Skip to main content
Antwoord

Vraag over glasvezelaansluiting woonkamer

• July 8, 2025
  • 3 reacties
  • 86 keer bekeken

Beste mede KPN forum leden,

Ik heb een vraag. Ik heb een huis gekocht en de vorige bewoners hadden vermoedelijk destijds nog DSL van KPN. (max 100mbit)

Hun familie lid is werkzaam voor KPN en heeft het (ISRA) aansluitpunt(?) vanaf de meterkast netjes via het plafond getrokken naar de woonkamer naar de KPN Wantcontactdoos in de woonkamer.

→ Echter hebben wij nu sinds kort Glasvezel! <--

Zie onderstaande afbeeldingen van het internet ter illustratie:

Glasvezelkastje in mijn meterkast:

KPN Wandcontactdoos in de woonkamer

Waar dien ik nou mijn modem aan te sluiten? En kan ik hier gebruik van maken, gezien het feit dat zij toen DSL hadden en ik nu glasvezel? 

Ik vermoed dat hij het aansluitpunt heeft verlengd naar de woonkamer?

Ik zie graag jullie reactie tegemoet en vast vriendelijk bedankt!

~ Djoez

Beste antwoord door AriënC

De wandcontactdoos in de huiskamer mag je straks vergeten, omdat daar geen signaal over het koper meer opstaat zodra je glasvezel afneemt. Glasvezel en DSL (koper) zijn twee verschillende verbindingen die je huis binnenkomen.

De modem wordt dan in de meterkast geplaatst. Over het witte kastje in de meterkast word dan een NTU geplaatst, die van stroom moet worden voorzien. Daar sluit je straks je modem op aan. 

De aansluiting in de huiskamer is een KPN ISRA punt (koper), en hoogstwaarschijnlijk geen doorgetrokken kabel. ChatGPT heeft het zeer waarschijnlijk dus fout.

Gezien KPN in de toekomst toch het koper deactiveert, zou je uiteindelijk deze koperkabel kunnen vervangen door een UTP-kabel om er een netwerk aansluiting van te maken. Maar gezien de aansluiting bij KPN hoort, weet ik niet waneer je dit mag doen.  

3 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 8, 2025

Heb het voor de zekerheid ook aan ChatGPT gevraagd.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 8, 2025

De wandcontactdoos in de huiskamer mag je straks vergeten, omdat daar geen signaal over het koper meer opstaat zodra je glasvezel afneemt. Glasvezel en DSL (koper) zijn twee verschillende verbindingen die je huis binnenkomen.

De modem wordt dan in de meterkast geplaatst. Over het witte kastje in de meterkast word dan een NTU geplaatst, die van stroom moet worden voorzien. Daar sluit je straks je modem op aan. 

De aansluiting in de huiskamer is een KPN ISRA punt (koper), en hoogstwaarschijnlijk geen doorgetrokken kabel. ChatGPT heeft het zeer waarschijnlijk dus fout.

Gezien KPN in de toekomst toch het koper deactiveert, zou je uiteindelijk deze koperkabel kunnen vervangen door een UTP-kabel om er een netwerk aansluiting van te maken. Maar gezien de aansluiting bij KPN hoort, weet ik niet waneer je dit mag doen.  

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 8, 2025

Het is lange tijd vrij gebruikelijk geweest om de telefoonlijn direct in de woonkamer de woning te laten binnenkomen. Daar stond immers ook de telefoon. Hetzelfde met het kabeltv-signaal ivm de televisie.

De aansluitingen aan de muur gaan veelal niet terug naar de meterkast, heel af en toe is er wel een leiding naar boven beschikbaar voor telefoon op de slaapkamer.

Als je zeker wil weten of die kabel in de meterkast binnenkomt, moet je daar zoeken naar een ISRA-punt. Alleen denk ik dat de foto die je laat zien van de KPN aansluiting al een afdekplaat is op het ISRA-punt. 
Als laatste kan je eens nagaan of er misschien nog een loze leiding van de meterkast naar de woonkamer gaat. Als dat echter niet het geval is, zal je met creatievere oplossingen moeten komen (ik heb uiteindelijk een Cat5E-kabel onder het huis gelegd van de meterkast naar de woonkamer).