Skip to main content

Los van of het zinnig is of niet … 😉

Ik heb nu 1Gbps fiber. Onlangs is het kastje nog vervangen voor een identiek uitziende versie (staat Nokia op :P).

Wanneer ik 4Gbps abo zou afsluiten, moet er dan iets gewijzigd worden aan dat kastje?

Mijn eigen firewall draait opnSense en heeft 4x 2.5Gbps poorten. De WAN port zit met nu met auto negotiate al op 2.5Gbps. Wanneer ik naar 4Gbps zou gaan, schakelt deze dan naar 5 of 10Gbps wanneer ik deze op een geschikte 5/10Gbps poort zou aansluiten?

De bedoeling zou dan zijn (als ik zou besluiten 4Gbps te nemen) de 4 poorten in 2x2 lagg met lacp te zetten. Mijn switches zijn al volledig 10Gbps en ondersteunen link aggregation met lacp.

Last but not least, op mijn kpn pagina staat na inloggen en de adres controle dat de hoogste snelheid 4Gbps is, echter kan ik het niet selecteren om over te stappen. Ik weet daardoor niet welke prijs ik zou gaan betalen (we hebben ook 2 mobiele abonnementen).

Bedankt alvast!

Los van of het zinnig is of niet … 😉

Ik heb nu 1Gbps fiber. Onlangs is het kastje nog vervangen voor een identiek uitziende versie (staat Nokia op :P).

Wanneer ik 4Gbps abo zou afsluiten, moet er dan iets gewijzigd worden aan dat kastje?

Nee.

Mijn eigen firewall draait opnSense en heeft 4x 2.5Gbps poorten.

Welke hardware gebruikt u?

De WAN port zit met nu met auto negotiate al op 2.5Gbps. Wanneer ik naar 4Gbps zou gaan, schakelt deze dan naar 5 of 10Gbps wanneer ik deze op een geschikte 5/10Gbps poort zou aansluiten?

Naar 10. Als u hardware gebruikt die 10 gbit poorten heeft.

De bedoeling zou dan zijn (als ik zou besluiten 4Gbps te nemen) de 4 poorten in 2x2 lagg met lacp te zetten. Mijn switches zijn al volledig 10Gbps en ondersteunen link aggregation met lacp.

Last but not least, op mijn kpn pagina staat na inloggen en de adres controle dat de hoogste snelheid 4Gbps is, echter kan ik het niet selecteren om over te stappen. Ik weet daardoor niet welke prijs ik zou gaan betalen (we hebben ook 2 mobiele abonnementen).

Bedankt alvast!

Mogelijk heeft u nog een ouder abonnement uit de tijd dat 4 gbit nog niet bestond. U zult dan uw abonnement eerst om moeten laten zetten naar de nieuwste abonnementsvorm. 


Dank je voor je antwoord.

opnSense draait op een pctje met Intel(R) Celeron(R) J4125 CPU @ 2.00GHz (4 cores, 4 threads) en heeft zoals gezegd 4 poorten welke 2.5Gbps kunnen.

 

Wat voor dingetje is dat waar jij opnSense opdraait met fancy 10Gbps poorten? 😛 Dat wil ik ook 😎.

 


Heb je al een controle gedaan of er op jouw adres 4Gb leverbaar is @AlienSurfer ?

Indien ja, krijg je een geschikte router thuisgestuurd.

De glasvezelkast kan maximaal 10Gb uitsturen naar de router.

 


Was inderdaad een Abo-dingetje. Even gebeld en ze hebben het omgezet naar een nieuw abonnementsvorm en voor 6,50 extra heb ik over enkele dagen 4Gbps.

 

@Nick83 Neem me niet kwalijk dat ik je even tag op deze manier, maar ik ben erg benieuwd op wat voor hardware je opnSense hebt draaien met al die 10Gbps poorten?


Probleem. Na gisteren gebeld te hebben, is het contract omgezet en de upgrade naar 4Gbps in gang gezet. Nu had ik mijn firewall verplaatst, die wilde ik uit de meterkast hebben en ik merkte dat mijn upload ineens heel erg traag was. 931 down, eerste test nog 40 up. Tweede test nog maar 30 en daarna zakte het steeds verder weg tot onder de 10Mbps.

Ik heb hier gisteren merendeel van middag aan besteed:

  • m’n firewall terug in de meterkast geplaatst en de originele setup hersteld.
  • een config backup van opnSense teruggezet “just in case”, firewall herstart.
  • de power van het glaskastje afgehaald en 5 seconden later weer aangezet.
  • rechtstreeks getest vanaf de firewall.
  • alle switch configs gecontroleerd, port profiles, etc

Komt er op neer dat alles wat mij betreft goed staat.

Vanochtend was de upload ineens 140Mbps, meer dan 10x sneller dan gisteren maar nog steeds niet goed 🙂.

Is er nog iets anders dat ik kan doen of kan ik weer gaan bellen?

 


Bij een 4GB-abo krijg je ook een ander modem, type 14 en als de omzetting gereed is en je van je nieuwe verbinding gebruik kunt maken  een SMS en/of mail, eerder werkt het niet, zolang de modem en de melding niet hebt gehad @AlienSurfer .

 


Neem me niet kwalijk dat ik je even tag op deze manier, maar ik ben erg benieuwd op wat voor hardware je opnSense hebt draaien met al die 10Gbps poorten?

Wat u bij mij ziet op m'n plaatje eigenlijk hartstikke nep. Ik heb een APU2e4 van PC Engines. Dat ding heeft 3 normale gigabit poorten. Daarop heb ik Debian geïnstalleerd met daarboven op virtuele machines. Waaronder 1 met Opnsense. Maar die heeft dus virtuele poorten. En dat zijn 10 gigabit poorten. Ziet er stoer uit, maar stelt dus niks voor 😄

Op een ander systeem heb ik virtueel Windows 11 draaien. die heeft ook een 10 gigabit poort.

Leuk, maar de hardware is ook maar 1 gigabit.


Vandaag is de upload ineens rond de 200Mbit. Ik vind het wel heel erg gek dat ze iets contractueels omzetten ter voorbereiding op een 4Gbps abo, en dat dan mijn upload ineens van de huidige abo snelheid 1Gbps inkakt naar 10Mbit, en dan elke dag weer wat sneller wordt, tot vandaag 200Mbps.

En ja, het is altijd wel goed geweest. Ik upload onder andere backups naar iemand met ook 1Gbps KPN fiber, dus ik zie dat regelmatig.

Ik wacht de omzetting wel even af naar 4Gbps, zal begin deze week zijn als het goed is. Modem is gisteren binnen gekomen. Niet dat ik dat ga gebruiken overigens … weer een doos om te bewaren ergens achter een knieschot 🤔. Ach .. er zat een gratis STP Cat6 kabeltje in. Die zijn altijd handig 😉.


Kan mogelijk wel nodig zijn om het nieuwe modem eventjes aan te sluiten om de levering door te laten lopen. Durf niet precies te zeggen hoe dat met die nieuwe 4Gbps lijnen zit maar doorgaans wacht het programma achter de levering tot modemkoppeling om de levering af te ronden. 

Ook als je eventueel moet gaan testen wordt verwacht vanuit KPN dat dit met de Box14 gedaan wordt.


@NHendriks Oh dat is wel nuttige informatie. Dat zal ik dan sowieso nog even doen van de week. Bedankt voor je reactie! 💪🏼


Ik wacht de omzetting wel even af naar 4Gbps, zal begin deze week zijn als het goed is. Modem is gisteren binnen gekomen. Niet dat ik dat ga gebruiken overigens … weer een doos om te bewaren ergens achter een knieschot 🤔. Ach .. er zat een gratis STP Cat6 kabeltje in. Die zijn altijd handig 😉.

Ik neem aan dat je nu een ander modem hebt van KPN en je schrijft dat je de 14 niet gaat gebruiken.

Er zijn 2 dingen waarom dat niet gaat werken. Op de 1e plaats wil KPN het oude modem retour en met het oude modem kun je niet van de 4Gbit/s-verbinding gebruik maken @AlienSurfer , want het oude modem ondersteunt maar 1Gbit/s.


 

Ik neem aan dat je nu een ander modem hebt van KPN en je schrijft dat je de 14 niet gaat gebruiken.

Er zijn 2 dingen waarom dat niet gaat werken. Op de 1e plaats wil KPN het oude modem retour en met het oude modem kun je niet van de 4Gbit/s-verbinding gebruik maken @AlienSurfer , want het oude modem ondersteunt maar 1Gbit/s.

Hij heeft eigen apparatuur, daarom zal hij het modem niet gebruiken.


Vandaag is de upload ineens rond de 200Mbit. Ik vind het wel heel erg gek dat ze iets contractueels omzetten ter voorbereiding op een 4Gbps abo, en dat dan mijn upload ineens van de huidige abo snelheid 1Gbps inkakt naar 10Mbit, en dan elke dag weer wat sneller wordt, tot vandaag 200Mbps.

En ja, het is altijd wel goed geweest. Ik upload onder andere backups naar iemand met ook 1Gbps KPN fiber, dus ik zie dat regelmatig.

Ik wacht de omzetting wel even af naar 4Gbps, zal begin deze week zijn als het goed is. Modem is gisteren binnen gekomen. Niet dat ik dat ga gebruiken overigens … weer een doos om te bewaren ergens achter een knieschot 🤔. Ach .. er zat een gratis STP Cat6 kabeltje in. Die zijn altijd handig 😉.

In het nieuwe modem, de V14 zit een speedtest ingebouwd.
Zou je de V14 eens kunnen aansluiten en de test kunnen doen om te testen of je verbinding goed is ?
Dan weet je dat het niet aan jouw spullen light of juist wel.  


@NHendriks Oh dat is wel nuttige informatie. Dat zal ik dan sowieso nog even doen van de week. Bedankt voor je reactie! 💪🏼

Hoi @AlienSurfer, ook ik ben benieuwd of het gelukt is omd e Box 14 aan te sluiten en of de waarden nu goed zijn. Hou je ons nog even op de hoogte?


Letterlijk net gedaan. Eerder vandaag kreeg ik de mail dat de omzetting gereed was, maar was aan het werk.

NIeuwe modem kwam netjes online en de modem speed test zat netjes op 4090 Mbps down en een iets mindere 3330Mbps up.

Mijn eigen firewall weer aangesloten en getest (client zit op gigabit), up en down waren rond de 930 Mbps dus perfect.

Uur later was het weer 140Mbps up. Geen idee nog wat hier nu precies mis gaat eerlijk gezegd.


Hmm.. Al geprobeerd om te Box14 ook voor zo lang aan te sluiten en te kijken wat er gebeurd? Als die wel stabiel blijft qua snelheid moet het toch in het thuisnetwerk gezocht worden.

Geen idee of de quad-NIC 2.5Gbps er misschien iets mee te maken hebben. Ben verder ook niet bekend genoeg met OPNsense om daar wat van te zeggen. Ben het pas vorige week gaan gebruiken en dan enkel als VM op een Proxmox server die het datacenter in gaat 😅


Reageer