Skip to main content

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar -recente- informatie over KPN-glasvezelabonnementen (met TV) voordat ik weer een nieuw abonnement afsluit en hieruit rechten kan ontlenen.

Mijn huidige provider, Stichting Kabeltelevisie Pijnacker, heeft beloftes gedaan die niet zijn waargemaakt, wat tot teleurstelling heeft geleid. Ik wil herhaling van deze ervaring voorkomen, vooral wat betreft de kwaliteit van de infrastructuur en ondersteuning.

Specifiek heb ik de volgende vragen:

1. Is het toegestaan en mogelijk om eigen servers te draaien, zonder blokkades op serverpoorten, inclusief poort 25?
  2. Worden er officiële, routable IPv6-adressen (globale unicast-adressen) gebruikt die beginnen met '2001'?
  3. Is er een PTR-record ingesteld voor bijv. het IP-adres 77.100.150.50, dat resolveert naar 77-100-150-50.fixed.kpn.net en weer terug?
  4. Heeft iemand ervaring met het inzetten van een Raspberry Pi of een vergelijkbaar systeem als router in plaats van de Experiabox?
  5. Is de software op de laatste Experiabox verbeterd, en zijn de kunstmatige Wi-Fi-beperkingen opgeheven, zodat je niet gedwongen wordt om extra Wi-Fi-punten aan te schaffen?
  6. Kun je de Experiabox vrij configureren, met name met betrekking tot de ondersteuning van WPA3, poortforwarding en andere zaken die nodig zijn om een server achter het modem te plaatsen?
  7. Is de opstartsnelheid van de Experiabox nog steeds extreem traag, en kun je zonder problemen instellingen exporteren en importeren, zoals je zou verwachten van een normaal functionerende router?
  8. Is de nieuwste TV Box gebaseerd op Android TV, en zijn jullie tevreden over de snelheid, functionaliteit en stabiliteit?
  9. Komt de internetsnelheid overeen met de afgesproken snelheid, en kun je de verbinding als stabiel en betrouwbaar beschouwen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Ik zou vooral een fritzbox aanschaffen als ik u was. 

De KPN vindt het gebruik van poort 25 “niet leuk” omdat dit een onbeveiligde poort is. Iedereen bij de KPN wordt die die poort gebruikt wordt gewoon geblokkeerd om email te versturen. En ik snap ook niet waarom dit een probleem zou moeten zijn. Je wilt toch gewoon zo veilig mogelijke verbinding ?

De KPN vindt het gebruik van poort 25 “niet leuk” omdat dit een onbeveiligde poort is. Iedereen bij de KPN wordt die die poort gebruikt wordt gewoon geblokkeerd om email te versturen.

KPN blokkeert geen inkomende serverporten (ook 25 niet). De van ​@WMG-N genoemde blokkade is een door firewal geblokkeerde uitgaande verkeer. In de beveiligingsniveaus laag/standaard is ook deze uitgaande poort niet geblokkeerd.

@XS4NO1

1. Nee
  2. Ja
  3. Ja
  4. Ja, met OpenWRT b.v., maar een Raspberry Pi heeft beperkte LAN porten. Je kan beter een OpenWRT router gebruiken
  5. Deze vraag is niet relevant indien je een eigen router gebruikt
  6. Idem dito
  7. Idem dito
  8. Ik heb geen probleem met TV+Box van KPN. Hij heeft sommige kosmetische fouten, verder werkt hij vlekkeloos
  9. Ja

@TDN 

Er waren op dit forum meerdere mensen die poort 25 gebruikten en daardoor opeens problemen met email kregen. De KPN had dit ook aangegeven richting hun klanten. Na het kiezen van een andere poort in hun emailprogramma konden zij weer email gebruiken.

Ik zou gewoon poort 25 niet meer gebruiken, zelfs als je jouw eigen server hebt.

Er zijn op dit forum meerdere mensen geweest die poort 25 gebruikten en daardoor opeens problemen met email kregen

Email krijgen is via externe mail server en dit is uitgaande port en niet jouw eigen email server (inkomende port). Je kan ook willekeurig servers achter deze poort 25 draaien, en niet perse een email server. Dat is ook de reden dat KPN kan en mag inkomende verkeer niet blokkeren.

Bedankt voor de reacties. Hier is een samenvatting:

De snelheid komt tegenwoordig overeen met de werkelijke snelheid of wat beter. Het draaien van een eigen server is toegestaan (netneutraliteitwet), er is ondersteuning voor IPv6, en een PTR-record is geconfigureerd, maar niet wijzigbaar.

Voor volledige controle en veiligheid zijn Linux-gebaseerde producten aan te raden in plaats van de uitgeklede en instabiele KPN-modems of de duurdere FRITZ!Box-systemen, tenzij je de voorkeur geeft aan remote support, cloud- en app-functies en bereid bent eventuele veiligheids- en privacyrisico's te accepteren.

Wat betreft de tv-mogelijkheden ondersteunt de TV Box met Android meerdere apps en biedt deze een acceptabele werking.

Reageer