Skip to main content

Ik zou graag naast mijn bestaande (eigen) router een back-up router gebruiken voor in het geval als mijn eerste router uitvalt. Dit is te doen door gebruik te maken van VRR-Protocol. 

Is het ook mogelijk om twee (of meerdere) routers een actieve PPPoE verbinding te laten maken over een glasvezelverbinding bij de KPN?
Zo ja is daar nog iets speciaals voor nodig? en zo nee, wat zijn de alternatieven bij de KPN?

Groet, 

Nee je kan geen twee modem/routers in parallel online laten komen via 1 glasvezel lijn. Een alternatief durf ik ook niet direct te zeggen. 

Verder vraag ik me het nut af, je zorgt ervoor dat je CPE geen SPOF meer is maar de (O)NT is dit nog wel. Voor zakelijke klanten hebben we een 4G backup maar die moet geplaatst zijn in de CPE welke de diensten verzorgd dus dan heb je weer je CPE als SPOF.


@O.F. Jager Je kan geen VRRP op een line realiseren. Je kan wel een router met Dual-WAN van 2 lines/providers of VRRP met 2 routers op 2 verschillende WAN (lines of provider). Bovendien hoe denk je over de uitvalkansen van 1 line tegenover de uitval van je router? Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn router kapot is, maar wel meerdere storingen van providers ervaren.


Nee je kan geen twee modem/routers in parallel online laten komen via 1 glasvezel lijn.

Ik snap ook niet wat hier het nut van zou zijn. Je tv of je pc/laptop kan je maar aan 1 router koppelen. Als die uitvalt en de andere router neemt de verbinding over, dan is dat grappig... maar dan moet je alsnog al je apparaten omkoppelen naar de andere router. Wat schiet je daar mee op?


Nee je kan geen twee modem/routers in parallel online laten komen via 1 glasvezel lijn.

Ik snap ook niet wat hier het nut van zou zijn. Je tv of je pc/laptop kan je maar aan 1 router koppelen. Als die uitvalt en de andere router neemt de verbinding over, dan is dat grappig... maar dan moet je alsnog al je apparaten omkoppelen naar de andere router. Wat schiet je daar mee op?

je kan in windows gewoon een bridge maken tussen 2 connecties als je 2 adapters hebt als nummer 1 dan uitvalt fallbackt hij naar nummer 2 


Ik snap ook niet wat hier het nut van zou zijn. Je tv of je pc/laptop kan je maar aan 1 router koppelen. Als die uitvalt en de andere router neemt de verbinding over, dan is dat grappig... maar dan moet je alsnog al je apparaten omkoppelen naar de andere router. Wat schiet je daar mee op?

je kan in windows gewoon een bridge maken tussen 2 connecties als je 2 adapters hebt als nummer 1 dan uitvalt fallbackt hij naar nummer 2 

Dat is dan leuk voor Windows. Maar voor heel veel andere apparatuur niet van toepassing. 


Maar @Nick83 als hij er specifiek om vraagt zal meneer of mevrouw vast apparatuur hebben wat hier wel mee kan werken 🤣


Ik snap ook niet wat hier het nut van zou zijn. Je tv of je pc/laptop kan je maar aan 1 router koppelen. Als die uitvalt en de andere router neemt de verbinding over, dan is dat grappig... maar dan moet je alsnog al je apparaten omkoppelen naar de andere router. Wat schiet je daar mee op?

je kan in windows gewoon een bridge maken tussen 2 connecties als je 2 adapters hebt als nummer 1 dan uitvalt fallbackt hij naar nummer 2 

Dat is dan leuk voor Windows. Maar voor heel veel andere apparatuur niet van toepassing. 

In Linux kan het ook en op sommige router zoals die van Asus kan het ook


VRRP is eigenlijk alleen voor grote bedrijven van toepassing, waar internet connectie en bereikbaarheid noodzakelijk is. Je heb 2 of meer redundante routers maar een intern subnet, dwz als b.v. een server ruimte in gebouw 1 in brand staat, neemt de andere server met router 2 in gebouw 2 de diens over, en in andere gebouwen merkt man niet van de uitval van server/router in gebouw 1.

Maar voor klein bedrijven en particulieren is de kans groot dat alle routers/servers van dezelfde storing uitvallen.


Reageer