Skip to main content
Beantwoord

Vragen over zelf knutselen aan ISRA en pairbonding bij nieuwe aansluiting

• September 26, 2025
  • 26 reacties
  • 449 keer bekeken

Volgende week is het eindelijk zo ver, dan stap ik over naar KPN.

Ik heb wat vraagjes want met de telefonische helpdesk kwam ik er niet uit.

In het huis waar ik woon heb ik zelf nog nooit KPN gehad, de vorige bewoners wel en het ISRA punt in mijn meterkast bestaat nu twee koperparen (en een aarde draad).

De helpdesk zegt dat ze pas een ISRA punt kunnen plaatsen zodra ik kan aansluiten (dat is volgende week). Prima, ik heb nog een contactdoosje kunnen vinden wat ik hopelijk goed aangesloten heb (ik heb een analoge telefoon er op aangesloten en die doet niets en met een multimeter gekeken, die geeft geen spanning) - dit schijnt normaal te zijn, de wijkcentrale schijnt te detecteren of er een modem aangesloten is 🤞.

Ik heb gekozen voor “sneller internet” en volgens het bestelproces kan ik daarmee 200 Mbit/s up en
32 Mbit/s down halen.

Mijn vragen:

1. is voor deze snelheid pair bonding nodig?
  2. mocht ik een hogere upload willen, is pair bonding mogelijk (ik heb twee kabelparen) of is dit ook nog afhankelijk van de wijkcentrale?
  3. is het verstandig om het aan te sluiten met mijn eigen geknutselde ISRA punt of kan ik beter wachten met aansluiten tot een monteur dit geplaatst heeft? Ik maak gebruik van overstap service en mijn oude internet abonnement zou moeten stoppen zodra ik KPN geactiveerd hebt.
  4. zit er een mogelijk een geschikte wandcontactdoos voor mijn ISRA punt in het aansluitpakket of doet KPN dit nooit?
  5. klopt deze uitleg? https://nl.wikipedia.org/wiki/ISRA#Telefoon (rood linksboven, blauw rechtsonder, aarde linksonder)
  6. wat voor modem zit er in mijn aansluitpakket? Ik begreep dat de KPN Box geen pair bonding heeft.

Volgens de helpdesk medewerker was het niet mogelijk om pair bonding te krijgen op mijn adres (maar de hij had het ook telkens over glasvezel wat niet helaas nog niet beschikbaar is).

We hebben een aantal jaren geleden een KPN kabelbreuk gehad, toen hadden we een waslijn door de tuin voor de aansluiting van de buren (ons huis staat dichterbij de centrale, zo’n 30 meter).

Een aantal van mijn vragen zal waarschijnlijk volgende week beantwoord zijn (dan komt het pakket binnen). Ik laat dan weten wat ik weet.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@dmarinus, welkom bij onze community. 

Gefeliciteerd allereerst me je nieuwe abonnement. Goed dat je deze vragen hier stelt, ik zal ze 1 voor 1 beantwoorden. 

Dat hoeft niet zo te zijn en is dus afhankelijk de kwaliteit van de kabel en of de kabel ook beide paren is ingelast.
  2. mocht ik een hogere upload willen, is pair bonding mogelijk (ik heb twee kabelparen) of is dit ook nog afhankelijk van de wijkcentrale?
    Dat is nog afhankelijk van de kwaliteit van de kabel. 
  3. is het verstandig om het aan te sluiten met mijn eigen geknutselde ISRA punt of kan ik beter wachten met aansluiten tot een monteur dit geplaatst heeft? Ik maak gebruik van overstap service en mijn oude internet abonnement zou moeten stoppen zodra ik KPN geactiveerd hebt.
    Aangezien de kabels nu los zitten kun je het alvast aansluiten met de aansluitdoos in je pakket. In de regel geven we aan dat je niet zelf mag knutselen als er al eentje staat of ingebouwd is in de muur. Zorg er wel voor dat je de kabels verder niet beschadigd. 
  4. zit er een mogelijk een geschikte wandcontactdoos voor mijn ISRA punt in het aansluitpakket of doet KPN dit nooit?
    Ja, dat zit erin. 
  5. klopt deze uitleg? https://nl.wikipedia.org/wiki/ISRA#Telefoon (rood linksboven, blauw rechtsonder, aarde linksonder)
    Dit klopt. 
  6. wat voor modem zit er in mijn aansluitpakket? Ik begreep dat de KPN Box geen pair bonding heeft.
    Welke modem je ontvangt hang van je verbinding af, als je pairbonding hebt zal er automatisch een modem worden verzonden die dit aankan. 

Kortom, je kunt dit proberen met de aansluitmaterialen en de instructies die je erbij gaat krijgen. Een monteur bestellen om het aan te sluiten is altijd nog mogelijk op de aansluitdatum zelf. 

Laat het ons hier weten hoe het afloopt, ik ben benieuwd. 

26 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 28, 2025

Hi ​@dmarinus, welkom bij onze community. 

Gefeliciteerd allereerst me je nieuwe abonnement. Goed dat je deze vragen hier stelt, ik zal ze 1 voor 1 beantwoorden. 

Dat hoeft niet zo te zijn en is dus afhankelijk de kwaliteit van de kabel en of de kabel ook beide paren is ingelast.
    Dat is nog afhankelijk van de kwaliteit van de kabel. 
    Aangezien de kabels nu los zitten kun je het alvast aansluiten met de aansluitdoos in je pakket. In de regel geven we aan dat je niet zelf mag knutselen als er al eentje staat of ingebouwd is in de muur. Zorg er wel voor dat je de kabels verder niet beschadigd. 
    Ja, dat zit erin. 
    Dit klopt. 
    Welke modem je ontvangt hang van je verbinding af, als je pairbonding hebt zal er automatisch een modem worden verzonden die dit aankan. 

Kortom, je kunt dit proberen met de aansluitmaterialen en de instructies die je erbij gaat krijgen. Een monteur bestellen om het aan te sluiten is altijd nog mogelijk op de aansluitdatum zelf. 

Laat het ons hier weten hoe het afloopt, ik ben benieuwd. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 28, 2025

Kleine toevoeging op Alex zijn punt 2.

Of pairbonding beschikbaar is of niet heeft niks te maken met een centrale of lengte van de kabel maar alles met of deze kabel van een goede kwaliteit is en/of hij überhaupt wel is ingelast.

Elke woning heeft minimaal één eenmaal viertje, oftewel 1 invoerkabel met 4 aders. Rood/blauw en oranje/wit. Of in sommige gevallen zwart/transparant en wit/transparant. Maar dit zegt niks of deze 4 aders ook buiten aan de dikke bundel zijn vast gemaakt. Soms is maar 1 paar ingelast en dan kan je mooi niks met pairbonding. 

Verder kan het zijn dat in het verleden 1 v/d 2 aderparen defect is geraakt. Helaas repareren we dat niet meer als de ander nog goed is.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 29, 2025

Kleine toevoeging op Alex zijn punt 2.

Of pairbonding beschikbaar is of niet heeft niks te maken met een centrale of lengte van de kabel maar alles met of deze kabel van een goede kwaliteit is en/of hij überhaupt wel is ingelast.

I stand corrected, dank voor deze verbetering! Ik heb mijn antwoord ook aangepast. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 29, 2025

We leren elke dag weer van elkaar 😘🌈

• Auteur
  • Topper
  • October 3, 2025

Bedankt voor jullie reacties, het ligt toch allemaal net iets anders.

GEEN van de koperparen die mijn huis binnen komen zijn ingelast, waarschijnlijk is onze verbinding opgeofferd aan de buren toen hun kabel beschadigd was (wij zitten dichter bij de wijkkast)

Ik heb een “haalbaarheidsonderzoek” aangevraagd maar dat gaat zo te zien nog wel een tijdje duren, ik verwacht dat wij over een paar jaar aangesloten worden op glasvezel en dat KPN geen cent meer wil investeren in koper.

Erg slordig dat dit pas een paar dagen voor de aansluitdatum duidelijk werd.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

Als er ooit een ISRA heeft gezeten kan een monteur van KPN herstel van dit ISRA aanvragen. In principe zou hier dus geen HBO aan te pas hoeven komen. Heb je wel een ISRA in je woning?

• Auteur
  • Topper
  • October 3, 2025

De vorige bewoner van ons huis had inderdaad een werkende ADSL aansluiting.

Dit komt er binnen in de meterkast

Twee losse aderparen in de meterkast

Het gat rechts gaat door de muur waar in de woonkamer een ISRA punt zat.

Meerdere buren in ons huizenblok hebben een ADSL aansluiting, de kabel loopt door de voorgevel en is verderop beschadigd bij het vervangen van kozijnen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

Dan zou een monteur in principe kunnen aansturen voor het herstel. Heb je al een monteur langs gehad voor herstel van je kabel?

• Auteur
  • Topper
  • October 3, 2025

Toen onze buren geen aansluiting meer hadden na de kabelbreuk zijn er diverse monteurs geweest.

Die hebben wat tegels gesloopt, een waslijn gemaakt door onze tuin voor een noodkabel en later hebben ze de waslijn weggehaald en waarschijnlijk mijn aansluiting aan de buren gegeven.

Mijn bestelling is geannuleerd en ik kan geen monteur aanvragen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

Dan is je aansluiting administratief echt volledig verwijderd ben ik bang. U zou dan een nieuwe aansluiting moeten aanvragen via mijnaansluitingen.nl. 

• Auteur
  • Topper
  • October 3, 2025

Voor wat het waard is, als ik op https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen mijn postcode en huisnummer invul dan staat er nog steeds dat er “standaard KPN Internet beschikbaar” is. (200 down/32 up)

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

Heb je uw forumprofiel ingevuld? Mogelijk kan een moderator mij uw adresgegevens sturen, dan kan ik het voor u nakijken.

Let op; je mag het niet zelf naar me doorsturen, dan mag en doe ik er niks mee.

• Auteur
  • Topper
  • October 3, 2025

ja dat heb ik

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • October 7, 2025

Ik vind deze samenwerking en inzet fantastisch om te zien. Op verzoek van een monteur kunnen wij dit inderdaad doorgeven, belangrijk is dat dit via een moderator gaat. 

Dankjewel voor het invullen van je gegevens, ik hebt dit doorgezet naar ​@Ik_Combineer

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 7, 2025

Ik heb slecht nieuws, jij hebt volgens onze administratie inderdaad geen aansluitpunt. Je kan wel een aanvraag doen maar dat komt omdat op de hoek van de kruising naast jouw huis een kast van ons staat, en deze heeft uw huisnummer met toevoeging KVD, dus het systeem herkent wel een aansluitpunt op uw adres maar dan met toevoeging. 

Hierdoor wordt een bestelling dus niet geblokkeerd maar bij nader controle wel er uit gehaald, u woont natuurlijk niet in de kast. 

U zult dan, zoals eerder gemeld een offerte moeten aanvragen via mijnaansluiting.nl. Er is wel een goede kans dat de kosten voor deze offerte €0 zijn, omdat er zeer waarschijnlijk in het verre verleden een aansluitpunt heeft gezeten en de kast op nog geen 20 meter van uw huis staat. Dus als deze ingelast moet worden is het ook niet zo heel veel werk.

• Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

Haha, ja, ik weet welke kast dit is en volgens mij hebben we daar wel eens een energierekening van ontvangen.

Gister werd ik toevallig terug gebeld over het “haalbaarheidsonderzoek”, daar werd aangegeven dat het HEEL DUUR zou worden om dit aan te leggen.

Mijn vermoeden werd ook bevestigd dat de aansluiting van ons, en andere buren zijn verwijdert. De mevrouw zou kijken of dit aangepast kan worden in alle systemen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 8, 2025

Is een hbo trouwens niet enkel voor glas? Want dat zal erg duur zijn als het nog niet in uw wijk ligt. Ik kan me voorstellen dat een koperaansluiting voordeliger is als dit al voor de deur ligt. (Via mijnaansluiting.nl) 

Maar misschien vergis ik me, en is een hbo ook voor koper.

• Auteur
  • Topper
  • October 9, 2025

De mevrouw van hbo zei dat glas voorlopig nog niet beschikbaar is bij ons, ik vermoed dat het dus om koper gaat.

Wat ik niet snap waarom ze mijn aansluiting hebben weggehaald.

De kabel loopt vanaf de wijkkast naar de steeg en dan door de voorgevels, ik woon in huis 4, de kabelbreuk was bij huis 2.

[wijkkast]
| +-----------
| |
----+-x--+----+----+-+ |
huis|huis|huis|huis| s |
1 | 2 | 3 | 4 | t |
| | | | e |
| | | | e |
| | | | g |

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 9, 2025

Ik denk alleen dat je vermoeden niet klopt en dat je een prijsopgave of schatting voor glasvezel hebt gekregen. Ik zou echt via mijnaansluiting (kosteloos) een offerte aanvragen voor plaatsen van een ISRA. Je kan dan ook aanvullende informatie aanleveren en daarbij aangeven dat het er in het verleden wel heeft gezeten maar het enkel administratief is verwijderd. 

• Auteur
  • Topper
  • October 10, 2025

Ik heb nog een bevestiging e-mail gehad en die heeft als afzender hbokoper.

Daarnaast heb ik aangegeven wat de situatie is, dat er wel koper mijn huis binnen komt maar dat dit waarschijnlijk niet gelast is vanwege een eerdere kabelbreuk bij de buren verderop. Dit begreep deze mevrouw niet of het is gewoon echt niet mogelijk.

Ik heb even gekeken of ik een aansluiting kan krijgen op het KVD adres en dat is mogelijk! Zou ik een eigen modem in de wijkcentrale kunnen installeren en dan met ethernet (<30 meter) naar mijn huis verbinden?

• October 10, 2025

Zou ik een eigen modem in de wijkcentrale kunnen installeren en dan met ethernet (<30 meter) naar mijn huis verbinden?

Is dit een serieuze vraag? 😄😄😄

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 10, 2025

Nee, dat is absoluut niet mogelijk. Dat is een fictief adres enkel bedoeld voor interne doeleinde.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • October 10, 2025

@Ik_Combineer wederom dank voor je waardevolle bijdrage hier!

Is een hbo trouwens niet enkel voor glas?

Ik haak even aan voor andere meelezers.

Nee, een haalbaarheidsonderzoek is zowel voor een koper- als een glasvezelverbinding en is altijd gratis. De werkzaamheden erna worden wel in rekening gebracht, maar dat is altijd in overleg met onze klant. 

• Auteur
  • Topper
  • October 10, 2025

Nee, dat is absoluut niet mogelijk. Dat is een fictief adres enkel bedoeld voor interne doeleinde.

Haha, het is absoluut WEL mogelijk maar ik snap dat KPN hier niet aan begint.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 10, 2025

Nee, voor consumenten of klein zakelijke klanten kennen we geen andere adressen dan het technische adres. U moet dus wonen op de plek waar het ISRA zit. Verder moet het modem dan in de kvd staan waar u geen toegang toe heeft. Die kvd werkt als een kooi van faraday en hier zal de wifi niet doorheen kunnen. Ook zit er geen gescheiden meterkast in de kvd dus kunt u niet voor het stroom van het modem betalen. Ook is de kast waterdicht afgesloten, er kan dus geen gaatje in worden gemaakt om een kabel naar uw huis op aan te sluiten. Dus oprecht aan alle kanten is dat idee onmogelijk. 

Als laatste; Het ISRA welke aanwezig is in de kast is al in gebruik, en er is maar 1 ader ingelast. Elke kast van ons heeft namelijk een verbinding zodat monteurs op afstand de kast kunnen openen en voor de alarminstallatie. Dus al zouden alle bovenstaande redenen nog niet genoeg zijn is het technisch ook niet mogelijk omdat hij al gebruikt wordt.