195.130.199.0/24 is kortere notatie.

@Erwin van KPN (support van KPN algemeen). Wat is nu het handigste om te doen? Als ik in deze discussie er tussenin blijf zitten, krijg je wellicht ruis op de lijn. Daarmee wordt het probleem niet snel opgelost, vrees ik.

De kans dat dit iets met KPN te maken heeft is nihil, @WHvdS .  De reden waarom ik daar vrij stellig over ben is dat we anders overspoelt zouden worden door meldingen en verder mogen we wat dit soort verbindingen ook geen beperkingen in ons netwerk aanbrengen. 

Misschien kun je dit topic doorsturen naar je contactpersoon van de ict? 


Vandaag doet de VPN het opeens weer. Nou ja….. In ieder geval opgelost.


Reageer