Skip to main content

Nu heb ik altijd ziggo gehad en willen wij volgende maand overstappen naar kpn. Ik ben me een beetje aan het verdiepen om straks het modem aan te sluiten. Ik heb alleen dit in onze meterkast, dit komt niet overeen wat ik op internet zie. Is dit wel een kpn aansluiting?

Dat bovenste is KPN glasvezel. Bij afsluiten abonnement wordt getoond wat de mogelijkheden zijn. Wel een monteur vragen (0800-0402) want er ontbreekt hier nogal wat, afdekkappen, NTU en voeding.

 


Kreeg dit als antwoord:

 

Dankjewel! Ik zie dat het glasvezelaansluitpunt zelf al wel gereed is alleen herken ik het aansluitpunt op de foto niet. Heb je het beschermkapje er misschien afgehaald?
Sowieso moet er nog een zogenaamde NT op geplaatst worden. Afhankelijk van het type aansluitpunt moet hier een monteur voor komen of ontvang je een NT die je er zelf (Doe-Het-Zelf) op kunt plaatsen. Je ontvangt automatisch bericht hierover wanneer de aansluitdatum wat dichterbij komt.

 

Echter wil ik op voorhand weten voor wie de kosten zijn aangezien ik anders bij ziggo blijf.  Verder heb ik geen kapje of iets, zo hebben we het huis gekocht.


Daar zijn geen kosten voor jou voor.

 


Voor de NT en monteur zijn geen kosten maar die extra kap op de rechterkant hebben zij ook niet. Als je die nergens kan vinden kan je nog wel op MP een tweede NT scoren voor weinig. Die kan je op de rechterkant schuiven en gewoon niet aansluiten.

Ik zie dat hier een T-Mobile abonnement heeft gezeten waarbij een glaskabeltje direct op de glasvezel connector is geklikt (en die weer verbonden met een router). Zo werkt KPN niet dus de monteur zal een NT gaan plaatsen. 

En zoals ik in mijn DM al zei: als je nog ergens zo' kap kan vinden (zijn ook vaak wit in plaats van oranje)... Goed zoeken!

 

Van origine hoort het er zo uit te zien:

 


 


Deze bedoel je?


@Mike V. Laten we gewoon hier blijven communiceren en stoppen met DM-en, dan kunnen anderen het later ook terug vinden als ze er op zoeken. 

Deze oplossing had ik nog niet bedacht.  Op zich bedoelde ik dit niet meteen, want hier zit een kabeltje en een koppelblokje en zo aan. Dat heb jij allemaal niet nodig. Jij hebt alleen de witte kap nodig zonder al die meuk, dus die zou je dan eraf moeten halen en wegleggen.
Maar voor 24 euro op zich wel een goed idee ja.


Of beter nog, deze van 19 euro:
https://fritzshop.nl/glasvezel/1381-sc-pclc-apc-ty01-patch-cover-incl-glasvezelkabel.html


(minder kabeltjes die je sowieso niet nodig hebt, maar ook hier alles weer uit halen zodat je alleen de witte kap over houdt, zonder kabeltje of koppelblokjes)


Oké dan, het kapje komt t.z.t. wel.

echter van de communicatie van kpn word ik niet echt vrolijk. Eerst geven ze aan verplicht een monteur en een dag later krijg ik een reactie eerst zelf proberen aan te sluiten. Heb zelfs de foto mee gestuurd, maar veel zekerheid geeft me dit niet. 


Oké dan, het kapje komt t.z.t. wel.

echter van de communicatie van kpn word ik niet echt vrolijk. Eerst geven ze aan verplicht een monteur en een dag later krijg ik een reactie eerst zelf proberen aan te sluiten. Heb zelfs de foto mee gestuurd, maar veel zekerheid geeft me dit niet. 

Dat vermoedde ik al wel. Vanuit de administratie ziet KPN alleen het type FTU en dat is tegenwoordig ook DHZ (met handleiding dan wel). Maar zij kunnen niet zien dat er eerder T-Mobile op zat en dat die monteur de halve FTU heeft verbouwd.

In deze gevallen kun je een gratis installatiemonteur aanvragen. Ik kan je hier ook helpen maar dan alleen met plaatjes en pijltjes, met wat je waar moet weghalen. Het is niet lastig hoor en als je rustig aan doet beschadig je niks.


Ben verder wel technisch aangelegd dus dat zou eventueel moeten goedkomen. Pakket gaat toch pas begin februari in.


Ben verder wel technisch aangelegd dus dat zou eventueel moeten goedkomen. Pakket gaat toch pas begin februari in.

In dat geval:

 

 

Als je bovenstaande gedaan hebt, dan kan je in dit filmpje vanaf 0:22 tot en met 1:53 zien wat je moet doen met het “modem” dat je van KPN krijgt. Dus wat er op deze FTU wordt geschoven aan de linkerzijde.

En ja, in dat filmpje zit er wel netjes een lege kap op die rechterkant :-)


Als dat alles is, dan komt het goed! Alvast bedankt voor je gedane moeite.

 

wat doe ik daarna met de gele kabel?


 


Netjes.

Nadeel is nu wel dat er stof op de connectoren komt omdat ze onbedekt zijn. 

Misschien even een stukje ducktape op de bovenkant van die beide kokers waar de blauwe en de groene connector in zitten..

Tot je die NT en dat kapje in huis hebt. 


Vandaag de nt binnen gekregen. Ik heb hem erop geklikt maar maandag mag ik alles pas officieel aansluiten . Nu gaapt het kapje links. Als ik het geheel er recht op schuif klikt hij niet op de aansluiting. Als ik hem ligt schuin erop schuif, klikt hij wel.