Skip to main content

Ik heb een paar vragen over de DVS 1200 verbindingsset...

  1. In de handleiding staat: “Verbind je tv-ontvanger en computer nooit met de­zelfde
    Draadloze Verbindingsset!” Wat is de reden? Ik wist dat niet en heb het wél zo aangesloten: d.m.v. een ethernet switch zitten de tv-ontvanger en de computer(s) op de zelfde DVS.
  2. Ik heb mijn glasvezelabonnement opgeschroefd van 50MB naar 100MB, maar ik zie nauwelijks/geen verschil in de speedtest: dat was tussen 50 en 100, maar nu nog steeds. Kan dat komen door hoe ik het aangesloten heb, of doordat ik überhaupt een DVS gebruik? Waarschijnlijk niet, want in de devolo Cockpit software zie ik snelheden hoger dan 100. Kan KPN op afstand mijn werkelijke snelheid meten zoals die in mijn meterkast is?
  3. In de handleiding staat dat je voor een computernetwerk de DVS op ethernet poort 1, 2 of 4 van het modem moet aansluiten. De DVS voor de tv-ontvanger moet op poort 3 indien voorhanden. Wat is daar de reden voor? Mijn modem is een Experia Box v10A en voor zover ik weet zijn er geen verschillen tussen de poorten.

Je kunt zelf inloggen op je modem om de status te zien van de snelheid wat binnenkomt op je modem via http://192.168.2.254  gebruikersnaam admin en ww is te vinden op de sticker achterop of leeglaten kan soms ook

Een dvs versnelt nooit de wifi en als je de switch ertussen uithaalt is dan de wifi snelheid hoger 

 


Zo lang u de dvs gebruikt wordt het nooit wat met die hogere snelheid.  U heeft de beste verbinding die bestaat glasvezel en dan gaat u verder met een houtje touwtje oplossing.  Even zwart/wit maar als u de magnetron aan zet heeft u meteen een dip in de snelheid.  


Dank je wel @jimny.

Ik had op mijn modem ingelogd en alles bekeken, maar geen glasvezelsnelheid gevonden, maar ik kan iets over het hoofd gezien hebben natuurlijk. :wink:

Ik heb vannacht nog een laatste speedtest gedaan terwijl de tv-ontvanger van de stroom af was. Ik kwam op zo’n 80MBps, via de (gigabit) switch en DVS. Dat is al beter, en misschien wel normaal.

Maar als je eerst 50MBps had wat in de praktijk hoger uitviel, en je “husselt” naar 100MBps en de daadwerkelijke verbetering is maar heel klein, dan kan ik misschien beter “terughusselen” naar 50MBps. Maar voordat ik dat doe wil ik eerst weten wat mijn snelheid in de meterkast is: als dat 100 is of hoger is, dan is er niets aan de hand, en is de bottleneck gewoon mijn eigen infrastructuur (stroomnet, DVS, switch, bekabeling).

Wat ik zou kunnen doen is… tijdelijk wifi uitschakelen, DVS loskoppelen en de pc als enige apparaat direct op het modem in de meterkast aansluiten om daar de snelheid te testen, maar dat is een hele verhuizing want het is geen laptop. :wink:


@Weizen De beste verbinding krijg je alleen als je vanaf het modem bekabeld gaat werken en ben het helemaal met @Joep1965 eens want via Devolos blijft het ten alle tijde klungelen  zelf heb ik ook glas en dus de tv ontvanger en PC  bekabeld aangesloten en 50/50 verbinding en via mijn tablet gemeten haal ik gemiddeld 49 Mbps.

Heb je het glasvezel kastje al eens 2 minuten van de stroom gehaald ?


@Joep1965, dank je wel. Aan storing van apparaten had ik nog niet gedacht. Het verklaart waarom ik de geadverteerde snelheid niet haal en waarom mijn snelheidsmetingen zo verschillen: een koelkast die aan/uit springt, dat soort dingen.

Toen ik pas DVS had verbaasde het me dat het überhaupt werkt bij mij en nu een jaar later verwacht ik er misschien te veel van. Uiteraard zou het beter zijn als ik een kabel aanleg, maar vooralsnog kies ik voor het gemak van DVS: ik heb het nu eenmaal en het werkt verder goed.


Heb je het glasvezel kastje al eens 2 minuten van de stroom gehaald ?

Nee, veel korter dan 2 minuten. Goeie tip, ga ik proberen!


Gelukt! Ik heb het glasvezelkastje ruim 2 minuten van de stroom af gehad, en het modem uit/aan gezet. Met de tv-ontvanger van de stroom af heb ik nu snelheden van rond de 100MBps!!! :yum::grinning::heart_eyes:

@jimny bedankt! Ik had het glasvezelkastje al eens van de stroom gehad, maar korter. Kennelijk heeft de wijkcentrale iets langer nodig om te detecteren dat het mag omschakelen naar mijn nieuwe snelheid.

@Joep1965 bedankt voor de nieuwe inzichten! Stel ik wil ooit een stabielere of snellere verbinding, dan moet ik dus een kabel aanleggen. De devolo Cockpit software geeft nu waardes aan tussen de 200 en 300MBps, dus bijvoorbeeld 500MBps zal bij mij met DVS niet optimaal werken.

Jullie antwoorden zijn alle even waardevol. Ik kan er maar een tot “beste antwoord” kiezen, sorry. :wink: Dat wordt het antwoord waar ik op dit moment het meeste aan heb. Have a nice day!


@Weizen heel fijn dat het gelukt is door het 2 minuten uitzetten van het glasvezel kastje en dat je daardoor weer de beoogde snelheid haalt.


Hah, wat super dat @Joep1965 en @jimny je zo goed hebben geholpen @Weizen :grinning: Bedankt heren, hoef ik helemaal niets meer te doen :wink:

Veel plezier gewenst met je lekker snelle verbinding!


Hah, wat super dat @Joep1965 en @jimny je zo goed hebben geholpen @Weizen :grinning: Bedankt heren, hoef ik helemaal niets meer te doen :wink:

Veel plezier gewenst met je lekker snelle verbinding!

@Maja_ mucho gracias hasta la vista